לעצור את ההפקרות בתע"א

לא יאמן איך כספים של כולנו יוצאים מהתעשייה האווירית בלי שקיפות, בלי דין ובלי דיין

משהו רע קורה בתעשייה האווירית ומישהו חייב להתעורר. לקרוא את דוח מבקר המדינה, לראות כיצד כספים של כולנו יוצאים משם בלי שקיפות, בלי מכרז, בלי דין ובלי דיין - ולא להאמין שאין צדיק אחד שקם כדי לעצור את ההפקרות. אלביט מערכות היא חברה ביטחונית-ציבורית, מתחרה מובהקת של התע"א בגודל, במוצרים ובשוק. שם זה לא היה קורה.

אי-אפשר להשתחרר מן הרושם שבתעשייה האווירית, חברה בבעלות המדינה, האצבע קלה מדי על הלחצן שפותח את הקופה. ניחא מישהו בחר לעצמו להתנהל במרחב כל כך מסוכן של הפקר ולהוציא הון תועפות שהם לא שלו ולחלק אותם ברוחב לב, בלי לתת דין וחשבון של ממש לאף אחד בחסות מילת הקסם "סודיות". אבל היכן הדירקטוריון? לאן נעלמו עקבותיה של רשות החברות הממשלתיות שאמורה להיות רגולטור ולא דופקת על השולחן ודורשת הסברים? ואיפה משרד הביטחון כשצריך אותו? ואיפה אותם אלה שיבואו למנהלים של התעשייה האווירית ויבהירו שהחברה הזאת שייכת למדינה ואף אחד מהם לא קיבל אותה בירושה ושיש בעל בית בירושלים?

התע"א ניסתה למנוע פרסום של חלקים בדוח הזה וביקשה מוועדת המשנה החסויה לוועדה לביקורת המדינה של הכנסת להטיל עליהם חיסיון. גורמים שמעורבים בנושא טענו שהיא עשתה זאת בנימוק שפרסומם יפגע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה. ועדת המשנה בראשות ח"כ קארין אלהרר שמעה את הטיעונים והסתפקה ב"כיסוי" של חלקים מזעריים בלבד בדוח. כן, גם בוועדה היו שתהו אודות הקשר בין ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה לבונוס של 750 אלף שקל שמקבל יועץ חיצוני בחברה ממשלתית, ומדוע בחסות נימוקים של "סודיות מתבקשת" הציבור לא ידע שהתע"א העניקה דמי הצלחה שערורייתיים של יותר מ-4.5 מיליון שקל ליועץ אחר. מבחינת התע"א ברור שיש מה להסתיר: הדוח הזה הוא לא גאווה גדולה, מאיר את החברה הנוצצת מהביתנים המעוצבים בסלונים האוויריים בעולם באור אחר.

התע"א, נציין, הבהירה ל"גלובס" כי "החברה לא ביקשה להטיל חיסיון גורף על הדוח, אלא על חלקים מצומצמים בלבד ולא הייתה לה התנגדות לפרסומו בנוסח שבו התפרסם עתה".

בכל מקרה, הדוח הזה הוא הזדמנות של תע"א לעשות סדר, ויש מה לסדר. התכחשויות לא יובילו אותה לשום מקום: זאת הפוליטיזציה שנטעה שורשים עמוקים בחברה; זאת האימה שאוחזת במנהלים בכירים כשהם נדרשים לסוגיות הקשורות להתייעלות ולכוח אדם, כי למי יש כוח להתעסק ולהתעמת עם אחד הוועדים החזקים בישראל; זאת האבטלה הסמויה בחלק מחטיבות החברה; זה השוק הביטחוני הצולע בשנים האחרונות ושנגזר על תע"א להתקיים בו.

דוח המבקר המתפרסם היום הוא לא עוד אחד מהדוחות של רשות החברות הממשלתיות אודות קלקולים לכאורה בתעשייה האווירית. את אלה, ידעה הנהלת התע"א לנפנף באלגנטיות, לא בלי התירוץ המרומז שמנהל הרשות אורי יוגב רודף את בכיריה בשם קרבותיו בוועד העובדים והעומד בראשו לשעבר שר הרווחה חיים כץ. דוח הביקורת הזה חמור ומטלטל.

אבל יש גם את מחר: נכון יהיה שהיו"ר רפי מאור והמנכ"ל יוסי וייס ישבו לשתות ביחד את הקפה של הבוקר, יקנחו בפחמימה מתוקה ואז יתפנו לסדר את הבלגן. מוטב שיתחילו בכתיבה, שכתוב ועדכון של ספר הנהלים. והנה, עוד עצה בחינם, בלי דרישה עתידית ל"דמי הצלחה" של מיליונים שמוגשת באדיבות "גלובס" לחברה שחובבת עצות ויועצים: אל תביאו הפעם יועץ חיצוני שישפר לכם את התדמית. פשוט אל.