במכבי נתניה כבר יודעים מה יהיה התקציב לעונת 2025/26

מכבי נתניה הציגה לעירייה תוכנית הבראה ל-10 שנים, על מנת לקבל ממנה ערבות להלוואה בגובה 7.5 מיליון שקל; בינתיים מתבררות עלויות ההווה, שקוצצו באופן דרסטי לעומת שנות הבזבוזים הקודמות: 504 אלף שקל העונה למנכ"ל דורון אוסידון, 7.48 מיליון שקל שכר שחקנים, 487 אלף שקל למאמן המפוטר שלומי דורה

אצטדיון נתניה / צלם: שלומי יוסף
אצטדיון נתניה / צלם: שלומי יוסף

שלומי דורה, מאמן מכבי נתניה, אמנם פוטר היום (ב') מתפקידו במועדון הכדורגל לאור שקיעתו אל המקום האחרון בטבלת ליגת העל בתום תשעה מחזורי ליגה. בכל אופן, עלות שכרו המתוקצבת לעונה הנוכחית הגיעה אל סך של 486,948 שקל; הצוות שלו (עוזר מאמן, מאמן כושר ומאמן שוערים) תוקצב ב-489,901 שקל עבור עונת 2015/16; ודמי השכירות של האצטדיון בעיר? אלו יעמדו על 510 אלף שקל בשנה הקרובה (30 אלף שקל למשחק).

הנתונים הללו ועוד רבים אחרים, המספקים הצצה לאופן המדויק בו נבנה תקציב של קבוצת כדורגל ישראלית מסדר גודל בינוני - הוצגו לאחרונה בישיבת מועצת העיר נתניה. מה הסיבה שעיריית נתניה עסוקה בישיבת מועצה בפירוט כה עמוק, עד רמת השכר של שחקן בודד, בתוך ענייני הקבוצה? פשוט מאוד: הצגת הנתונים הללו נדרשה על מנת לשכנע את חברי העירייה להצביע בעד הענקת ערבות של העירייה להלוואה בנקאית בסך של כ-7.5 מיליון שקל שנלקחה על-ידי הקבוצה, אשר נועדה לסייע לה לצאת מהפלונטר הכלכלי אליו נכנסה בעונה שעברה. כזכור, הבעיות החלו אשתקד עם נטישת הבעלים אלי שגב - שהובילו לעונה שהסתיימה בסופו של דבר בגירעון של 10.88 מיליון שקל.

בתוכנית ההבראה שנבנתה על-ידי רו"ח זוהר נוימרק והוצגה לעיריית נתניה לצורך קבלת הערבות - נטען כי שכר השחקנים יעמוד בעונת 2015/16 על 7.48 מיליון שקל (לעומת מעט יותר מ-10 מיליון ב-2014/15). הסכמי השכר ינועו בין עלות של 668,950 שקל לכדורגלן היקר ביותר, ועד ל-42 אלף בלבד לשחקנים הכי זולים (שכר "חייל" או של שחקן נוער). בסך הכל מתוקצבים לשכר 34 שחקנים בעלות שנתית ממוצעת של 220 אלף שקל, כאשר יש לציין כי חלק מהחוזים מיוחסים להחזרי שכר שלא שולם מהעונה הקודמת, או חוזים של שחקנים שכבר לא חלק מהמועדון, והגיעו איתם להסדרים.

ההכנסות המתוקצבות של נתניה לעונת 2015/16 הן 20.12 מיליון שקל, על-פי המפתח הבא: 3.5 מיליון ממכירת כרטיסים ומנויים; 5 מיליון מהטוטו ומזכויות שידור; 2.3 מיליון - הקצבת עיריית נתניה (לעומת 1.3 מיליון בלבד בעונה שעברה); 4.5 מיליון שקל - תרומות (בין התורמים: אנשי הנדל"ן היהודים-אמריקאים סאני קאהן וראסל גלבוט, שהתעניינו בחודשים האחרונים ברכישת הקבוצה, ולפני כשנה ברכישת הפועל ת"א); הסכמי חסויות וספונסרים - 4.76 מיליון שקל; הכנסות ממינהלת הליגה - 67.5 אלף שקל. מכירת שחקנים פוטנציאלית לא נכללה בהכנסות החזויות, סעיף שהיה משמעותי ביותר מבחינת נתניה אשתקד (סך של 3.41 מיליון שקל, סכום שבין היתר גולם במכירתו של החלוץ הניגרי לארי קאיודה לאוסטריה וינה).

השורה התחתונה החזויה לעונת 2015/16 היא עודף בסך 3.37 מיליון שקל, שאמור להיות מופנה לכיסוי חלק מהגירעון של 2014/15.

