"הרובוט נכנס לשטח אורבני, והוא זה שיקבל את הכדור"

חברת Roboteam חתמה באחרונה על חוזה בהיקף 25 מיליון דולר עם חיל האוויר האמריקאי ■ המנכ"ל המשותף יוסי וולף מדבר על התחרות, על מלחמת המוחות מול הטרור ועל החזון: "80 איש עובדים כאן 18 שעות ביממה כדי להגשים את החלום"

יוסי וולף ואלעד לוי, Roboteam / צילום: תמר מצפי
יוסי וולף ואלעד לוי, Roboteam / צילום: תמר מצפי

כולם מדברים על שלום, אבל המלחמה היא עסק לא רע בכלל. לפי נתונים של חברת HIS - שוק הנשק העולמי גילגל בשנת 2014 מחזור של 64.4 מיליארד דולר, צמיחה נאה לעומת 56.8 מיליארד דולר בשנת 2013. ישראל הייתה יצואנית הנשק השביעית בעולם בשנה החולפת, נתון מרשים שמתבסס במידה ניכרת על חדשנות טכנולוגית.

אחת השחקניות הישראליות בתעשיית הנשק היא רובוטים (Roboteam), שנוסדה בישראל וכיום פעילה גם בארה"ב. באחרונה חתמה החברה על חוזה אסטרטגי עם חיל האוויר האמריקאי, בהיקף של 25 מיליון דולר. "יש שורה של הסכמים שחתמנו עליהם לאחרונה", אומר יוסי וולף, מנכ"ל משותף ואחד משני המייסדים, אשר הקים את החברה עם אלעד לוי בדצמבר 2009. "חיל האוויר האמריקאי יצא במכרז שיצר תחרות גדולה מאוד", מסביר וולף, "יש להם כוח רגלי והם יצאו במכרז לרובוטים שחייל יכול לשאת. הם רצו את המערכת הכי טובה בעולם והשיקול הכספי לא היה מאוד משמעותי.

"זו הייתה הזדמנות חיינו", הוא מוסיף, "אנחנו לא היחידים בשוק, כך שהתחרינו בחברות אמריקאיות גדולות מאוד שמייצרות רובוטים צבאיים. עבדנו קשה מאוד, הם עשו בדיקות טכניות במהלך תקופה ארוכה, ולפני מספר שבועות יצאה חוות הדעה שלהם, ובאמת זכינו במקום הראשון. זה פרויקט לחמש שנים עם אופציה לשנתיים נוספות. בנוסף, נודע לנו עכשיו שאנחנו בעשירייה הראשונה של נבחרי FAST 50 של דלויט, לחברות צומחות".

המשרד הראשון - בדירה של הסבתא

החוזה עם צבא ארה"ב כולל לא רק את המערכות הרובוטיות אותן מפתחת ומייצרת רובוטים, אלא גם את האחזקה השוטפת שלהן. "הכוונה לכל מקום בעולם בו נמצא צבא ארה"ב, למשל דרום קוריאה, כווית, אפריקה ואירופה. בכל יבשת יש להם בסיס גדול, אליו אנחנו צריכים להגיע. לשם כך למשל, יש לנו חברת בת אמריקאית שזה מה שהיא עושה - FSR (Field Service Representative). אלה חבר'ה שעובדים אצלנו. יש 10 עובדים במרילנד, שנוסעים בעולם ובתוך ארה"ב, במטרה להטמיע את המערכות", אומר וולף.

ההטמעה מסובכת?

"מכיוון שמדובר בטכנולוגיה מאוד מתקדמת, נדרשים יותר משאבים להטמעה. אנשים רגילים לעבוד 30 שנה בדרך מסוימת, וצריך להרגיל אותם לעבוד אחרת".

