שיא כל הזמנים: יובנטוס קיבלה מאופ"א 89.1 מיליון אירו עבור 2014/15

האיטלקים, בעונה אותה סיימו כסגני אלופי אירופה של ברצלונה - הכניסו את התמלוגים הגבוהים בתולדות ליגת האלופות; הקטאלונים במקום השני עם 61 מיליון אירו, פ.ס.ז' שלישית ■ בעונה הנוכחית: אופ"א תקפיץ את תמלוגי ההשתתפות במפעל בקרוב ל-20% ■ כל המספרים בפנים

יובנטוס מפסידה בגמר ליגת האלופות 2015 / צילום: רויטרס
יובנטוס מפסידה בגמר ליגת האלופות 2015 / צילום: רויטרס

יובנטוס אמנם הפסידה בגמר ליגת האלופות בעונה שעברה לברצלונה (3-1), אבל היא המנצחת הגדולה של המפעל בעונת 2014/15 - לפחות מבחינה כלכלית. האלופה האיטלקית קיבלה מאופ"א סכום כולל של 89.1 מיליון אירו בעבור הקמפיין האירופי שלה אשתקד - כך עולה מנתוני חלוקת הכספים הרשמיים אותם מפרסמת התאחדות הכדורגל האירופית.

מדובר בסכום הגבוה אי פעם שקיבלה קבוצה עבור קמפיין אירופי מאופ"א, אשר מנפץ את השיא של יובנטוס עצמה מעונת 2012/13 (אז הכניסה 65.3 מיליון אירו בגין קמפיין אותו סיימה ברבע הגמר). עד כמה צמחה כלכלת הכדורגל האירופי בעשור האחרון, אפשר להבין באמצעות הנתון הבא: בעונת 2004/05 - הקבוצה שקיבלה את הסכום הגבוה ביותר מאופ"א היא ליברפול, שזכתה בגביע לאחר קאמבק מופלא בגמר מול מילאן - והסתפקה בסך של 30.2 מיליון אירו בלבד (עלייה של 195% ב-10 שנים).

התמלוגים של אופ"א למשתתפות בליגת האלופות מחולקים לשני פרמטרים: כספים עבור צבירת נקודות והתקדמות בשלבים השונים, שעמדו על 536.8 מיליון אירו ל-32 הקבוצות (כולל מענק עלייה של 2.1 מיליון אירו לכל אחת מהמעפילות מהפלייאוף), וכספים עבור שידורי הטלוויזיה (Market pool), שהסתכמו ב-492.9 מיליון אירו. בסך הכל הסתכמה העוגה של 2014/15 ב-1.029 מיליארד אירו - עלייה של כ-13% לעומת עונת 2013/14, אז הסתכמו התמלוגים ב-904.6 מיליון אירו (כאשר קבוצות לא זכו אז למענקים עבור העפלה מהפלייאוף, ורק המודחות ממנו נהנו מ"פיצוי").

בעונה הנוכחית (2015/16), עם הכניסה למעגל עסקאות השידורים והחסויות התלת שנתי החדש של אופ"א - צפוי סכום החלוקה הכולל ל-32 הקבוצות לקפוץ שוב, בכ-19%, אל סך של 1.227 מיליארד אירו.

יובנטוס נהנתה מסכום של 58.2 מיליון אירו שקיבלה עבור שידורי הטלוויזיה, זאת מאחר שרק שתי קבוצות איטלקיות העפילו לשלב הבתים של הצ'מפיונס בעונה שעברה (גם רומא), וחלקו למעשה לבדן בבוננזה הגדולה שנכנסת לאופ"א משוק הטלוויזיה האיטלקי.

במקום השני מבחינת תמלוגי אופ"א לליגת האלופות 2014/15 מדורגת ברצלונה, שזכתה בתואר ונהנתה מסכום כולל של 61.02 מיליון אירו (רק 24.6 מיליון אירו מכספי ה-Market Pool). שלישית מדורגת פריז סן-ז'רמן הצרפתית, שלמרות הדחה ברבע הגמר, הצליחה לגרוף 56.1 מיליון אירו.

אפילו אפועל ניקוסיה הקפריסאית, שזכתה לסכום המינימלי והצליחה לצבור רק נקודה אחת בשלב הבתים, קיבלה מאופ"א תמלוגים נאים בסך של 13.7 מיליון אירו. אגב, מכבי ת"א תקבל העונה לפחות 14 מיליון אירו - 12 מיליון עבור העפלה לבתים, 2 מיליון על הפלייאוף - לפני Market Pool ולפני צבירת נקודות. 

שוק הטלוויזיה החלש ביותר שנמדד ב-2014/15 בקרב 32 המשתתפות בליגת האלופות הוא זה של בלארוס, שסידר לבאטה בוריסוב הקטנה סכום של 1.26 מיליון אירו בלבד מכספי ה-Market Pool.

הקבוצות שזכו לסכומים הגבוהים ביותר מליגת האלופות 2014/15:
יובנטוס (איטליה) 89.1 מיליון אירו
ברצלונה (ספרד) 61 מיליון אירו
פ.ס.ז' (צרפת) 56.1 מיליון אירו
ריאל מדריד 52.5 מיליון אירו
מונאקו (צרפת) 52.3 מיליון אירו
באיירן מינכן (גרמניה) 49.8 מיליון אירו
רומא (איטליה) 45.9 מיליון אירו
מנצ'סטר סיטי (אנגליה) 45.8 מיליון אירו