דרעי צפוי לעזוב את משרד הכלכלה; מתווה הגז יאושר תוך חודש

הערכות: תהליך מציאת המשרד החדש לדרעי יסתיים עד אישור תקציב המדינה בכנסת, ב-19 בנובמבר, דבר שיאפשר את אישור מתווה הגז מיד לאחר מכן

בנימין נתניהו אריה דרעי / צילום: גיל יוחנן ואיל יצהר
בנימין נתניהו אריה דרעי / צילום: גיל יוחנן ואיל יצהר

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, צפוי לעבור מתפקידו כשר הכלכלה, לאחר שכשלו כל הניסיונות להביא לאישור הכנסת את העברת הסמכויות משר הכלכלה לממשלה במטרה להביא ליישום מתווה הגז. הבוקר, עם שובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מברלין, נפגשו השניים וסיכמו כי דרעי יעזוב את משרד הכלכלה ויימצא עבורו משרד חלופי. על פי הערכות, נבדקות כמה אפשרויות לתיקים חלופיים ובהן גם אפשרות לקבץ סמכויות שונות שאינן נמצאות כרגע במשרד אחד. ככל הנראה, דרעי ימשיך להחזיק בתיק הנוסף שלו - המשרד לענייני הנגב והגליל.

על פי הערכות, תהליך מציאת המשרד החדש יסתיים עד אישור תקציב המדינה בכנסת, ב-19 בנובמבר, דבר שיאפשר את אישור מתווה הגז מיד לאחר מכן.

 

בשבועות האחרונים נעשו ניסיונות יצירתיים להביא לאישור מתווה הגז ובהם רקימת דיל עם יש עתיד, שבמסגרתו תתמוך מפלגתו של יאיר לפיד בהעברת הסמכויות משר הכלכלה לממשלה בתמורה להורדה במחיר הגז כפי שדרשו מלכתחילה.

המהלך נכשל ככל הנראה בשל העובדה ששר האנרגיה, יובל שטייניץ, מיהר לסגור את מחיר הגז עם נובל אנרג'י.

אפשרות נוספת היתה להביא לתמיכת הרשימה המשותפת במתווה, אולם על רקע גל הפיגועים גם הניסיון הזה ירד לטימיון, כמו גם הניסיון להביא לתמיכת ישראל ביתנו במהלך. לאחר שהתברר כי שר האוצר, משה כחלון, שר הבינוי יואב גלנט ושר הרווחה חיים כץ אינם נסוגים מכוונתם לא להצביע כך שלקואליציה לא יהיה רוב, לא נותרה אפשרות אחרת פרט להעברתו של דרעי מתפקידו.

ביממה האחרונה נפוצו שמועות כי דרעי ושר הפנים סילבן שלום יתחלפו בתפקידים, אולם בסביבתו של שלום אומרים כי לא נעשתה כל פנייה אליהם.