"לנהוג בזהירות ולהעביר חלק משמעותי מהתיק מחוץ לישראל"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "אחרי הירידות האחרונות בשוק המניות בעולם התמחור נוח" ■ "כרגע הסיכון פה גבוה, אולי אפילו יותר מאירופה"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, לא צופה התאוששות במשק בעתיד הקרוב ומזהיר את המשקיעים מביצועי הבורסה המקומית.

"התדרדרות ממושכת במצב הביטחוני צפויה לפגוע בפעילות הכלכלית המקומית. עדיין לא ברור האם רצף האירועים הביטחוניים האחרונים הינו גל טרור קצר מועד, או שמא אנו עומדים בפני תקופת הסלמה ממושכת. במידה והאפשרות השנייה היא זו העומדת בפנינו, צפויה הכלכלה המקומית לסבול מהאטה, וזה אם להיות עדינים", אומר חברון בסקירתו השבועית.

על פי מחקר שבוצע בבנק ישראל בתקופת האינתיפאדה השנייה, אובדן התוצר בשנת 2002 לבדה נאמד בכ- 3.1%-3.8%. "איננו טוענים כי המציאות הביטחונית הנוכחית תביא לירידת תוצר כה חדה (עדיין מוקדם לבצע הערכות), אך בהחלט יש לקחת בחשבון הרעה בסנטימנט בתקופה הקרובה. הבעיה באירועים ממושכים מסוג זה, היא הפגיעה שהם יוצרים בריכוזי המגורים והתעסוקה של האוכלוסייה האזרחית לאורך זמן, אשר מביא עמו שינוי בדפוסי חיים. האינתיפאדה לדוגמא פגעה בתנועת התיירות הנכנסת ובייצוא לשטחים, וכן בסדירות הגעתם של עובדי השטחים לישראל. ככל שחלף הזמן והעימות החריף התפשטו הנזקים לתחומים רבים נוספים וביניהם להשקעות ולצריכה הפרטית.

"מצבה הכלכלי של המדינה כיום טוב בהרבה מזה שהיה עקב האינתיפאדה השנייה ועדיין, לא ניתן להתעלם מהפגיעה שעלולה ליצור המציאות הנוכחית על הפעילות הכלכלית המקומית, בייחוד לאור הדיווחים האחרונים המגיעים מפיהם של בעלי העסקים בעיקר במוקדי העימות, על החולשה בפעילות נוכח המצב, חולשה שעלולה להתפשט לאזורים נוספים". 

לגבי שוק המניות המקומי אומר חברון "תמיד בתחילת תרחיש בטחוני המשקיעים נוטים להיאחז בתירוץ כי חלק ניכר מההכנסות של החברות בתל אביב, מצוי בכלל מחוץ לישראל ועבור חלקן הביקוש הוא קשיח ולא תלוי במצב הביטחוני ועבור חלק קטן נוסף, מצב בטחוני מעורער דווקא עשוי לסייע. עם זאת יש לזכור את הקולות לחרם על ישראל שגוברים ועוד יגברו במקרה של הסלמה, שיהיה קשה לעצור את מחבלים אלו והמצב עשוי להימשך יותר ממספר חודשים. את החשש בקרב הצרכנים לצאת למקומות הומי אדם, מה שידכא כמובן את הצריכה הפרטית. בסך הכל במצב זה עדיף להעביר לנהוג בזהירות ופשוט להעביר חלק משמעותי מהתיק לאחזקות מחוץ לישראל. אחרי הירידות האחרונות בשוק המניות בעולם התמחור נוח. שישראל בסך הכל היתה יציבה הרבה יותר בזמן הירידות החדות בעולם והושפעה פחות מהחשש מסין ואירופה, אבל כרגע הסיכון פה גבוה, אולי אפילו יותר". 

בנוגע לאירופה אומר חברון כי "פולסווגן, בעיית ההגירה, יוון - כולם מכבידים על השוק האירופאי, אך השוק שמכביד עליו הכי הרבה בשלב זה, הוא השוק הסיני ושאר השווקים המתעוררים - נתונים חלשים בסין (מחירים ומאזן הסחר), הובילו לביצוע שלילי במדדי אירופה בתחילת השבוע שעבר ובכך מדד הדאקס רשם שפל שבועי ביום שלישי כאשר שוב ירד מתחת לטריטוריה של 10,000. לקראת סוף השבוע, המניות הצליחו להתאושש ב-1.9% תוך שלושה ימים ובמצטבר השבועי הדאקס נותר כמעט ללא שינוי. הרבה מההתאוששות בשוק המניות האירופאי אינה טמונה בציפיות לשיפור בנתוני המאקרו באירופה, אולי חלקה טמון בצפי תלוש להרחבה כמותית נוספת כבר עכשיו באירופה, חלקה בדחיית העלאת הריבית באירופה עמוק לתוך 2017 ואולי 2018. אך להערכתנו, את הרוח הגבית לעליות בשוק המניות האירופאי קיבלו המשקיעים בעקבות צפי לתמריצים נוספים לשיפור הכלכלה הסינית".