קובלנת ברננקי: למה לא כולאים מנהלי חברות פיננסיות שסרחו?

לאחר שהביע התנגדות להעלאה מוקדמת של הריבית, בריאיון לרגל צאת ספרו לאור, אומר ראש ה'פד' לשעבר בריאיון נוסף: "אנשים ביצעו עבירות, לא חברות מופשטות"

בן ברננקי / צילום: רויטרס
בן ברננקי / צילום: רויטרס

ראש הפדרל ריזרב לשעבר, בן ברננקי, מוסיף לעשות כותרות לקידום ספרו החדש, "האומץ לפעול: זכרונות ממשבר וממה שהתרחש בעקבותיו" (The Courage to Act: Memoir of a Crisis and Its aftermath). לאחר שהביע התנגדות להעלאה מוקדמת של הריבית, בריאיון ב-CNBC, שדיווח עליו התפרסם גם ב"גלובס", הוא קובל, בריאיון ל-USA Today: מדוע לא כולאים מנהלי חברות פיננסיות שסרחו?

כשנה לאחר שפרש מתפקידו אומר ברננקי, כי מנהלי חברות פיננסיות היו צריכים ללכת לכלא כעונש על עבירות שביצעו במילוי תפקידם. משרד המשפטים וגופים ממשלתיים אחרים מעדיפים להתמקד בהגשת כתבי אישום, או באיומים להגשת כתבי אישום, נגד בנקים או חברות פיננסיות, "אך אני הייתי מעדיף לראות יותר חקירות אינדיבידואליות (נגד מנהלים ספציפיים)", הוא אומר. "ברור, שכל מה שהתקלקל, כל הפעולות הבלתי חוקיות, נעשו על-ידי אנשים פרטיים, לא חברות מופשטות".

הוא מדגיש, כי ההחלטות את מי להעמיד לדין על עבירות פיננסיות לא היו נתונות בידיו אלא בידי משרד המשפטים ואחרים.

ברננקי נוטל על עצמו את האחריות לחלק מהטעויות שנעשו בטיפול במשבר הפיננסי הגדול ב-2008 ו-2009, אך קריסת ליהמן בראדרס לא היתה אחד מהן. "היינו מאד מאוד נחושים בדעתנו לא להניח לליהמן לקרוס... אך באותה עת פשוט אזלה לנו כל התחמושת".

אבל ברננקי אומר כי עם פרוץ המשבר אנליסטים לא העריכו נכונה את חומרתו, והוא מודה כי הוא לא עשה מספיק כדי להסביר לציבור האמריקאי מדוע זריקת חבל הצלה לחברות פיננסיות דווקא שירתה את האינטרסים של הציבור, למרות שהחברות האלה חוללו בעצם את המשבר.

"כל פעם שאני רואה על פגוש של מכונית כתובת שמכריזה, 'למה לא זרקו לי חבל הצלה?' זה כואב לי אישית", מודה ראש ה'פד' לשעבר.

השורה התחתונה מבחינתו: "כשאני משקיף על המשבר הפיננסי ופרק הזמן שלאחריו אני רואה עד כמה כאוטית היתה התקופה הזו, אך נראה לי שבסופו של דבר הצלחנו לייצב את המערכת והכלכלה האמריקאית צומחת עתה".