רובוטים הוקמה בדצמבר 2009, על ידי וולף ולוי, ששניהם שירתו כקצינים ביחידה מסווגת של חיל האוויר. בהמשך למד וולף פיזיקה באוניברסיטה, ולוי למד הנדסת רובוטיקה בטכניון. "האמנו שרובוטיקה זה הגל הבא אחרי האינטרנט והסמארטפונים", אומר וולף, "כל אחד השקיע בחלום הזה את מיטב חסכונותיו, והמשרד הראשון שלנו היה בדירה של סבתא של אלעד.

"לא עבר הרבה זמן עד שהמכירות שלנו עברו מסך של מאות אלפי שקלים ב-2010 לעשרות מיליוני דולרים היום". נכון להיום מעסיקה החברה כ-80 איש בשתי חברות - בארץ ובארה"ב. "פתחנו ב-2012 חברה בארה"ב. כל העובדים שם אמריקאים, למעט המנכ"ל ששימש לפני כן כסמנכ"ל פה".

וולף מדגיש את העובדה שהחברה פועלת בצמוד למשתמשי הקצה. "כשאומרים רובוט נוטים לחשוב על רובוקופ שמחליף את החייל, אבל זה לא נכון. רובוט זה כלי עבודה אפקטיבי שמאפשר עבודה טובה יותר. את זה השכלנו להבין. הרובוט נועד לשרת את הלוחם ולא להחליף אותו. זה מה שהאמריקאים אהבו.

"התמודדנו מול חברות כמו בוסטון דינמיק שעשו רובוט שהולך כמו רובוט - אבל זה לא מה שהולך. אנחנו באנו עם פתרון שמאפשר עבודה".

מה הרובוטים שלכם יודעים לעשות?

"למשל, במקום שלוחם יכנס בעצמו לסרוק בניין, מסלול נחיתה או גג של בניין - אפשר לשלוח רובוט שיבדוק לפני כן את השטח. זה בגדול מה שאנחנו עושים".

זה לא מה שהרובוט המשטרתי שבודק חפץ חשוד עושה?

"רובוטים יש 30 שנה בנישה המצומצמת של יחידות חבלה, שזה אחוז זניח ממה שיש היום. הסוג הזה הוא קונסרבטיבי ומיושן. אבל בדיוק כמו שבעשור האחרון התקיימה מהפכת מזל"טים, ככה מתרחשת מהפכה ברובוטיקה הקרקעית. אנחנו כנראה מהראשונים בעולם שמצליחים למכור לצבא הגדול ביותר, וליחידות חי"ר. לא רק לחבלה".

יש הבדל?

"כשאת רואה שוטר מגיע עם רובוט, הוא הרי חייב רכב שמוביל אותו וזה מאוד מסרבל. מה שאנחנו עושים זה הרבה יותר טקטי. למחלקה של לוחמים שנמצאים בשטח, מאוד חשובה ההליכה ברגל. הם אלה שנכנסים למנהרה או עולים על הגג".

ואתם מציעים גם פתרון לאתגר הגודל והמשקל?

"נכון. ליחידות נישה היו פעם כלי רכב מיוחדים. מה שקרה בעולם בשתי המלחמות הגדולות - עיראק ואפגניסטן, זה שרוב החיילים ההרוגים היה כתוצאה ממטעני צד. לכן עלה הצורך ברובוט שהוא זרוע ארוכה של החי"ר. הודות לו המבצע יותר אפקטיבי וגם יותר בטיחותי. זה החידוש".

מה זה אומר מבחינת המשקל? כמה קל?

"זו משפחה של פתרונות שנעה בין רובוט במשקל קילו וחצי, דרך 10 קילו ועד מוצר בשם פרובוט (Probot) שנושא משקל של 200 קילו. החידוש בו הוא שהוא זה שלוקח משקלים של כל המחלקה - הוא משמש מעין חמור רובוטי למחלקה, ששמה עליו את כל הציוד שיש לשאת. הוא חשמלי, שקט וחזק והוא משנה את התמונה לגמרי. הודות לו מחלקה יכולה לקחת איתה יותר תחמושת, ולהגיע ערנית למשימה. מה שעוד טוב בו, זה שהרובוט הזה יודע לעקוב אחריך. הוא חצי אוטומטי, כך שלא צריך להתעסק בהפעלה שלו. נוסף לו, יש לנו כאמור את הרובוט הקטן - אייריס (IRIS) שפירושו קרנית באנגלית. הרובוט המצליח ביותר שלנו הוא MTGR Micro Tactical Ground Robot והוא באמת זה שזכה במכרז".

