איתות מקלינטון: ממשלי לא ילחץ על ישראל לפני פתרון בסוריה

בהתבטאות ראשונה מסוגה אומרת המתמודדת הדמוקרטית המובילה כי קשה להעלות על הדעת שלום בין ישראל לפלסטינים כל עוד נמשכת התבערה בסוריה וכל עוד עתידה של ירדן לוט בערפל ■ הודאה נדירה מפי גורם אמריקאי בכיר שהמשך קיומה של ירדן אינו מובטח

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אותתה אתמול (ד'), כי ממשל בראשותה לא ילחץ על ישראל להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים כל עוד נמשכת התבערה בסוריה וכל עוד עתידה של ירדן לוט בערפל.

בשיחה עם סטודנטים בעיירה מאונט-ורנון, באייווה, אמרה קלינטון, כי קשה להעלות על הדעת שלום בין ישראל לפלסטינים בתקופה של אי ודאות לגבי גורלן של סוריה וירדן. כל עסקת שלום בת-קיימא תהיה מחוץ להישג יד עד שהישראלים והפלסטינים "ידעו מה מתרחש בסוריה והאם ירדן תוסיף להיות יציבה", היא אמרה. דבריה פורסמו היום ב"וושינגטון פוסט".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מעולם לא השמיע התבטאות דומה ובשנתיים הראשונות של כהונתו השניה רווחו הערכות שהוא יעשה מאמץ נוסף להחזיר את הישראלים והפלסטינים אל שולחן הדיונים, ואולי אף יתן פומבי להצעות ארה"ב ליישוב המשבר.

התבטאות קלינטון היא הודאה נדירה מפי גורם אמריקאי בכיר, שירדן, אחת מבעלות בריתה החשובות של ארה"ב באזור, עלולה למעשה לקרוס, אם כי היא שרדה את "האביב הערבי", שחולל תוהו ובוהו בכל המזה"ת וצפון אפריקה.

המתמודדת הדמוקרטית אף ציינה, כי יהיה קשה להשיג שלום ישראלי-פלסטיני לפני שיתברר מה יהיה הצעד הבא של חיזבאללה. קלינטון לא הזכירה את ההסכם הגרעיני עם איראן, אך מדבריה היה ברור שהיא מתייחסת גם לשאלה האם איראן תנתב חלק מההכנסות של מכירות הנפט, שיחלו לזרום אליה אחרי ההסרה המתוכננת של הסנקציות, לפעולות חיזבאללה נגד ישראל. גורמים ישראליים העלו לא פעם את השאלה הזו במהלך הקמפיין נגד ההסכם.

קלינטון זקפה לזכותה הצלחות מסוימות בקידום תהליך השלום, אך היא טענה שקריסת השיחות הישירות בין ישראלים לפלסטינים נבעה מגל ההפיכות באביב הערבי, ב-2011 (למעשה, השיחות הופסקו שנה קודם לכן). קלינטון לא הזכירה את דרישות ממשל אובמה, שהיא אישית העבירה לישראל, להקפיא בניית התנחלויות בגדה. כזכור, השיחות הופסקו לאחר שישראל סירבה להאריך את הקפאה הזמנית, ושני הצדדים הטילו על ארה"ב את האשם בהפסקת השיחות.

למרות המסר שלה, שהשיחות בין הישראלים לפלסטינים לא יחודשו עד להתבהרות עתידן של ירדן וסוריה, היא התחייבלה לפעול לקראת השגת עסקה בין שני הצדדים, שתוביל בסופו של דבר להקמת מדינה פלסטינית. אך היא הבהירה, בבדיחות הדעת, כי אפילו הדיון על כך הוא קשה. "אנחנו יכולים לשבת כאן עד הלילה, ואולי עד ארוחת הבוקר שלמחרת", היא אמרה.

קלינטון מוסיפה להוביל בסקרים בקרב בוחרים דמוקרטים, למרות שמעמדה נשחק. על-פי סקר של PPP, שנערך השבוע, היא זוכה בתמיכת 42% מהדמוקרטים ברמה הארצית (ירידה של 13% בהשוואה לסקר הקודם). ברני סאנדרס, המועמד הסוציאליסטי, כהגדרתו, נהנה מתמיכת 24% מהדמוקרטים (עלייה של 4%). אם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, לא ייצטרף למירוץ, שיעור התמיכה בקלינטון יעלה ל-51%, וסנאדרס יקבל 28%.