יאיר סרוסי: "יש ניסיון להחליש את הבנקים"

יו"ר בנק הפועלים טוען בראיון לגל"צ כי בכלכלות אחרות בהן הפרידו בין כרטיסי האשראי לבנקים - החלשים נפגעו ■ על הצהרת התמיכה של חדוה בר במהלך: "אני לא חושב שהיא בחרה בזה, זה חלק מתהליך"

יאיר סרוסי / צילום: סיון פרג`
יאיר סרוסי / צילום: סיון פרג`

יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, יוצא היום (ד') נגד התוכנית להפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים ואף טוען כי לדעתו המפקחת על הבנקים חדוה בר אינה שלמה עם המהלך, למרות הצהרתה בחודש שעבר.

"יש כלים שונים לעשות תחרות, ואחד מהם קשור לכרטיסי האשראי", אמר היום סרוסי בראיון לגלי צה"ל, בעוד הוא מתייחס להמלצות ועדת שטרום שאמורות להתפרס בהמשך החודש, ובהן גם הרפורמה להפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים על מנת לקדם את התחרות בשוק האשראי.

"גלובס" חשף לאחרונה כי בין בנק ישראל לאוצר יש מחלוקת בנוגע לפיקוח על חברות כרטיסי האשראי לאחר ההפרדה על הבנקים. סרוסי אמר בהקשר זה כי "ישנו ניסיון להחליש את המערכת הבנקאית". לדבריו, בכלכלות אחרות בעולם בהן הפרידו את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים התקבלה דווקא תוצאה הפוכה של עליית מחירי ההלוואות ופגיעה באוכלוסיות חלשות.

כזכור, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, חדוה בר, הצהירה במפתיע בתחילת ספטמבר כי היא תומכת במהלך ההפרדה כחלק מהצעדים להגדלת התחרות. סרוסי נשאל היום על עמדתה של בר ואמר שלדעתו היא הביעה תמיכה מפני שהתהליך עצמו כבר יצא לדרך טרם מינויה לתפקיד.

"חדוה בר לא טענה שזה מחוסר תחרות אלא כי צריך. נקודה", אמר סרוסי. "היינו באיזשהו מהלך מסוים בתחום הזה, בהחלטות שכבר היו נתונות לה. אני לא חושב שהיא בחרה בזה; זה חלק מתהליך".

סרוסי הוסיף כי עמדתו נגד ההפרדה אינה פופולרית, אך לדעתו הניסיונות בכלכלות אחרות תומך בעמדתו: "אנחנו נמצאים בתהליך שצריך לשאול בו שאלות. מה שאני אומר לא פופולרי. חוץ ממני, אף אחד במערכת הבנקאית לא מנסה לדבר. אבל בגילי צריך לומר את מה שאני חושב. צריך לשאול האם בסופו של דבר נקבל תוצאה שתיטיב עם הצרכן או שתפגע בחלש. אם נעשה מערכות שרמת הבקרה עליהן שונה - ניצור פה זרימת כסף מכיוון אחר. זו לא בעיה לייצר תחרות, אבל חייבים לשמור אותה בצורה אחרת. חברות כרטיסי האשראי שייכות לקבוצות הבנקאיות בכל המערכות בעולם".

יו"ר בנה"פ התייחס גם להאטה החריפה בצמיחת המשק ואמר שאין סכנה למיתון: "אני לא רואה מיתון אבל אנחנו במגמות של האטה. אם נסתכל על העולם, אז קצב הצמיחה בעולם קצת יותר נמוך אם כי המדינות המפותחות מתחזקות והמדינות המתעוררות נחלשו עכשיו. ישראל מספיק קטנה כדי לנהל מדיניות צמיחה משל עצמה. היא ירדה מרמת צמיחה של כ-5% בשנת 2009 לכ-3% היום וזה צריך להטריד אותנו. צריכים לחשוב מה אנחנו צריכים לעשות אחרת, בין השאר לא להיות בתזזית של שינויים".

סרוסי שיגר עקיצה ברורה לעבר קובעי המדיניות הכלכלית (ובראשם שר האוצר משה כחלון) ואמר: "אם נחשוב מחדש לטווחים יותר ארוכים ונבין שהמטרה שלנו לדור הצעיר היא לפתח לו מקומות עבודה בעולם יותר מסובך - ונבין שזו המטרה מס' 1 ונתעסק בה - אז יש לנו יכולות כמדינה קטנה ומוכשרת לעשות זאת. כרגע אנחנו עסוקים יותר בפתרונות מהירים ופחות חושבים על הטווחים הארוכים. צריך לחשוב 5 שנים קדימה. אני לא מאמין ב'זבנג וגמרנו' בכלכלה. צריך לחשוב על יעדים ולייצר סדרי עדיפויות".