בינה מלאכותית ודאטה: המילים החמות של עולם הטכנולוגיה

מחקר אמריקאי בדק מאות אלפי מודעות דרושים להיי-טק ומצא אילו מונחים מעסיקים יותר את הענף ואילו מונחים הולכים ומאבדים מגדולתם

רובוט שפותח בבינה מלאכותית / צילום: רויטרס
רובוט שפותח בבינה מלאכותית / צילום: רויטרס

מגזר הטכנולוגיה מתאפיין בשינויים תכופים, וכך גם המילים שמאפיינות אותו. כמה מהמונחים הכי אפקטיביים לפני שנה, כמו "ביג-דאטה", כבר איבדו את מעמדם היוקרתי בקרב מחפשי עבודה שמגישים את מועמדותם למקומות עבודה, כפי שעולה ממחקר שהקיף יותר מ-500 אלף מודעות דרושים, ושערכה חברת ההזנק טקסטיו (Textio), הפועלת מסיאטל. הז'רגון שאבד עליו הכלח מוחלף במגמות חמות יותר, כולל "בינה מלאכותית" ו"נתוני זמן אמת".

לצורך המחקר עקבה טקסטיו אחר יותר מ-50 אלף צירופי מילים ייחודיים שנפוצים במודעות דרושים במגזר הטכנולוגיה. טקסטיו חיברה רשימה של מונחים שבהם נצפו השינויים החיוביים והשליליים הגדולים ביותר בשנה האחרונה. רק שתיים מחמש "מילים החמות" (באזז-וורדס) המובילות היתה בכלל על המפה לפני 12 חודשים.

כל מונח שנכלל במחקר נמדד באמצעות שלושה קריטריונים עיקריים: מספר האנשים שהגישו מועמדות למודעת דרושים שהכילה את צירוף המילים האמור, שיעור המועמדים בעלי הכישורים והרקע המתאימים לתפקיד, והזמן שחלף מפרסום המודעה ועד לאיוש התפקיד. לאחר מכן דורגו התוצאות על בסיס ההבדל בין האפקטיביות שלהם כעת לעומת האפקטיביות שלהן לפני 12 חודשים.

במגמת עלייה

1. בינה מלאכותית (AI): אלון מאסק וסטיבן הוקינגס יכולים לחשוב שזה מפחיד, אבל מחפשי עבודה במגזר הטכנולוגיה עטים על מודעות דרושים שבהן מופיעים ראשי התיבות AI. בששת החודשים האחרונים גדל פי חמישה השימוש במונח זה במודעות הדרושים שהניבו את התוצאות הטובות ביותר.

2. נתוני זמן אמת: "ביג דאטה" זה רע. "נתוני זמן אמת" זה טוב. בניגוד לקודמו, מונח זה משדר את המסר שהחברה רוצה לבנות מוצרים שמבוססים על המידע הטרי ביותר, במקום מוצרים שמבוססים סתם על המון מידע.

3. זמינות גבוהה: מונח זה שם את הדגש על בניית תוכנה בעלת זמינות תמידית שאינה קורסת כמעט לעולם. זהו אתגר טכני שזוכה להערכה בקרב מהנדסי תוכנה רבים. נפיצותו של מונח זה במודעות דרושים גבוהה ב-42% לעומת אשתקד.

4. robust and scalable: השימוש בצירוף מילים זה צבר תאוצה במשך הקיץ, וגדל פי שלושה בחודשיים האחרונים. ז'רגון זה משמש בדרך כלל לתיאור תוכנה רבת עוצמה אך בעלת יכולת לשרת משתמשים רבים.

5. אינקלוסיבי: הודות לחשיבות הגוברת שמייחסים מחפשי עבודה רבים למידת הגיוון של מקום העובדה, תהיה למועדת דרושים אפקטיביות רבה יותר אם היא תכלול התייחסות להכלה. המילים "מגוון" ו"גיוון" הפכו כבר מזמן לפופולריות בניסוח הסטנדרטי של מודעות הדרושים, אך נראה שהן מאבדות את האפקטיביות שלהן. ייתכן שזו הסיבה לעליית הפופולריות של המונח "אינקלוסיבי" בששת החודשים האחרונים.

