הפיגועים משתקים את המסחר

המצב הביטחוני הביא לפגיעה קשה במכירות האופנה וההנעלה והכניס חלק מהעסקים לבעיה תזרימית המאיימת על קיומם ■ במחצית הראשונה של החודש צנחו המכירות בארץ ב-26%; בקניון ממילא בירושלים הצניחה הגיעה ל-60%

מבצעים ברשתות / צילום: אילנית חיות
מבצעים ברשתות / צילום: אילנית חיות

"מעולם לא היו חודשים קשים בשוק האופנה כמו ספטמבר ואוקטובר השנה", אומר ל"גלובס" מנכ"ל של אחת מרשתות האופנה הגדולות. לדבריו, הפיגועים ששיתקו את המסחר במרכז העיר ירושלים ופגעו בו פגישה קשה בכל רחבי הארץ, הגיעו אחרי מכירות חלשות במיוחד שהיו בתקופת חגי תשרי. קולקציות החורף פרוסות בחנויות, האקלים חם במיוחד, והקונים פשוט לא מגיעים.

רשתות גדולות מעידות על צניחה של עשרות אחוזים בפדיונות בשלושת השבועות האחרונים, מגמה שהלכה והחריפה השבוע. גם לפי נתוני חברת ריס שהגיעו לידי "גלובס", המחצית הראשונה של אוקטובר הסתיימה בצניחה חדה, כשחנויות האופנה וההנעלה רשמו ירידה ארצית ממוצעת של 26.7% בפדיונות.

ירידות בפדיונות
 ירידות בפדיונות

נתוני ריס גם מפריכים סברה שצרכנים רואים בקניונים מקומות בטוחים יותר. לפי ריס, הירידה בקניונים הגדולים הייתה גדולה יותר בתקופה זו והסתכמה ב-28.7%, בעוד הירידה בפאוור סנטרים הסתכמה ב-25.6%.

המסחר במרכז העיר ירושלים הוא נפגע מרכזי, אך הפגיעה אינה מסתכמת רק לעסקים במרכז העיר או בקניון ממילא הסמוך לעיר העתיקה. פדיונות האופנה וההנעלה בקניון מלחה צנחו במחצית הראשונה של החודש ב-26%, ולדברי הרשתות, המצב כאמור רק הלך והחמיר מאז.

למעשה, הצרכנים מגיבים באופן כללי למצב המתוח אך גם מגיבים נקודתית. כך, במחצית הראשונה הסתכמה הירידה בחנויות האופנה בגרנד קניון בבאר-שבע ב-14%, בביג באר-שבע ב-20% ובקניון הנגב ב-10.2%. אלא שלאחר הפיגוע השבוע בתחנה המרכזית בבאר-שבע, גם מרכזים אלה החלו לספוג פגישה קשה יותר. מנכ"ל אחת הרשתות אומר ל"גלובס" כי הפדיונות שלו בקניון הנגב לאחר הפיגוע נחתכו בחצי.

קניונים ומרכזי מסחר שבולטים בירידות הם הסטאר סנטר באשדוד, שבו צנחו הפדיונות ב-41%, וקניון עזריאלי תל-אביב, עם צניחה חדה של 40% בפדיונות האופנה וההנעלה.

חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות
 חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות

בשוק אומרים כי הירידה החדה בעזריאלי נובעת מהיותו סוג של עורק תחבורה שדרכו חולפת אוכלוסייה רחבה במיוחד. "עזריאלי הוא קניון של עוברים ושבים", אומר מנכ"ל אחת הרשתות. גם קניון רמת-אביב נפגע עם ירידה של 34% בפדיונות.

הקניון הגדול בפתח-תקווה חווה ירידה של 32% בפדיונות שהושפעו גם מפיגוע הדקירה שהתרחש סמוך לקניון ב-7 לאוקטובר השנה.

הקונים מהמגזר הערבי לא מגיעים

פגיעה קשה ספגו עסקים הפועלים במרכזים המשרתים אוכלוסייה מעורבת - יהודית וערבית. כך למשל, בקניון G כפר-סבא העסקים צנחו ב-29%. הפגיעה במסחר אינה רק בשל פעילות נמוכה של הקונים היהודים, אלא גם פעילות נמוכה של הקונים הערבים המהווים כוח קנייה משמעותי.

באופן מפתיע, דווקא הפדיונות בביג נצרת ירדו בשיעור של 20% בלבד.

לדברי מנכ"ל אחת הרשתות, "ברגע שיש בלגן, המגזר הערבי מדיר את רגליו מהקניונים הישראלים. ראינו את זה ב'צוק איתן', שלאחריו קניון מלחה יצא בפרסום מוכוון למגזר הערבי. לקח לקניון כמה חודשים טובים להחזיר את לקוחות המגזר. לא נעים היום להיות ערבי ולהסתובב בקניונים. אתמול, למשל, השדרה בקניון ממילא הייתה ריקה. גם לשם לקוחות המגזר הערבי פחות מגיעים".

חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות
 חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות

לדברי מנכ"ל ובעלי הרשתות אלדו וספרינג, סם נזרי, "מינואר עד אוגוסט אפשר לומר שהייתה לנו פעילות מעולה. עבדנו חזק. בספטמבר התחילו הבעיות. כל החגים נפלו בספטמבר, והרבה ימים היינו סגורים. זה גם יצא כל-כך קרוב לסוף הקיץ השנה, ואנשים לא רצו לבזבז לחגים על בגדים ונעליים. ציפינו שבאוקטובר מזג-האוויר ישתנה והכול יהיה בסדר, אבל החודש התחיל עם המשך החגים. כשהיינו כבר מוכנים למכירות מגפיים, גם מזג-האוויר היה חם, וגם קיבלנו גשם של סכינים במקום גשם אמיתי.

"למעשה הם רוצים לפגוע בכלכלה, ואפשר לומר שהם הצליחו לעשות את זה לכמה שבועות. רחוב יפו בירושלים ריק, רחוב שנקין בתל-אביב ריק, הקניונים ריקים. זו הפעם הראשונה שאנחנו רואים ירידה חדה בכל הארץ, מאילת עד קריית שמונה. זה לא כמו בקיץ שעבר, אז זה היה מרוכז יותר בדרום, והממשלה גם עזרה".

- מה הייתה התגובה לפיגוע בבאר-שבע ביום ראשון בערב?

"בשבע וחצי בערב הקניונים בארץ היו מלאים, אבל בשמונה בערב, כשדבר הפיגוע בתחנה המרכזית פורסם, כל הקניונים מקריית שמונה עד אילת התרוקנו. זו תחילת עונה קשה. כדי שנראה את האור בקצה המנהרה צריך שהטמפרטורות יירדו ושיהיה יותר ביטחון והכול יחזור".

- אתה רואה שזה קורה בקרוב?

"ממש לא. אם זה ימשיך כך כל חודש אוקטובר, אז כנראה שבנובמבר הקניונים יהיו בסטוק דיי, 50%, 1+1. עונת החורף תהיה קטסטרופה. כבר עכשיו מתחילים לראות את המבצעים, וגם אנחנו התחלנו במבצעים, אם כי ביד קלה.

"אם עד סוף החודש לא יהיו שינויים, המבצעים יהיו מאוד אגרסיביים. סחורת קיץ 2016 אוטוטו יוצאת מסין ותגיע לכאן. אנחנו צריכים לרוקן מגפיים מהמדפים, אז מה נעשה? נשמור לשנה הבאה? אני לא עובד כך. תהיה עונה קשה. אף אחד לא ציפה לזה".

חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות
 חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות

- הרשתות נפגעות, והקניונים חסינים?

"תסתכלי על התוצאות של חברות האופנה בבורסה - קסטרו, פוקס וגולף. כולן בירידה. אבל חברות הקניונים ומרכזי המסחר - עזריאלי, מליסרון וביג - עולות ברווח. אנחנו רואים שהן לא נפגעות. מתי הן יתחילו להיפגע? אם עסקים יתחילו לפשוט רגל ולרוקן מקומות. בינתיים הקניונים הטובים לא מרגישים, אבל הם ירגישו באיזשהו שלב, כי יגיע הרגע שבו בעלי העסקים יהיו חייבים לפנות אליהם".

בינתיים, חלק מהרשתות החלו בימים האחרונים במבצעים בניסיון לעודד את המכירות, ואלה צפויים להעמיק, ככל המצב הביטחוני לא ישתפר.

פגיעה רוחבית בענפים רבים

הפגיעה היא כאמור רוחבית ואינה נוגעת רק לרשתות האופנה וההנעלה, אלא כוללת גם את רשתות הקפה, מסעדות, רשתות אופטיקה, ספרים, מתנות, כלי בית וטקסטיל לבית, טיפוח ועוד.

תזרים המזומנים הוא נדבך קריטי בפעילותן של רשתות קמעונאיות. עצירת המכירות הנוכחית הכניסה לפחות חלק מהן לבעיה תזרימית קשה.

המשך המצב עלול להביא לקריסה קרובה של עסקים קטנים, במיוחד בעלי חנויות פרטיות במרכז ירושלים, למשל, שסובלים מהצניחה של 80% ואפילו יותר במכירות.

השאלה היא כיצד ינהגו הבנקים. בכיר בשוק אומר ל"גלובס" כי לפי שעה "הבנקים נותנים אוויר לאלה שהולכים למות כדי לא לגמור אותם, והיות שברגע שהם יעצרו את האשראי, החוב יישאר לבנק, והוא יצטרך לעשות מחיקות".

חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות
 חנויות ריקות / צילום: אילנית חיות