ספקים: לא מוכנים עדיין לשנות את תנאי העבודה מול מגה

בקרב עשרת הספקים הגדולים בשוק אין ולו ספק אחד שהחליט לשנות את תנאי העבודה מול מגה ■ עדיין ניכרים חוסרים רבים במוצרי המזון והצריכה ברשת

מדפים של מגה/ צילום: תמר מצפי
מדפים של מגה/ צילום: תמר מצפי

דרישתה של הנהלת רשת מגה לחזור לעבוד עם הספקים, בהתאם לתנאי האשראי טרום המשבר, זוכה לפי שעה להיענות חלקית בלבד. מבדיקת "גלובס" עולה כי בקרב עשרת הספקים הגדולים בשוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG), אין ולו ספק אחד שהחליט לשנות את תנאי עבודתו מול מגה.

בכיר בשוק אומר ל"גלובס": "אנחנו בוחנים את הדברים מיום ליום, ולא משבוע לשבוע. המגמה היא לעזור למגה, כדי שהיא תשרוד - אבל עם מינימום נזקים לנו. אנחנו לא יכולים לחזור למה שהיה לפני המשבר. אין מה לעשות, אבל נצטרך למצוא את דרך הזהב. המציאות השתנתה. הם עוד לא שם בצורה שאפשר לסמוך עליהם. אבל לצד זה שרוצים שהם יתרוממו, צריך למצוא פתרונות יצירתיים".

מבין חמשת הספקים הגדולים ביותר, בקובצת תנובה מסרבים לחזור לימי האשראי הקודמים, אך מביעים רצון לסייע למגה. קבוצת שטראוס, המחזיקה בביטוח לכ-80% מהחשיפה שלה, מנהלת משא-ומתן עם מגה כדי להביא לכיסוי יתרת ה-20% הלא מבוטחים.

יחד עם זאת, ישנם מספר ספקים, כמו סנו וחוגלה-קימברלי, שממילא לא שינו את ימי האשראי מאז המשבר, והם ממשיכים לעבוד באותה המתכונת; אם כי חוגלה-קימברלי לא מוכנה להגדיל את החשיפה שלה מעבר לחשיפה שהייתה לה בתחילת המשבר.

בקבוצת אסם-נסטלה, המחזיקה בביטוח, סיפקו עד כה באופן חלקי, כתוצאה מהזמנות מצומצמות שביצעה רשת מגה. לפי שעה, עדיין לא קיבלו שם החלטה אם לשנות את המדיניות.

החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) חזרה, לפי הצהרת מגה, לספק סחורה, וזאת לאחר שהחברה-האם, אלון רבוע כחול, הגיעה להסדר עם בעלי האג"ח ומרבית הבנקים - הסדר המבטח בפועל את תקופה של הערבות שנתנה לחברה אלון רבוע כחול.

קבוצת נטו ממשיכה לספק בתמורה למזומן בלבד, ולפי הערכות היא הצליחה עד כה לצמצם את החשיפה שלה מאז המשבר ביותר ממחצית. לנטו, נציין, אין ביטוח.

גם בקרב חמשת הספקים הבאים אין הפתעות. חברת יוניליוור ממשיכה לספק בתמורה למזומן בלבד, ואינה מוכנה לכל הגדלה בהיקף החשיפה שלה לרשת. החברות דיפלומט וטמפו, המחזיקות בביטוח, מספקות בהתאם למסגרת הביטוח, וכתוצאה מכך כל שינוי במסגרת האשראי יביא בזמן הקרוב לצמצום אספקת הסחורה בפועל.

חברת סנו אינה מחזיקה בביטוח, והיא מספקת למגה סחורה באופן רגיל. ימי האשראי לאחר המשבר כלל לא השתנו. בסנו סבורים כי קריסתה של מגה בעייתית לשוק כולו, וכן סבורים כי היעדרות ממדפי מגה תגרום גם נזק תדמיתי לסנו.

חוגלה-קימברלי מחזיקה בביטוח חלקי. היא מספקת למגה סחורה, אך תוך שמירה לא להגדיל את היקף החשיפה שלה לרשת.

"כל תרחיש הוא אפשרי"

"אלה ימים של הכרעה למגה, ויש כרגע משחק עצבים. אנחנו עוקבים ברמה של שעה אחר האספקה לרשת. חלק מהספקים מסרו שהם בודקים ומתייעצים. זה לגיטימי. חלקם עובדים עם חו"ל, ויום ראשון אינו יום עבודה. הספקים יצטרכו להחליט מה הם עושים. אם הם לא יכלו עם הרשת, כל תרחיש הוא אפשרי", אומר ל"גלובס" גורם במגה.

בסוף השבוע האחרון העבירה מגה תשלום בגובה קצת יותר מ-100 מיליון שקל לספקים - העברה שסיפקה הרגעה מסוימת לפחות לחלק מהספקים.

חברת כרמל מזרחי חזרה לספק לפי שעה סחורה למגה, לאחר שעצרה את האספקה כבר לפני 3 שבועות. עם זאת, חברת ויטה פרי הגליל, שעצרה אספקה באפריל, לא שבה לעבודה סדירה עם הרשת. ייתכן כי מגה רכשה באחרונה סחורה מויטה פרי הגליל בתמורה למזומן.

לפי שעה עדיין ניכרים חוסרים רבים במוצרי המזון והצריכה ברשת, כמו למשל של החברות ויסוצקי שלא חזרה לעבוד עם מגה, יוניליוור, דיפלומט, קבוצת נטו, שסטוביץ, ליימן שליסל ועוד. החוסרים ברשת פגעו במכירות, ולפי הערכות, אלה ירדו בשבוע שעבר בשיעור של כ-7%.

בתוך כך, ובאיחור ניכר מאוד, הודיעה רבוע כחול נדל"ן, החברה-האחות של מגה, כי תעניק לה הנחה בגובה 9% מדמי השכירות על הסניפים והמשרדים שהיא שוכרת ממנה למשך שנתיים. אלא שכחלק מהסכם זה, תבוטל ההסכמה שלפיה תשלום 5% מדמי השכירות לרבוע נדל"ן יבוטל.

מספקים תשובות
 מספקים תשובות