מנכ"ל טליט תקשורת: "זו לא תחילתה של מגמה שלילית"

טליט תקשורת איבדה 30% מהשיא לאחר הורדת התחזיות; חוזה של 200 מיליון דולר עדיין לא אושש את המניה ■ המנכ"ל עוזי כץ מסביר מה עומד מאחורי הורדת התחזית השנתית, וכיצד החוזה הענק ימנף את הצמיחה שלה

לפני שלושה שבועות חוותה טליט תקשורת (Telit Communication) - אחת מהחברות הישראליות המצליחות שנסחרות בשוק ההון הבריטי - את מה שכל חברה ציבורית חווה על בשרה כשהיא מזהירה, דהיינו מורידה תחזיות קודמות שנתנה. טליט הורידה מעט את תחזיותיה השנתיות, וחטפה על הראש - המניה איבדה 20% תוך יממה. מאז המניה עדיין לא התאוששה. להיפך: טליט איבדה עוד 5.3%, וכך מחקה 30% מהשיא שנקבע בתחילת ספטמבר. המניה נסחרת כרגע לפי מחיר של 249 פני, המשקף שווי חברה של 443 מיליון דולר.

לפני שנפנה את הבמה לעוזי כץ, מייסד ומנכ"ל טליט, כדי שיסביר את הצד שלו לאזהרה והשלכותיה, הנה פרטיה: הכנסות טליט בשנה זו יעמדו על 330-340 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת של 347-354 מיליון דולר. אגב, התחזית הקודמת הייתה הראשונה שטליט נתנה במחזור חייה (יולי האחרון), וייתכן כי התגובה השלילית של השוק נבעה, בין היתר, מאכזבתו מחוסר יכולתה של החברה לעמוד במשהו שרק התחילה לעשות. כך או אחרת, טליט הורידה את תחזית השורה העליונה ב-4.4% בממוצע, שיעור זהה לזה שבו ירדה תחזית השורה התחתונה (EBITDA) - מרווח של 42-47 מיליון דולר ל-40-45 מיליון דולר.

טליט היא שחקנית ה-M2M מספר 1 על פני הגלובוס. טכנולוגיית Machine To Machine מאפשרת להעביר מידע בין שתי מערכות אלקטרוניות באמצעות תקשורת ניידת (בעיקר סלולרית), וללא התערבות אנושית. כמו כן, בעידן האינטרנט - וליתר דיוק Internet Of Things, כפי שנהוג לומר כעת - כל מכשיר, כל מערכת ושירות יהיו מחוברים לרשת, וטכנולוגיית M2M כמו זו של טליט כבר הופכת לחלק בלתי נפרד ממהפכה זו.

"אין כאן ממש אזהרת רווח. זו יותר אזהרת הכנסות", מפרש כץ את הודעת החברה שמחקה חמישית משוויה תוך יממה. "הסיכוי שנעמוד בטווח תחזית ה-EBITDA המקורית הוא כנראה מאוד גדול".

לדברי כץ, במחצית הראשונה של השנה צמחו הכנסות החברה בשיעור של 13.1%, והדבר נבע "מחוסר בחלק ממרכיבי המודול שהחברה מייצרת במהלך הרבעון הראשון. יכולנו לשלוח סחורה אך לא שלחנו, כי לא יכולנו לסגור את המודול. ואז, ברבעון השלישי צמחנו בשיעור של 19.2%, אך צמיחה זו נבעה למעשה מסגירת החור שנוצר ברבעון הראשון, ולכן מתחילת השנה (ינואר עד ספטמבר) צמחנו בשיעור כולל של 15.1%".

"גילינו שעיקר הבעיה בארה"ב"

לדבריו, סטייה זו גרמה לטליט לעשות בדק בית. "רצינו לבדוק מה החמצנו ואיפה. בטליט הכול מסודר, וכל הזמנה מול כל לקוח מתועדת בדוח. אספנו את כל הדוחות וגילינו שעיקר הבעיה הוא בארה"ב, ולמעשה 80% ממנה נובעים ממה שקורה במסדרונות 10 הלקוחות הכי גדולים שלנו".

כאן מגיע ההסבר היותר טכנולוגי של כץ. "כל עשרת הלקוחות שלנו, שהם די ותיקים, רוכשים מטליט מודולים מבוססי טכנולוגיית SDMA, ורובם כבר מתחילים לעצב את הפתרונות שלהם על בסיס דור רביעי של SDMA ו/או על בסיס טכנולוגיית LTE, וחלקם עושים זאת תוך כדי חיי המוצר. זהו תהליך די יקר ולא ממש מקובל. לדוגמה, חברת שמפתחת פתרונות אזעקה, ומוציאה לשוק פאנל של מערכת אזעקה שמבוסס SDMA. אותה חברה יודעת שפאנל כזה לא יחזיק מעמד יותר מחמש שנים, מכיוון שנמוך הסיכוי שאחרי פרק זמן זה תהיה רשת שתכסה טכנולוגיית SDMA. ורייזון וחברות תקשורת אחרות עדיין לא הכריזו מתי בדיוק הן יסגרו רשתות אלו.