"האויב ממוקם בתוך אוכלוסייה"

למה צריך חידוש?

"למעשה, כל הלוחמה בעולם ובוודאי שבישראל, היא היום לוחמה נגד טרור. זה נכון בדרום קוריאה, באי קרים, בצ'צ'ניה ובכל מקום. היום זו לוחמה אורבנית שהיא א-סימטרית - האויב ממוקם בתוך אוכלוסייה, ולכן אוגדות ומטוסים פחות רלוונטיים.

"מה כן צריך? כוחות מיוחדים שעושים משימות מסוכנות בקסבה. בהחלט רואים שבכל המלחמות האחרונות, אם שלנו ואם של האמריקאים, מרבית ההרוגים נפגעו בשטח אורבני. כאן אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו מייצרים טכנולוגיה שמאפשרת לשנות את כללי המשחק, לקחת שובר שוויון שמאפשר למחלקות ולחיילים להיות יותר קטלניים ופחות פגיעים כי הרובוט נכנס והוא זה שיקבל את הכדור.

"קוראים לזה האויב הנעלם, ולכן צריך לעורר אותו. אם הוא מסתתר ממזל"ט מתחת לקרקע, אז אנחנו מביאים את האמצעים הבטוחים יחסית, שיוציאו אותו. לראשונה מזה הרבה מאוד שנים יש פתרון מעבר למשהו שבסיסי. את הפתרונות הבסיסיים הרי כבר יש גם לאויב".

עם כל הכבוד לטכנולוגיה שלכם, בשלב מסוים כולם יילכו צעד קדימה. האויב ידביק את הקצב.

"תמיד יש חתול ועכבר, אבל אנחנו מעדיפים להיות החתול, לשמר את ה'פור', ולהמשיך ללכת עם הטכנולוגיה קדימה".

וולף לא יכול להימנע גם מגאווה לאומית וציונות: "קרה דבר היסטורי ברמה של גאווה למדינה", הוא מצהיר, "אף פעם לא קרה שחברה קטנה בתל אביב הצליחה למכור ישירות לפנטגון פרויקט הצטיידות.

"עד עכשיו אלו לא היו חברות קטנות ובטח שהן לא מכרו ישירות לצבא ארצות הברית. תקציב הביטחון האמריקאי הוא 800 מיליארד דולר. הוא גדול יותר מכל תקציבי הביטחון בעולם יחד".

עם כל הכבוד לארה"ב, מה עם צה"ל?

"צה"ל זה לקוח הבית שלנו. אני לא יכול לפרט את היישומים והשמות, אבל אזכיר שמאה אחוז מהנהלת רובוטים הם קצינים. אנחנו בעצמנו משתמשים במילואים בציוד, וזה מה שמאפשר לנו להבין בדיוק את הצורך. ללא צה"ל ומשרד הביטחון לא היינו מגיעים לזה. מפא"ת (מנהלת פיתוח אמצעים ותשתיות - ש.ד) משקיעה הרבה בחברת רובוטים. אנחנו מוכרים לצה"ל גם בכספי סיוע אמריקאים".

"אתגר בלתי רגיל"

מעבר לרעיון הנכון, מה היתרון שלכם?