במגמת ירידה

1. ביג דאטה: מונח זה הוא המפסיד הגדול ביותר במודעות הדרושים הטכנולוגיות, לדברי טקסטיו, שהיא עצמה חברת ביג דאטה שהפסיקה לכנות את עצמה כך. לפני שנתיים ביג דאטה היה הדבר הכי חם בשטח, אך המונח החל לאבד תאוצה לפני חמישה-שישה חודשים. כיום, מודעות דרושים שמכוונת למהנדסי תוכנה ושכוללות את המונח ביג דאטה רושמות ביצועים גרועים ב-30% בממוצע, ואף גרועים יותר, בהשוואה למודעות שאינן כוללות את המונח הזה. "עכשיו זה כל כך רווי שמוטב להשתמש במונח AI ולא בביג דאטה" אומרת אחת מעורכות המחקר.

2. צוות וירטואלי או V-team: הז'רגון התאגידי מרתיע מחפשי עבודה רבים, ולמונח הזה, שמתייחס לתקשוב מרחוק, יש סיכוי של פי עשר להופיע במודעות דרושים שמושכות מעט מועמדים מאשר במודעות דרושים מצליחות.

3. פתרון בעיות: זוהי יכולת מפתח שנדרשת מרבים מעובדי מגזר הטכנולוגיה, אך מוטב למגייסי כוח אדם להימנע משימוש במונחים כגון "פתרון בעיות" "תיקון" או "אבחון", לדברי עורכי המחקר. מודעות שמכילות את המונח "פתרון בעיות" רושמות ביצועים גרועים פי שניים בהשוואה למודעות שמכילות מונחים אחרים.

4. מומחה תוכן: על פניו ניתן היה לחשוב שמומחה זה דבר טוב, אך ממונח זה משתמע כי המועמד האידיאלי יודע המון על דבר אחד בלבד ואינו יודע כלום על כל הדברים האחרים, קובעים עורכי המחקר. לדבריהם, מחפשי עבודה במגזר הטכנולוגיה רוצים להיות "מומחה full stack" - באזוורד שביצועיה טובים ב-32% מ"מומחה תוכן".

5. מקום עבודה נקי משימוש בסמים ובאלכוהול: דרך בטוחה לרדת בדירוג הביצועים של מועדת הדרושים שלה היא להשתמש במונח זה. השימוש במונח זה ייצור סיכוי גבוה מפי עשרים לביצועים שימקמו את המודעה שלך ברבעון התחתון ביותר. וזה רק נהיה גרוע יותר לפני שישה חודשים. השפעתו השלילית של השימוש במונח זה היתה גרועה רק במחצית מההשפעה הנוכחית. מדוע? עורכי המחקר אינם יודעים בוודאות, אך הם חושדים שמחפשי העבודה מפרשים אותו כמונח שמאותת על מקום עבודה מכופתר ומעונב. זה עלול להרתיע אנשים שמחפשים סביבת עבודה נינוחה יותר, שעות גמישות וקוד לבוש שאינו נוקשה. "יכול להיות שלחברות שחשות צורך להדגיש כי הן מספקות 'מקום עבודה נקי משימוש בסמים ובאלכוהול' יש סביבת עבודה שמתאפיינת מלכתחילה במספר גדול יותר של כללים ותקנות", מסבירים עורכי המחקר. "זהו ניסוח שמופיע לעיתים קרובות במודעות דרושים ממשלתיות או במודעות של חברות גדולות מסורתיות שליבת העסקים שלהן אינה בתעשיית הטכנולוגיה".

המילים החמות של עולם הטכנולוגיה
 המילים החמות של עולם הטכנולוגיה