"לכן, אותה חברה של פתרונות אזעקה מתחילה לפתח אותם על בסיס LTE, ועכשיו אנחנו מגיעים לקצה הישורת. לדוגמה, חברה שנקראת Alarm.com, שהיא אחת מעשרת הלקוחות הגדולים שלנו, הכריזה באחרונה על מוצר חדש - VOLTE - שפירושו Voice Over LTE, וזה מוצר ראשון מסוגו של קול על דאטה. אך ההכרזה אין פירושה התחלה של מכירת המוצר, כי הוא עדיין לא קיבל את כל האישורים לכך, וזה יקרה רק במהלך המחצית הראשונה של 2016. חברות אלו לא רוצות ללחוץ את ההכנסות שלהן כלפי מעלה, ולהוציא לשוק מוצרים שבעוד 4-5 שנים ייאלצו לעבור שדרוג על חשבונן".

כפועל יוצא, טוען כץ, "בגלל שיש טכנולוגיה חדשה בפתח, הלקוחות רוכשים מודולים בצורה יותר רכה. לכן, השנה נצמח רק בשיעור של 15% ולא 19%". כץ מדגיש, כי "לא מדובר בתחילתה של מגמה שלילית. לא ולא. התחזית ארוכת-הטווח שלנו עדיין מדברת על צמיחה שנתית של 20%".

במקרה או שלא, שבוע לאחר הורדת התחזית השנתית, הודיעה טליט על החוזה הגדול בתולדותיה. החברה תספק מודולי IoT במהלך שש שנים, ובשווי כולל של 220 מיליון דולר, וזאת כאחת הספקיות של פרויקט ששמו GB SMIP - ראשי תיבות של Great Britain Smart Metering Implementation Program - פרויקט ענק בשווי של 11.3 מיליארד ליש"ט להקמת תשתית של מוני חשמל וגז חכמים באנגליה.

"זה פרויקט מדהים", אומר כץ. "ממשלת אנגליה חילקה את המדינה לשלושה חלקים, שניים מאוד אורבניים ושלישי קצת פחות, ונתנה שלושה רישיונות. בראשון, בחלק הלא אורבני, זכתה חברה שנקראת Arkiva, שמפתחת מוצרי תקשורת RF לטווח קצר, וזה לא השוק שלנו. בשני הרישיונות האחרים זכתה טלפוניקה, ולפי התוכנית, במהלך תקופת הפרויקט יוחלפו באנגליה 26 מיליון מוני חשמל ו-26 מיליון מוני גז למונים דיגיטליים שיעבירו תקשורת נתונים מסוג ZigBee בין המונים החכמים לרשתות RF או רשתות סלולר. מונים אלו, שיצוידו בפתרון של טליט, ישתמשו במודול UE910 UMTS/HSPA, שפותח במיוחד ומספק שדרת תקשורת מסוג דור שלישי (3G), תוך מינוף ניסיונה הרחב של החברה בשוק האנרגיה".

לדבריו, המערכת לעיל תכלול פאנל דיגיטלי מגנטי, שאפשר יהיה להדביק אותו על המקרר, ובעל הבית יוכל לעקוב דרכו אחר צריכת החשמל והגז שלו אונליין. טליט לא תעבוד ישירות מול טלפוניקה אלא מול ספק ציוד אלקטרוני אחר - שמו לא נחשף - והוא זה שיספק לטלפוניקה את ה"comms", מרכז התקשורת שבתוכו יהיה מותקן המודול של טליט. "כך, חברות החשמל תוכלנה לקבוע תעריפים שונים לשעות שונות, וכך לעודד את הצרכנים לצרוך חשמל בצורה יותר יעילה".

כץ מסביר כי ההכנסות לטליט מחוזה זה יחלו ברבעון הרביעי של 2016 (לפי הידוע, 8-9 מיליון דולר ברבעון זה לבדו), והן תתפרסנה כמעט שווה בשווה על פני תקופה בת חמש שנים. דהיינו, תוספת הכנסות של בין 40-50 מיליון דולר בשנה. "התחזית שלנו לשנת 2017 היא להכנסות של חצי מיליארד דולר, ולכן מדובר בתוספת של 8%-9%".

המספרים של טליט
 המספרים של טליט