אתם מעצבנים את הבוס

מה הדברים שבוסים הכי שונאים אצל העובדים שלהם?

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

יש דברים שמנהלים שונאים במיוחד. כדי שכולם ידעו להימנע מהם, ליקטתי משיחותיי עם מנהלים את ההתנהגויות הנפוצות שמעצבנות אותם יותר מכל.

1. מצייתים בעיוורון

עובדים רבים טועים לחשוב שככל שיצייתו לבוס, כך ימצאו חן בעיניו יותר. ואכן, מצד אחד אולי קל יותר לנהל "יס-מנים". הם קלים להובלה, מטפחים את האגו למנהלם ולעולם לא מאתגרים את עמדותיו.

מצד שני, מנהלים חוששים במקרים כאלה כי עיני העובדים עצומות. הם לא מתאמצים להפעיל את שכלם, וסומכים על המנהל בזמן שהוא בעצמו זקוק לאנשים שיוכל לסמוך עליהם: כאלה שיאתרו תקלות ברעיונותיו, יפעילו שיקול דעת, יספקו עצה וביקורת, יובילו לשינוי, ולא יבצעו דבר שלא נראה להם תקין.

בעייתי מכל בתחום הצייתנות העיוורת הוא כשעובד מסיר מעל כתפיו אחריות. למשל, כשהוא מבצע את בקשת המנהל, הדבר מתגלה כרעיון גרוע, יישומו זוכה לביקורת, ובתגובה העובד משיב בתמימות: "ידעתי שזה יצור בעיה, אבל עשיתי מה שאמרת לי לעשות".

יתרה מזו, מנהלים רבים מסתובבים עם חשש מתמיד שהעובדים הללו, שלא אומרים כלום חוץ מ"אין בעיה, בוס", מתלחששים מאחורי גבם ומסתירים מהם את מה שבאמת מטריד את מחשבותיהם עליהם ועל העבודה.

2. חוגרים מתהללים

עובדים מנסים לעתים להפחית את לחצי המנהל, ולפני שמשימה הושלמה - הם מודיעים לו שבוצעה במלואה.

כך, בדמיונם, המנהל יכול לעשות "וי" נוסף ברשימת העניינים המטרידים אותו, והם מצדם מקבלים זריקת מרץ להשלים את המשימה במהירות, וזוכים ברוגע מגזרת המנהל ואולי אף בתדמית של מבצעים זריזים שאפשר לסמוך עליהם.

בפועל, הרבה יכול לקרות גם בשלב האחרון של המשימה. פאשלות, שינויים, טעויות, חרטה מצד הלקוח, חוסר במידע. ומה יעשה העובד שכבר בישר בחגיגיות למנהלו שהמשימה הושלמה, כשכעת הוא זקוק לעזרתו? יגיד לו - "סתם אמרתי"?

מנהלים אוהבים לדעת שאפשר לסמוך על עובדיהם, ויתכן שלא יעקבו אחר העובד שמרגיעם ומשדר "הכול בשליטה". אולם הפעם האחת שבה כן יבדקו, ויגלו שאלה מילים ריקות, תספיק כדי שייצרב בזיכרונם כעובד בלתי אמין שאין לסמוך עליו, שלא כדאי לקדמו, ושמעתה והלאה יש לעקוב אחריו בקפידה ולשלול ממנו את עצמאותו בעבודה. לא חבל?

3. מעמידים פנים

אם נשאל מנהל אמיתי "מיהו העובד המושלם", נקבל תשובה אמיתית: "אין דבר כזה". מנהלים אמיתיים יודעים שעובדיהם אמיתיים, ושאין דבר כזה עובד מושלם. הם יודעים שלכל עובד נקודות חוזק המייחדות אותו, לצד חולשות, והם צריכים לדעת מה הן, כדי להפיק ממנו את המיטב.

אם לא ידעו, לא ישכילו לנהל אותו בצורה יעילה, המותאמת אישית לפרופיל שלו. אם לא ידעו, יטילו עליו, למשל, משימות שהוא גרוע בביצוען, במקום להאציל לו סמכויות בתחומים שהוא מעולה בהם. אם לא ידעו, ימנעו ממנו את האימון והחיזוק הדרושים לו בתחומים שבהם הוא יכול להשתפר. כך, בעצם, יעשו לו עוול.

ובכן, לא מדויק. מי שעושה לו עוול הוא העובד עצמו, שמסתיר ממנהלו את חולשותיו ומעמיד פני מושלם, במקום להסתכל לו בעיניים, להיות פתוח, ולהביע רצון אמיתי להועיל מצד אחד, וללמוד, לצמוח ולהתפתח מצד שני.

4. מתלוננים ומייללים

אין כמעט מקום עבודה שחף מקונפליקטים, קשיים ומצבים לא נעימים, ואך טבעי לחפש מקום לפרוק את התסכול הנובע מכך, אך העובדים שחוזרים ומקטרים באזני מנהלם ממאיסים עצמם עליו.

רוב המנהלים לא שואפים לתפקד על תקן מש"ק ת"ש. לשם כך יש קולגות ומנהלי משאבי אנוש - וגם מאלה יעדיפו לקבל דיווחים על תלונות מידתיות, מוצדקות ובעלות אחיזה במציאות, ולא קיטורים על כל הבא ליד.

מנהלים מעריכים עובדים שמתמודדים עם אתגרים וקשיים, ולא כאלה שמגיבים בבהלה, יללות וחיפוש אשמים. מנהלים מעריכים עובדים שמציגים בפניהם בעיה בצורה עניינית המעידה על מחשבה ועבודה מקדימה, ומלוּוה בהצעות פרקטיות לפתרון שלצידן פירוט היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, ואם אפשר - גם מסקנה והמלצה אישית. קצת בגרות אישית ואחריות לא הזיקו עוד לאף עובד.

5. לא מסתדרים עם הקולגות

כאמור, אי אפשר להימנע מקונפליקטים במשרד. אנשים קרובים זה לזה במשך שעות, ימים, חודשים ושנים. קונפליקטים הם גם במידה רבה מצרך רצוי בצוות, ומנהלים טובים יודעים זאת ומוכשרים להתמודד עמם באופן שמגביר פרודוקטיביות בצוות.

אולם לכל דבר מידה רצויה. ככלל, מנהלים מחפשים בעובדיהם יכולת בסיסית להתחבר ולתקשר, לשתף פעולה ולחיות בשלום, בלי שיצטרכו להיות האו"ם שלהם. העובדים שבשיטתיות מפריעים לשאיפה הזאת להתממש מעיקים עליהם מאוד.

ואכן, מנהלים רבים מעידים כי הם סולדים מעובדים שמרבים לרכל ולדבר על אנשים מאחורי גבם, שמתסיסים, מייצרים ומלבּים דרמות חברתיות, שמאשימים אחרים בפאשלות, שלוקחים קרדיט מחבריהם, ושמתנהגים כבריונים.

אל תעצבנו את המנהל שלכם

כמובן, לא כל המנהלים סולדים מההתנהגויות הללו. יש מנהלים שעדיין מעדיפים את הצייתנים או המושלמים לכאורה, או שנהנים לרכל עם עובדיהם.

כך או אחרת, כשאתם יודעים מה מעצבן את המנהל שלכם - הימנעו מלעשותו. ככל שתסתדרו והוא יעריך אתכם יותר, כך תרגישו טוב יותר בעבודה, ואולי אפילו תזכו להיות מאושרים בה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.