***

כדי לזכות באישור חברי המועצה להצביע בעד הערבות, הוצגה תוכנית הכוללת שורה מקיפה של קיצוצים כמעט בכל פרמטר: שכר השחקנים והצוות המקצועי ירד ב-37% (ירידה של 4.8 מיליון שקל) בתוך עונה אחת; קיצוץ של 547 אלף שקל בהוצאות שכר ההנהלה (43%), שיסתכמו ב-745.8 אלף שקל (המנכ"ל דורון אוסידון ירוויח 35 אלף שקל ברוטו בחודש, ובסך הכל עלות שכרו תעמוד על 504 אלף שקל בשנה; כהשוואה, שכרו של המנכ"ל אשתקד, רועי דניאל, עמד על 46.8 אלף שקל ברוטו בחודש); קיצוץ של כמיליון שקל בהוצאות שכירות הדירות והרכבים: בעונה הקודמת שכרה הקבוצה 12 דירות לשחקנים, כאשר העונה המספר ירד לארבע בלבד בעלות של 264 אלף שקל, בעוד שמספר הרכבים השכורים העונה ירד ל-18 בלבד (חלקם בעסקת בארטר), לעומת 38 אשתקד. אפילו ארוחות לשחקנים שעמדו בעונה שעברה על 66 אלף שקל, נחתכו לחלוטין מהתקציב של העונה הנוכחית.

***

עוד נתון מאוד לא שגרתי בעולם הכדורגל, אבל נדרש לצורך קבלת הערבות של העירייה - קשור להצגת התקציב העתידי של המועדון. תוכנית ההבראה כוללת תחזית הכנסות והוצאות משוערת ללא פחות מ-10 שנים קדימה, עד תום עונת 2025/26. ההיגיון מאחורי העניין: זהו מועד הפירעון הסופי של ההלוואה המדוברת, הכוללת החזר שנתי קבוע של 750 אלף שקל בעונה, לפני הוצאות המימון (שמוערכות בסך של 1.74 מיליון שקל לאורך כל 10 השנים).

בין היתר עומדות בבסיס התוכנית העשר-שנתית כמה הנחות יסוד מאוד "ורודות": למשל, תחזית אופטימית לגבי הכנסות מהקהל של נתניה, עליו נכתב: "הקבוצה התברכה בגרעין תומכים רחב ונאמן, עם השנים הוא ילך ויגדל בהדרגה...".

עם כל הרצון הטוב של עיריית נתניה להציל את קבוצת הכדורגל המקומית מקריסה - עדיין לא ממש ברור איך יכול גוף שמעניק ערבות להתייחס ברצינות לתחזית של השגת תרומות בסך מיליון שקל בשנת 2026, או שכר שחקנים צפוי באותה שנה בגובה 8.04 מיליון שקל; וגם להכנסות של 5 מיליון שקל מזכויות שידור, עלויות שיטור של 450 אלף שקל, ועוד עשרות סעיפי הוצאות והכנסות שלא ניתן לדעת על איזו רמה יעמדו אפילו בעונה הבאה.

***

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מועדון מכבי נתניה חווה טלטלה במסגרתה הוחלפה הנהלת המועדון לצד בניית תוכנית הבראה, הכוללת קיצוץ של כ-50% מתקציב המועדון בשנה קודמת.נבהיר כי העירייה פועלת בליווי יועצים פיננסיים ומשפטיים ולאחר בחינת כלל השיקולים, סברה העירייה כי בהחלט ניתן להעמיד ערבות (בכפוף לאישור משרד הפנים) לטובת הקבוצה, אוהדיה ותושבי העיר. העירייה מאמינה בקבוצת מכבי נתניה, הנמצאת בליגה הראשונה ומתקדמת בהיבט המקצועי".

ממכבי נתניה נמסר: "מכבי נתניה כפי שעלה היטב בכתבה, העמידה בהצלחה קיצוץ משמעותי בכל ההוצאות והגדלת ההכנסות, כחלק מהליך ההבראה אותו הפעילה ההנהלה החדשה. חלק מהסטנדרטים החדשים במועדון מגיעים לידי ביטוי בהכנת תוכנית עבודה רב-שנתית, שקופה וציבורית המפרטת בצורה מיטבית את ההכנסות וההוצאות המשוערות שאנו סמוכים ובטוחים שנוכל לעמוד בהן. מובן שרק הזמן יוכיח את טענותינו, אך אנו סבורים כי בהחלט ניתן להסתמך על המוניטין המוכח שצברנו בזמן הקצר מאז החלה ההנהלה לעבוד".