מפתחת "קנדי קראש" נמכרת תמורת 5.9 מיליארד דולר

יצרנית משחקי הווידאו Activision Blizzard הודיעה היום כי תרכוש את King Digital Entertainment

בובות קנדי קראש / צילום: רויטרס
בובות קנדי קראש / צילום: רויטרס

חברת המשחקים אקטיוויז'ן בליזרד תשלם 5.9 מיליארד דולר תמורת רכישתה של חברת קינג מבריטניה. קינג פיתחה את המשחקים הסופר-פופולריים למכשירי מובייל מסדרת קנדי קראש סאגה. זוהי העסקה הגדולה ביותר בעולם המשחקים מאז שמיקרוסופט רכשה את Minecraft בשנה שעברה תמורת 2.5 מיליארד דולר.

כיום, רוב הכנסותיה של אקטיוויז'ן מגיעות ממשחקים כמו Call of Duty המיועדים לקונסולות משחקים כמו האקסבוקס של מיקרוסופט או הפלייסטיישן של סוני. אקטיוויז'ן משלמת סכום עצום תמורת אחת מהקהילות הגדולות ביותר של שחקני מובייל בעולם.

העסקה מספקת לקבוצה הממוזגת יותר מ-500 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש בכמעט 200 מדינות והיא צפויה להגדיל את ההכנסות המתואמות של אקטיוויז'ן בכ-30% בשנה הבאה.

"למעט יוטיוב ופייסבוק, אין רשת עולמית שיש לה קהל גדול יותר", כך אומר בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן. "חלק גדול מההזדמנות הוא לבחון את הקניין הרוחני שיש לנו בחברה ולראות מה אפשר לעשות איתו ברשת הזאת".

העסקה, שתתבצע כולה במזומן, משקפת פרמיה של 25% על שווי השוק של קינג נכון לסגירת המסחר אתמול (ב'), אך מחיר המניה, שעמד על 22.50 דולר, נמוך מזה שבו הונפקה החברה בבורסת ניו יורק בשנה שעברה.

אקטיוויז'ן תממן את העסקה בעזרת סכום של 3.6 מיליארד דולר שהיא מחזיקה מחוץ לגבולות ארה"ב. היתרה תשולם באמצעות חוב.

ההנהלות של קינג ואקטיוויז'ן נפגשו לראשונה לפני שלוש שנים, אך המשא ומתן הרציני החל בחודש אפריל, לאחר שהמניות של קינג נסחרו בשווי נמוך בכ-25% לעומת מחירן בהנפקה.

קינג נוסדה בשבדיה בשנת 2003 וייצרה יותר מ-200 משחקים ממשרדיה בלונדון, דבלין וניו יורק. קנדי קראש נהנה מפופולריות חסרת תקדים אך למרות ההצלחה של Bubble Witch ו-Farm Heroes, שבאו לאחר קנדי קראש, קינג עדיין מחפשת להיט חדש שיפצה על ההכנסה ההולכת ומתדלדלת שלה ממשחקים קיימים.

קנדי קראש, שהושק לראשונה בפייסבוק ועל גבי טלפונים חכמים בשנת 2012, עדיין מהווה יותר משליש מהכנסות החברה. סך ההוצאה על משחקים מתוצרת קינג ירד ב-13% ברבעון השני לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מבחינתה של אקטיוויז'ן, הרכישה תהווה את השינוי הגדול ביותר מאז המיזוג בשנת 2008 עם בליזארד, יצרנית World of Warcraft, שהיתה בבעלות קבוצת הבידור הצרפתית ויוונדי.

אקטיוויז'ן, שבה השקיעה קבוצת משקיעים שכללה את קוטיק ואת קבוצת האינטרנט הסינית טנסנט, ביצעה רכישה עצמית ופוצלה מתוך ויוונדי בעסקה שהיקפה עמד על 8.2 מיליארד דולר ואשר בוצעה באוקטובר 2013.

החברה מקליפורניה הגיעה לתחום המשחקים במובייל בשלב מאוחר יחסית. על פי התוצאות של החברה לרבעון השלישי, 13% מההכנסות של אקטיוויז'ן מגיעות מסלולר וממקורות אחרים, עלייה של 5% לעומת השנה הקודמת.

חלק עצום מתוך ההוצאה של משתמשים על משחקים במובייל ברחבי העולם מתרכז במספר קטן יחסית של משחקים: קנדי קראש, Clash of Clans של חברת סופרסל, Game of War* של מאשין זון ומיינקראפט.

אפילו כמה מהחלוצות בתחום המשחקים באייפון, כמו חברת רוביו, יצרנית אנגרי בירדס, התקשו לבנות עסקים יציבים בשוק המובל על ידי להיטים, שוק שבו הטעם של צרכנים משתנה מפעם לפעם.