הפד הותיר את הריבית על כנה, אך רמז כי תיתכן העלאה השנה

הגורמים המרכזיים להחלטה: חוסר הוודאות של הכלכלה הגלובלית והחולשה בנתונים הכלכליים האחרונים בארה"ב ■ עליות בוול סטריט לאחר ההחלטה ■ "האינטרס הטוב ביותר של הפד זה להיות כמה שיותר משעמם ולא לבחור כיוון"

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

בתום ישיבה בת יומיים הפדרל ריזרב פרסם הערב (ד') את החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית לחודש נובמבר והודיע כי הוא דוחה שוב את שינוי המדיניות המוניטארית והעלאת הריביות ומתיר אותן על כנן ברמה אפסית. הגורמים המרכזיים להחלטה: ההאטה בכלכלה הגלובלית והחולשה בנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה בארה"ב. 

הפד המשיך לשמור על עמימות גם בהודעה הנוכחית והותיר את הדלת פתוחה לאפשרות של העלאת ריביות בדצמבר, כאשר הרמז היחיד בהודעה היה כי "תיתכן העלאה בפגישה הבאה". אולם, בהודעת הריבית הבנק המרכזי נקט בטון חדש כאשר ציין כי "הפד יחליט האם זה יהיה מתאים להעלות את טווח הריביות בפגישה הבאה".ישנם המפרשים זאת כרמז ברור יותר לכך שהריביות יעלו עוד השנה. לשם השוואה, בהצהרות הריבית הקודמות נכתב כי "קובעי המדיניות יחליטו כמה זמן לשמור על הריביות קרובות לאפס".

בהצהרה, חברי ועדת השוק הפתוח שהצביעו בעד הותרת הריבית על כנה, ציינו כאמור את הנתונים הכלכליים המאכזבים, ביניהם החולשה בייצוא, האינפלציה הנמוכה וההאטה בכלכלה הגלובלית. רק חבר אחד בוועדה, ג'פרי לאקר, הצביע בעד העלאת הריביות בנובמבר. חברי הפד הזכירו בהודעת הריבית גם את ההאטה בקצב יצירת המשרות והירידה בשיעור האבטלה

"האינטרס הטוב ביותר של הפד זה להיות כמה שיותר משעמם ולא לבחור כיוון מסוים", מציין פטר בוקבר, אסטרטג השקעות בחברת Lindsey Group. "תארו לעצמכם אם הפד יודיע כי בכוונתו להעלות את הריביות בדצמבר אך לפני כן נקבל מספרים חלשים בדוח התעסוקה. הפד יאלץ לסגת מהעמדה הזו".

העליות בשווקים התמתנו לאחר פרסום ההחלטה אך בהמשך המסחר רשמו עליות חדות. הדולר מתחזק מול סל המטבעות בעוד תשואת האג"ח ל-10 שנים של ארה"ב עולה ל-2.1%.