קרטל הלחם: רשות ההגבלים דורשת עד 4.5 שנות מאסר

(עדכון) - במסגרת הפרשה הורשעו מאפיות ברמן ודוידוביץ' ומנהליהן דאז, יהודה שניידמן ושייקה דוידוביץ', בעריכת הסדר כובל בנסיבות מחמירות במטרה להעלות את מחירי הלחם

רשות ההגבלים העסקיים מבקשת להטיל עונשי מאסר חמורים - של 2.5 עד 4.5 שנות מאסר בפועל - על מנכ"לי המאפיות הגדולות בארץ, שהורשעו בעריכת הסדר כובל בנסיבות מחמירות בפרשת "קרטל הלחם".

על יהודה שניידמן, לשעבר מנכ"ל מאפיית ברמן, ועל ישעיהו (שייקה) דוידוביץ', מנכ"ל מאפיית דוידוביץ', מבקשת רשות ההגבלים להטיל 3 שנות מאסר, וכן למנוע מהם לכהן כדירקטורים למשך 5 שנים ותקופת מאסר על תנאי.

בנוסף, עו"ד אסף מוזס, ראש המחלקה הפלילית ברשות ההגבלים, ביקש להשית על מאפיית ברמן קנס כספי בסך 4.5 מיליון שקל וכן קנס בסכום הנע בין 3.5 ל-4.5 מיליון שקל על מאפיית דוידוביץ'. הקנס שהתבקש בנוגע למאפיית אלומות נע בין 2-2.5 מיליון שקל.

על מרק קינן, מנהל השיווק של מאפיית דוידוביץ', מבקשת הרשות להטיל עונש של שנת מאסר בפועל.

העונשים נדרשו במסגרת דיון הטיעונים לעונש שהתקיים הבוקר (ג') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

עו"ד מוזס טען בדיון כי "בתקופה שלפני הקרטל הייתה תחרות. היא הובילה למחירים של 3 כיכרות לחם ב-10 שקלים. התחרות הייתה באוכלוסייה של חרדים, קשת-יום ומעוטת יכולת, בירושלים, בבית-שמש ועוד. כך גם הייתה תחרות באזורים הצפוניים, כמו בחיפה. לכן, לאור הקרטל, בית המשפט קבע כי הנזק שנגרם לערך החברתי הוא גדול מאוד. המאפיות הללו החזיקו למעלה מ-90% משוק הלחם המפוקח. לא היה שום גורם תחרותי שיכול היה להתחרות בכך".

פרשת קרטל הלחם נחשבת לאחת הפרשות החמורות שחשפה רשות ההגבלים. באוגוסט 2012 הגישה הרשות לבית המשפט כתב אישום נגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ' - וכן נגד מנהליהן ונושאי משרה בכירים בהן: ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל; יהודה שניידמן, לשעבר מנכ"ל מאפיית ברמן; יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין-בר; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ' - בטענה כי תיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

עם פתיחת המשפט, בינואר 2014, הפתיעו הנאשמים המרכזיים בפרשה - שניידמן ודוידוביץ' - את רשות ההגבלים, כשהודו בעריכת הסדר כובל. עם זאת, הם הבהירו כי הם אינם מודים בכך שמדובר בהסדר שנערך בנסיבות מחמירות, כפי שטענה הרשות.

ביולי השנה הרשיע בית המשפט את הנאשמים בעריכת הסדר כובל בנסיבות מחמירות, וכיום כאמור נשמעו הטיעונים לעונש.

במהלך הטיעונים לעונש הבוקר התייצבו לטובתם של הנאשמים שורה ארוכה של עדי אופי, ואף הוגשו גם מכתביהם של 88 מעובדי מאפיית ברמן, שדיברו בשבחו של מנהלם.