מנכ"ל שופרסל לשעבר אפי רוזנהויז נכנס לכלא לחודשיים

מנכ"ל שופרסל לשעבר הורשע בהסדר כובל ונידון ל-4.5 חודשי מאסר, מתוכם חודשיים בפועל ■ העליון דחה את ערעורו ■ רוזנהויז: "במשך 7 שנים לא דיברתי, ואין לי כוונה לדבר עכשיו וגם לא אחרי"

אפי רוזנהויז / צילום: שלומי יוסף
אפי רוזנהויז / צילום: שלומי יוסף

"במשך 7 שנים לא דיברתי, ואין לי כוונה לדבר עכשיו וגם לא אחרי" - כך אמר מנכ"ל שופרסל לשעבר, אפי רוזנהויז, ל"גלובס", ערב תחילת ריצוי המאסר בפועל שנגזר עליו. מאסרו של רוזנהויז, בכלא ניצן שברמלה, החל היום (ד') ויימשך חודשיים.

כותלי בתי הכלא בישראל פגשו שורה ארוכה של בכירים, שנידונו למאסרים בפועל בגין עבירות חמורות כגון אינוס ושוחד. אבל המקרה של רוזנהויז חריג. למעשה, זו הפעם הראשונה בישראל שבה מנכ"ל רשת קמעונאית נכנס לכלא על פגיעה בתחרות. יתרה מכך, חקירות קודמות של רשות ההגבלים העסקיים בסוגיות דומות, כמו למשל בפרשת קדבורי-עלית, נסגרו לרוב בהסדרים ובקנסות בלבד.

רוזנהויז הורשע ב-4 ניסיונות לערוך הסדר כובל ובשתי עבירות נוספות של אי-קיום תנאי שנקבע על-ידי רשות ההגבלים העסקיים באישור עסקת המיזוג בין שופרסל לרשת קלאבמרקט. יחד עמו הורשעו חברת שופרסל וסמנכ"ל הסחר שלה לשעבר, אלי גידור.

רוזנהויז נידון ל-4.5 חודשי מאסר, מתוכם חודשיים בפועל, ובהמשך ערער לבית המשפט העליון, שדחה את ערעורו.

בהחלטתו לדחות את הערעור אמר שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, כי "יש צורך בענישה משמעותית ומרתיעה - כדי שיידעו מנהלי תאגידים בכירים כי הפשע הכלכלי אינו משתלם, וכי עליהם לבחור בדרך הארוכה ועשיית רווח כלכלי אמיתי, על פני הדרך הקצרה ויצירת רווחים מלאכותיים על חשבון קהל הצרכנים".

תחילת פרשת שופרסל ורוזנהויז היא בחשיפת "גלובס" בדצמבר 2008, ולפיה שופרסל הורידה מהמדפים מספר מותגים מובילים של ספקים, בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם הספקים במחירי רצפה ברשת המתחרה מגה. הורדת המוצרים מהמדפים נעשתה כצעד ענישה וכלחץ על הספקים, על-מנת שיפעלו להפסקת מבצעי ההנחות ברשת מגה.

יממה לאחר החשיפה פתחה רשות ההגבלים העסקיים בחקירה פלילית נגד רשת שופרסל ובכיריה. בהמשך התרחבה החקירה, בעקבות חשיפה נוספת של "גלובס", ולפיה שופרסל הפסיקה את רכישותיה מחברת רזיט, לאחר שהאחרונה החלה לייצר מותג פרטי עבור רשת מגה. חקירות אלה הובילו לכתבי האישום החמורים נגד שופרסל, המנכ"ל דאז, אפי רוזנהויז, וסמנכ"ל הסחר לשעבר, אלי גידור, ולהרשעתם.