נמאס מהשביתות בנמלים: תעשיינים בוחנים שימוש בנמל עקבה

משלחת מהתעשייה הקיבוצית תבחן פעילות בנמל הירדני לצורך הוזלת הסחר הבינלאומי: "נחפש ערוצים שיבטיחו את רציפות היצוא"

נמל עקבה / צילום: רויטרס
נמל עקבה / צילום: רויטרס

קבוצה של 35 מנהלי מפעלים מהתעשייה הקיבוצית תצא מחר (ג') לסיור בעקבה שבירדן בניסיון לבחון שיתופי-פעולה עם גורמים עסקיים מקומיים, ושימוש בתשתיות שפותחו בה בשנים האחרונות. בין השאר, התעשיינים הישראליים יבחנו שימוש בשדה התעופה ובנמל הים שבעקבה לצורך שיפור פעילות והוזלת עלויות היצוא.

את המשלחת של התעשיינים הישראליים יוביל יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין. בתעשייה הקיבוצית אמרו היום (ב') כי "התעשיינים כורעים תחת השילוב של הוצאות גדלות, רגולציה מכבידה והיעדר ודאות שיוצרות ההשבתות הנשנות בנמלי הים בישראל. כעת אנחנו מחפשים ערוצים שיבטיחו את רציפות היצוא באופן שיאפשר לנו גם לעמוד בתחרות בעולם. בשנים קודמות מפעלים נפגעו בצורה קשה מהשבתות בנמלי הים בישראל ויחסיהן של חברות עם לקוחות בעולם נפגעו בשל כך".

בשנת 2014 הסתכם היצוא של מפעלי התעשייה הקיבוצית ב-22 מיליארד שקל. לדברי אורנשטיין, "חיפוש של חלופות לתשתיות הישראליות היא לא האג'נדה של הנסיעה, שכן אנחנו מתכוונים לבחון אפשרויות עסקיות, תוך פריצה לשווקים חדשים בירדן ובמדינות המפרץ. עם זאת, עקבה בהחלט יכולה להוות חלופה רלוונטית, שכן יש בה גם אזורי תעשייה פטורים ממכס. העולם לא סובל עוד לוגיסטיקה, ויותר ויותר מפעלים עוברים לייצר בארצות היעד של התוצרת שלהם. אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים לשרת את התעשיינים שלנו ולזמן להם אפשרויות לצמיחה וגדילה. השקעות מאוד גדולות שעשה הממשל הירדני בעקבה יצרו שם הזדמנויות והעמידו בה תשתיות שאנחנו יכולים להתקנא בהן", אמר.

עם הפנים למפרץ הפרסי

בשיחה עם "גלובס" סימן אורנשטיין גם את הפוטנציאל העסקי שבפיתוח קשרים מסחריים בין תעשיינים ישראליים לאנשי עסקים בירדן ובמדינות המפרץ. "השוק במדינות המפרץ לא סגור באופן מוחלט לעשיית עסקים של ישראלים, אבל בשונה מהשוק האירופי, לא קל להגיע לשם. עקבה היא שער טוב לשוק במדינות המפרץ. השווקים השתנו, הם לא כפי שהיו לפני עשור, ועלינו להתאים את עצמנו למציאות בשטח. על רקע השינויים האלה, המדינה חייבת לפתח תוכנית אסטרטגית ארוכת שנים לקידום התעשייה הישראלית, אך משרד הכלכלה לא הכין כזאת. אני לא יודע כיצד ניתן לקדם את התעשייה המקומית בלי תוכנית סדורה לטווח של שנים קדימה, שכן שום ארגון כלכלי לא יכול להתקיים בלי תוכנית כזאת. זה מצב שצריך להציק למי שמעורב בתעשייה המקומית", אמר.

בין חברי משלחת התעשיינים שתצא מחר לעקבה, גם מנכ"ל עלוטק מקיבוץ עלומים, צביקה ברמן. עלוטק עוסקת בייצור של מערכות אוטומציה, מחשוב ובקרה, ולדעת ברמן, לחברה שלו יש מה להציע לשוק הירדני ולשווקים במדינות המפרץ. "המערכות שלנו מייעלות את הפעילות במפעלים ומעלות את פריון העבודה וחשוב לי לבחון שיתופי-פעולה אפשריים שיובילו לפריסת חלק מפעילויות עלוטק במדינות המפרץ", אמר. לדבריו, מדינות המפרץ מהוות פוטנציאל "שאל לנו להחמיץ, ועלינו להיות בעלי מעוף כדי לחשוב על פיתוח העסקים איתן. חלק מהמערכות שלנו ניתן לשלב בבארות נפט, חלק אחר בתעשיות המזון ויש שם לא מעט כסף".