דיווח: צים תנסה לבצע הנפקת מניות בניו-יורק ב-2016

הנפקת צים עשויה להתנהל כגיוס הון רגיל כנגד הנפקת מניות או לחילופין, באמצעות רישום המניות הקיימות למסחר, לצד חלוקת מניות צים שבידי קנון לבעלי המנויות שלה, בראשות עידן עופר, בדרך של "דיבידנד בעין"

חברת הספנות הישראלית צים, שבשליטת איש העסקים עידן עופר, תנסה להנפיק את מניותיה באחת הבורסות שבניו-יורק כבר במחצית הראשונה של 2016 - כך דיווחה היום סוכנות "בלומברג" על-פי מקורות עלומים. לפי בלומברג, צים כבר בחרה את החתמים שיובילו את ההנפקה: מריל לינץ' שבבעלות בנק אוף אמריקה ובנק ברקליס הבריטי.

צים השלימה בקיץ שעבר הסדר חוב ענק במסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר. במסגרת ההסדר, הסכימו הבנקים, מחזיקי האג"ח ובעלי אוניות אותן שוכרת החברה, לוותר על 1.7 מיליארד דולר מהחוב, תמורת הקצאת 68% ממניות צים.

החברה לישראל, שטרם ההסדר החזיקה בבעלות המלאה בצים, הסכימה במסגרתו לוותר לצים על חוב של 238 מיליון דולר, להזרים לה 200 מיליון דולר, וכן להעניק לה אשראי וערבויות ב-60 מיליון דולר נוספים. לאחר השלמת ההסדר נוטרו בידי החברה לישראל 32% ממניות צים, שהועברו בהמשך לחברת קנון , שפוצלה ממנה בתחילת 2015 ונסחרת בבורסות של ניו-יורק ושל תל-אביב.

תכניותיה של צים להנפיק את מניותיה בחו"ל אינן דבר חדש, ובעבר החלה החברה בתהליך לגיוס של 500 מיליון דולר בבורסת הונג-קונג. אלא שהמשבר הכלכלי העולמי ב-2008, פגע קשה בתוצאות החברה ובלם את השלמת המהלך. מאז צים התקשתה להתאושש ונדרשה להסדר חוב (שני במספר) כדי לחזור ולהציג רווחיות שתאפשר לה להנפיק בחו"ל.

הנפקת צים עשויה להתנהל כגיוס הון רגיל כנגד הנפקת מניות או לחילופין, באמצעות רישום המניות הקיימות למסחר, לצד חלוקת מניות צים שבידי קנון לבעלי המנויות שלה, בראשות עידן עופר, בדרך של "דיבידנד בעין". מהלך דומה ביצעה לאחרונה קנון עם אחזקה אחרת שלה, כאשר חילקה לבעלי מניותיה כ-30% ממניות טאואר סמיקונדקטור, שגם אותן קיבלה מהחברה לישראל במסגרת הפיצול ביניהן.

צים סיימה את המחצית הראשונה של 2015 עם רווח תפעולי של 82 מיליון דולר ועם רווח נקי של 21 מיליון דולר, בזכות שיפור בתוצאותיה הכספיות שנבע ברובו מהפחתה בעלויות הובלת המטענים - תוצאה ישירה של קריסת מחירי הנפט בעולם בשיעור של כ-50%. בנוסף, נהנתה החברה מירידה בעלויות המימון בשל הסדר החוב שהפחית את מצבת חובותיה ואת תשלומי הריבית להם היא נדרשת.

מלבד צים, מחזיקה כיום קנון ב-50% ממניות חברת הרכב הסינית קורוס, בפעילות שולית בתחום האנרגיה הירוקה ובעיקר בחברת תחנות הכוח איי.סי פאואר (ICP), שכבר הגישה תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניותיה בורסת ניו-יורק. מניית קנון הגיבה היום לפרסום בעלייה של כ-4%, והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-3 מיליארד שקל. מאז החלה המניה להיסחר בניו-יורק בתחילת ינואר, היא רשמה תשואה שלילית של כ-3%.