"יש כמה וקטורים: דבר ראשון, עלויות אטרקטיביות. ברור לנו שאי אפשר לעשות משהו יקר מדי. אם יש חברות שעושות רובוט ב-200 אלף דולר, אנחנו נעשה אותו ב-50 אלף. דבר שני - מערכות אינטואיטיביות. מבחינתי, מה שאנחנו עושים צריך להיות פשוט כמו להפעיל פנס ראש. כשלוחם בשטח אין סיכוי שהוא יעשה משהו מסובך מדי. כאן החוכמה היא להכניס הרבה אלגוריתמיקה. 90% מהרובוט זה לא מה שרואים, אלא מה שבתוכו. הווקטור השלישי, ואולי מה שהכי חשוב, זה אמינות. המערכת חייבת לעבוד כך שהלוחם גם יידע שהיא תעבוד תמיד - בבוץ, בשלג, בהריסות, וגם כשהוא נופל מהגג".

זה דורש הבנה בהרבה תחומים.

"נכון. רובוט הוא לגו של הרבה טכנולוגיות: של חומרים קלים, של תוכנה, של רכיבים שיעבדו בכל טמפרטורה. זה אתגר בלתי רגיל. לכן יש פה 40 מהנדסים בתחומי מכניקה, חומרה ותוכנה".

כמה נשים יש בחברה?

"לא מעט. בעיקר בתחומים אופרטיביים, אבל גם יש כמה מהנדסות בחומרה, הלחמות, הרכבות כרטיסים. נכון שיש פחות נשים בעבודת השטח, אבל זה בשל העדר הניסיון המקצועי".

אתם בכלל סטארט-אפ?

"כבר לא. אנחנו תעשייה קטנה, Early Growth. אנחנו מייצרים ולא רק מפתחים. בהתחלה היינו ב-100% פיתוח, היום רק 20% מוקדש לפיתוח מוצרים חדשים".

מי המשקיעים שלכם?

"לא אכנס להכל, אבל משקיע מרכזי היא קרן ג'נרלי, שד"ר איתמר בורוביץ' מייצג אותם. הם השקיעו השקעה ראשונית ואפשרו את הבוסט. היום אני יכול להגיד שאנחנו מוכרים בעשרות מיליוני דולרים בשנה והחברה רווחית. יש נטייה של ההון סיכון ושל ההיי-טק בארץ, שלא להיכנס לביטחון, מתוך אמונה שזה שוק של מונופולים. אבל הנה, למרות הקושי עשינו את זה. זה לטפס על האברסט בכפכפים".

ומה בהמשך?

"אחרי שמכרנו כמה מאות מערכות, יש לנו חלום ברור להגיע לאלף מערכות בשטח, לאלף מוצרים שמצילים חיי אדם. יש בזה סיפוק גדול. 80 איש עובדים כאן 18 שעות ביממה כדי להגשים את החלום. זו גאווה לא רק לחברה, אלא גם למשרד הביטחון ומפא"ת. האסטרטגיה שלנו היא טופ-דאון - להתחיל הכי גבוה שיש ואז למכור לשאר. זכינו בעוד מכרזים בפולין, בסינגפור, אנגליה, תאילנד. אבל הטופ זה באמת הפנטגון. הרי הם 80% מהשוק העולמי. כל העובדים פה מאוהבים בשילוב שבין ציונות, הצלת חיי אדם, עבודה בשטח לתעשייה כחול לבן והצלחה פיננסית שמאפשרת עשייה לביתנו. זה שילוב חזק. כשיש לצה"ל מבצע וקרבות אז מרגישים סיפוק אדיר".

יש כאלה שהעיניים שלהם לא נוצצות כשפורצת מלחמה או בזמן מבצע של צה"ל.

"תאמיני לי שכשיש טילים על תל אביב, כולם רוצים לנצח ושיהיו פחות נפגעים. הייתי שמח לעשות רובוטים לשוק החקלאי, אבל השוק שלנו הוא זה שתפקידו לצמצם את כמות ההרוגים".

Roboteam

שנת הקמה: 2009

מייסדים ומנכ"לים משותפים: יוסי וולף ואלעד לוי

תחום פעילות: רובוטיקה

גיוסי הון: 12 מיליון דולר

משקיעים: קרן ג'נרלי, Crossroad ומשרד הביטחון

מקור: IVC-Online

שוק הנשק העולמי
 שוק הנשק העולמי