דרמר עוקץ את קרי: אנשים חכמים מאמינים בדברים טפשיים

בכנס של המועצה האמריקאית הישראלית, אומר שגריר ישראל בארה"ב: יצירת זיקה בין התנחלויות לטרור – טפשית מאוד" ■ שרת-המשפטים, איילת שקד: "לא תהיה מדינה פלסטינית"

איילת שקד / צילום: ענבל מרמרי
איילת שקד / צילום: ענבל מרמרי

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, עקץ אמש (מוצ"ש) את שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בגין התבטאותו שיש קשר בין התסכול שיוצרות ההתנחלויות לבין התפרצות פעולות הטרור בישראל בשבועיים שחלפו.

בנאום בכנס של המועצה האמריקאית-הישראלית, גוף שמתיימר לייצג ישראלים החיים בארה"ב, אמר השגריר, כי שורש מעשי הטרור היא הסתה האנטי-ישראלית של ההנהגה הפלסטינית, לא ההתנחלויות. "הרעיון שנסיגה מהשטחים וחידוש תהליך השלום יביאו להפסקת הטרור הוא פיקציה", אמר דרמר.

"כאשר מדובר במזה"ת, אנו רואים שאנשים חכמים מאוד מאמינים בדברים טפשיים מאוד", אמר דרמר ברמז לא דק על קרי. "ישנם אנשים מסוימים שמאמינים, כי מעשי הטרור בישראל נובעים מהעובדה שישראל השתלטה על השטחים במלחמת ששת הימים או בגלל (הפסקת) תהליך השלום".

בכנס דיברה גם שרת-המשפטים, איילת שקד. בניגוד לעמדתו המוצהרת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמרה שקד כי לא תקום מדינה פלסטינית וכי הממשלה מתנגדת להקמת מדינה כזו. כזכור, השמיע נתניהו הכרזה דומה ערב הבחירות בישראל, אך הוא חזר בו. ובהתבטאות נוספת שחותרת תחת עמדת נתניהו, אמרה שקד, כי העובדה שממשלת ישראל מוסיפה לקיים את הסטטוס-קוו על הר הבית גורמת לכך שיהודים מופלים לרעה באתר הקדוש הזה. אך בעוד ששתי ההכרזות האלה זכו לפופולריות בקרב קהל הישראלים-אמריקאים, היא לא חיבבה עצמה על הנוכחים עם הטפתה נגד נישואי תערובת.

בנאומו אמר עוד דרמר, כי הלוואי שמדינות תבל היו מקדישות חלק קטן מהטפותיהן נגד ההתנחלויות להטפה נגד ההסתה הפלסטינית הפרועה נגד ישראל. ייתכן שהיחסים בין ישראל לפלסטינים היו נראים אז אחרת לגמרי. אבל, הוסיף השגריר, זה לא יקרה.

ישראל מוכנה לפעול למען השלום מפני שהיא אינה רוצה להיהפך למדינה דו-לאומית, אמר דרמר. ישראל אינה רוצה לשלוט בפלסטינים. אבל לא ההתנחלויות הן מכשול לשלום. התקפות טרור שדומות לאלה שמתרחשות עתה התנהלו באזור כבר לפני 100 שנה, זמן רב לפני ההתנחלויות.

"אין שום הקבלה מוסרית בין בין ישראל לרשות הפלסטינית", הוסיף השגריר. "מנהיגי הרשות לא גינו אפילו פעם אחת את התקפות הטרור בשבועות שחלפו". לדבריו, "אנו נצטרך לעשות מזה עניין גדול... תרבות המשטמה של הפלסטינים חייבת לקבל עדיפות ראשונה במעלה במאבק הישראלי נגד האלימות". רק כאשר ילדים פלסטיניים יקבלו חינוך לשלום, יעלו שני הצדדים על הדרך לשלום.

דרמר גילה, כי ארה"ב וישראל חידשו השבוע את המגעים על הסיוע הביטחוני האמריקאי וכי שר הביטחון, משה יעלון, יגיע לוושינגטון מהבחצית השניה של אוקטובר. המגעים הופסקו על-ידי ראש הממשלה במהלך ההתדיינות בקונגרס על ההסכם הגרעיני עם איראן כדי שישראל לא תצטייר כמי שסומכת ידה על ההסכם.

השגריר הדגיש, כי ישראל מוסיפה לראות בהסכם מסמך מסוכן וכי נתניהו צדק כאשר החליט לנאום לפני מליאות שני בתי הקונגרס במארס. "אני גאה במה שעשה ראש ממשלתי", הוא הכריז.

בכנס רואיין גם ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, על-ידי נדב איל מערוץ 10. הרצוג סיפר, כי עבאס אמר לו באחרונה שהוא חשש מאינתיפאדה שלישית מפני שבמקרה כזה הוא יאבד כליל את השליטה על הצעירים הפלסטיניים.