תביעה: על רשות המסים להחזיר למעלה מ-800 אלף שקל

החברות טוענות כי בשל רשלנות המכס הן נאלצו לשלם כפל תשלום בשל קריסת חברת שי, שבאמצעותה יכלו החברות להעביר סחורה במכס ■ טרם הוגש כתב הגנה

כסף / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כסף / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תביעת ענק של למעלה מ-800 אלף שקל הוגשה אתמול (ד') לבית משפט השלום בראשון לציון, ע"י 14 חברות כנגד רשות המסים וכנגד חברת שי שירותים העוסקת בעמילות מכס, שנמצאת כרגע בפירוק. החברות טענו כי בשל רשלנות המכס, נאלצו לשלם כפל תשלום בשל קריסת חברת שי, שבאמצעותה יכלו החברות להעביר סחורה במכס.

חברת שי שירותים, העוסקת בסוכנות מכס ושילוח בינלאומי מורשית על ידי רשות המיסים, נקלעה לפירוק בשנה האחרונה. החברות שהגישו את התביעה נגד "שי", עוסקות בייבוא ושיווק מוצרים בתחומים שונים, כמו בתחום הביגוד, משקאות חריפים, תוספי מזון ועוד.

כולן נעזרו בחברת שי, במטרה לשחרר מפיקוח רשות המכס משלוחים שיובאו על ידן לארץ; לדבריהן, הן שילמו לסוכן המכס (חברת שי) במזומן, והוא העביר את כספי המיסים למכס באמצעות העברה בנקאית. ואולם, סוכן המכס נכנס להליכי פירוק ממושכים, כאמור, ובעקבות כך, ביטלו הבנקים את ההעברה. המכס, שלא קיבל את הכסף, הוציא הודעות גרעון ליבואניות, אשר לדבריהן נאלצו לשלם פעם נוספת את כספי המיסים.

בתביעה שהגישו החברות נגד רשות המיסים ונגד חברת שי, באמצעות עורכי הדין אהוד קרונפלד ואסתי ליבא, ממשרד איתן, מהולל ושדות, טענו החברות כי המכס התרשל לאור ההסדרים שקבע עם סוכני המכס והבנקים, ולאור ההנחיות בנוגע להוראות ההעברה.

לדבריהן של החברות, המכס העניק לסוכני המכס הקצאות אשראי שהלכו ותפחו ללא בדיקה ראויה של איתנותם הפיננסית. לשיטתן, מתוך רצון להקל על סוכני המכס, חשף המכס את היבואניות לסיכון של כפל התשלום שתידרשנה לשלם במקרה של קריסת סוכן המכס ואי כיבוד ההוראות.

החברות טוענות שידוע להן על לפחות על חמישה מקרי עבר בו נדרשים יבואנים לתשלום חוזר של מיסי יבוא כתוצאה מקריסת סוכן מכס. לגבי כל אחד מהמקרים שהובאו בכתב התביעה, נטען, כי "למרות שהיבואנים החזיקו מסמכים (רשימוני יבוא) המעידים על תשלום המיסים לרשות המיסים, הם נדרשו לשלמם פעם נוספת במישרין לידי הרשות".

טרם הוגש כתב הגנה מטעם רשות המסים.