אישום: בני זוג סחרו בחשבוניות פיקטיביות בהיקף כ-92 מ' ש'

פרשת הסחר הבלתי חוקי בזהב והעלמות המס, שכונתה פרשת "זוג משמיים", ממשיכה לספק נאשמים ■ יעקב ולירז אברג'ל, שנחקרו במסגרת הפרשה, מואשמים כי סחרו בחשבוניות פיקטיביות בהיקפים עצומים

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

פרשת הסחר הבלתי חוקי בזהב והעלמות המס, שכונתה פרשת "זוג משמיים", ממשיכה לספק נאשמים. יעקב אברג'ל (41) ובת זוגו לירז אברג'ל (23) מאשקלון, שנחקרו במסגרת הפרשה, מואשמים כי סחרו בחשבוניות מס פיקטיביות בהיקפים עצומים וגרעו מקופת המדינה תשלומי מע"מ בסכומים אדירים של כ-92 מיליון שקל.

בכתב האישום שהוגש אתמול (א') לבית משפט השלום בירושלים נטען כי הנאשמים פעלו בשיטתיות ולאורך זמן, יחד עם אחרים, במטרה להתחמק מתשלום מס ערך מוסף ולסייע לאחרים להתחמק מתשלום המע"מ.

"מרביתן של העבירות בוצעו על-ידי הנאשמים בנסיבות מחמירות, וזאת בהתחשב בסכומי המס העצומים שמתשלומם התחמקו הנאשמים ומקבלי החשבוניות, היקף המעשים, תכיפותם, ריבויים והמעגל הרחב של עבירות המס שבוצעו", נכתב בכתב האישום שהוגש על-ידי עו"ד רעות סנה מהמחלקה המשפטית של מכס ומע"מ באר-שבע ברשות המסים.

כתב האישום נגד בני הזוג אברג'ל ונגד 4 חברות שבשליטתם הוא תוצר של חקירה שהתנהלה על-ידי חקירות מכס ומע"מ תל-אביב בשיתוף עם להב 433 - יאל"כ.

כתב האישום מייחס לנאשמים סחר בחשבוניות מס, שאין מאחוריהן כל עסקאות אמת בסכומים ובהיקפים עצומים במגוון רחב של תחומים בשנים 2010-2013. כמפורט בכתב האישום, חלק מן העבירות בוצעו בחברות בהן שימשו בני הזוג כבעלים או כמנהלים פעילים, אולם חלק מהעבירות בוצעו בחברות אליהן אין לבני הזוג כל זיקה משפטית.

בעצם הוצאת החשבוניות הפיקטיביות, נטען, הגדילו בני הזוג את מחזור העסקאות אותו היה עליהם לדווח לרשות המסים. במקביל, נטען, הם פעלו להפחתת המס בדיווחים לרשות.

על-פי כתב האישום, הכולל 5 אישומים שונים, סכום המס שנגרע מהקופה הציבורית בעקבות העבירות שביצע יעקב אברג'ל עומד על כ-92 מיליון שקל; וסכום המס שנגרע מהקופה הציבורית בעקבות ביצוע העבירות על-ידי בת זוגו עומד על סך של כ-44 מיליון שקל.

כאמור, כתב האישום מהווה ספיח של פרשת "זוג משמיים", שתחילתה ביוני 2013, אז עצרו המשטרה (להב 433 יאל"כ) ורשות המסים - חקירות מע"מ תל-אביב ובאר-שבע כ-30 חשודים במעורבות ברשת של סחר לא חוקי בזהב, חלקו גנוב מהשטחים, תוך ביצוע עבירות מס והסתרת עסקאות וכספים. ביולי אשתקד הגישה רשות המסים את כתבי האישום נגד נאשמים מרכזיים בפרשה - אילן שפק, כפיר מויאל ויצחק אביתר.

לפי כתבי האישום, שהוגשו על-ידי עורכי הדין אורי שפיגל, ליאת גולדשטיין-שוורץ וליאת בכור מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, הואשמו שפק ומויאל בכך שבמסגרת תוכנית עבריינית רחבת היקף קשרו קשר עם סמי כוכב - עליו נגזרו בעבר 6 שנות מאסר בגין חלקו בפרשה - להכנסת זהב "שחור" מהרשות הפלסטינית לתוך ישראל, תוך מתן כסות חשבונאית פיקטיבית, כך שיולבן ויהפוך לזהב הניתן למכירה לגיטימית.

עוד עלה מכתבי האישום כי כוכב רכש זהב ללא תיעוד שמקורו בשטחי הרשות הפלסטינית ובמקומות אחרים, לשם מכירתו בישראל "בשחור", ומבלי שיידרש לשלם מס בגין רכישות אלה. כדי לאפשר את הכנסתו של הזהב ה"שחור" לשוק המקומי ולאפשר למויאל ולשפק לקנות אותו ממנו ולמכור לאחרים, קשרו השלושה קשר והציגו מצג כוזב בדבר התנהלות לגיטימית של הסחר ביניהם, תוך שהם קושרים קשר להוצאה וניכוי של חשבוניות מס פיקטיביות בנסיבות מחמירות.

חזרה מחלק מהאישומים

כתבי האישום המקוריים, ששונו במסגרת הסדר טיעון שנחתם עם הנאשמים, ייחסו לכוכב, שפק ומויאל הלבנת הון התחמקות מתשלום ניכוי מס במקור בסך של 135 מיליון שקל, סיוע לאחר להתחמק מתשלום מס בסך של מיליוני שקלים, וזאת בכך שניכו מס תשומות פיקטיבי בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל, ובכך שהשתמשו במירמה, עורמה ותחבולה להשתמטות מתשלום מס בסך של יותר מ-100 מיליון שקל. כוכב אף מואשם בהשמטת הכנסות בסכום העולה על 300 מיליון שקל.

בינואר 2014 חשף "גלובס" כי מכתב האישום בפרשה נמחקה עבירה בהיקף 52 מיליון שקל. המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים הודיעה אז לבית המשפט כי חזרה בה מסעיף אישום של העלמת מס עקב אי-ניכוי מס במקור בהיקף 52 מיליון שקל בפרשה.

בהמשך, כאמור, נחתמו הסדרי טיעון עם הנאשמים (בתום הליך גישור פלילי שהתנהל אצל שופט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל).