מחר: דיון בבג"ץ בעתירת יש עתיד נגד ריבוי התיקים של רה"מ

ח"כ קארין אלהרר: "אני מאמינה שבית המשפט יעשה צדק היסטורי עם הציבור ויבהיר כי ראש ממשלה שמחזיק בכל-כך הרבה משרות מהווה פגיעה ברורה בציבור ובשירותים הניתנים לנו"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

האם יוכל ראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך להחזיק בתיק התקשורת, הכלכלה, החוץ והמשרד לפיתוח אזורי? מחר (ג') ידון בג"ץ בעתירת מפלגת יש עתיד בנושא ריבוי התיקים בהם מחזיק ראש הממשלה.

בדיון הקודם בבג"ץ, בעתירה שהגישה המפלגה בנושא שר הבריאות (שבעקבותיה מונה יעקב ליצמן לשר הבריאות), הטיח השופט חנן מלצר ביקורת קשה בראש הממשלה בעניין ריבוי התיקים והסמכויות.

כך אמר השופט מלצר בדיון:"בפעם הקודמת (עתירה קודמת מ-2009, ב.כ.) הסברתי שראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר. בחוק יסוד: הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר; בחוק יסוד: הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה. קרי, הוא לא יכול בכלל בצד תפקידו כראש ממשלה לשמש כשר, לכן כל המתווה יש לו פסול בעצם זה שהוא גם שר, ואת זה הוא לא יכול לעשות לפי חוק יסוד: הממשלה הנוכחי. יותר מזה, מוסדר וכתוב שיש מקרים שראש הממשלה יכול להיות שר - מתי? כשר מתפטר, נפטר, כשנבצר ממנו למלא את תפקידו - וזה רק באופן זמני, וגם זה הופעל בממשלה האחרונה".

ח"כ יעל גרמן אמרה היום (ב') כי "המצב הקיים הוא בלתי סביר ובלתי תקין. ראש הממשלה אוחז היום ב-4 תיקים נוספים - חוץ, כלכלה, תקשורת ושיתוף-פעולה אזורי, ומי שנפגעים מכך הם ציבור האזרחים ומדינת ישראל. בדרך זו אפשר לוותר על הממשלה כולה, כאשר ראש הממשלה יחזיק בכל התיקים ויכריז על עצמו כשליט-על. מדינת ישראל זקוקה לשרים שיטפלו בנושאים החשובים בצורה רצינית, ולא לראש הממשלה שמנצל בצורה צינית את מעמדו לצורך מניפולציות פוליטיות ולהעברת החלטות בצורה לא דמוקרטית".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, הוסיפה כי "אני מאמינה שבית המשפט יעשה צדק היסטורי עם הציבור ויבהיר כי ראש ממשלה שמחזיק בכל-כך הרבה משרות הוא פגיעה ברורה בציבור ובשירותים הניתנים לנו. מגיע לנו ראש ממשלה חושב וממוקד ושרים מקצועיים לטווח ארוך, ולא במסגרת משחק החלפת כיסאות".