המפגינים נגד מתווה הגז: "המשטרה מנסה להשתיק אותנו"

אחרי ההפגנות הסוערות במוצ"ש, חלק מהמארגנים זומנו לחקירה, נגד כמה מהם הוצאו צווי הרחקה מאזורי ההפגנות המתוכננות לשבת הקרובה, ואחרים מתארים איומים והפחדות ■ "זאת השתקה אלימה", אומרת אחת הפעילות

הפגנה נגד מתווה הגז / צילום:  וואלה News יותם רונן
הפגנה נגד מתווה הגז / צילום: וואלה News יותם רונן

ההפגנות הסוערות נגד מתווה הגז שנערכו בשבת האחרונה בכמה ערים במקביל הסתיימו במעצרים של מפגינים, ונראה כי המשטרה מעלה הילוך בניסיונותיה למנוע הפגנות נוספות.

לאחר שאתמול (ב') הוצאו צווי הרחקה לכמה ממארגני המחאה, מתלוננים הפעילים שבמשטרה נוקטים שלל צעדים במטרה להרתיע אותם מלקחת חלק בהפגנות, ובהם איומים בתיקים פליליים וזימון לחקירות.

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') ליועמ"ש ולמח"ש, בטענה כי "מדובר בהוראה ברורה מלמעלה למשטרה - להרתיע אזרחים הנאבקים מאבק לגיטימי".

עדי פלד מארגון "אנו", שהייתה ממארגני ההפגנה בתל-אביב במוצאי שבת אך נשארה בביתה עקב מחלה, קיבלה ביום ראשון טלפון מתחנת המשטרה, שם קראו לה להתייצב לחקירה.

"נחשדתי בהפרת תנאי ההפגנה ובהתקהלות בלתי חוקית, אפילו שלא הייתי במקום", סיפרה פלד. "שאלו אותי כל מיני שאלות, ולאחר מכן הוא שאל אם היה תכנון מוקדם. אחרי כן הוא אמר לי שאני מורחקת ל-15 יום מהבימה ומרחוב קפלן" (שם אמורה להתקיים הפגנה נוספת ביום שבת הקרוב). פלד הבהירה כי בכוונתה להשתתף בהפגנה באזור הצפון או בירושלים ביום שבת.

פלד ביקשה להדגיש כי "העניין הוא לא אני או הפעילים, אנחנו נאבקים במתווה רע לאזרחים, המאבק הזה הרבה יותר גדול מאיתנו. זה לא מרתיע אותנו". עם זאת, במטה המאבק נגד מתווה הגז מנסים למצוא כעת את מי שיסכים לחתום על אישורי ההפגנה הבאה מול המשטרה.

גם מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, מור גלבוע, שהיה חתום יחד עם פלד על אישורי ההפגנה האחרונה בתל-אביב, הורחק מהאזור ל-15 ימים. בבאר-שבע הורחק מארגן ההפגנה אלון ויסר מכל אזור העיר, בצו שבוטל מאוחר יותר. עם זאת, ויסר נחקר במשך שעות ארוכות, ועדיין קיימת כוונה להגיש נגדו כתב אישום.

"איימו עליי ברישום פלילי"

כרמל שצמן, שארגנה והייתה חתומה על אישורי ההפגנה בחיפה ביום שבת, אמנם לא נעצרה לחקירה, אך החוויה שעברה בתחנת המשטרה בעיר לא הייתה נעימה הרבה יותר.

"ביום ראשון התקשרו אליי ואמרו לי שאני צריכה להגיע כמה שיותר מהר למשטרה, להסביר איך קרה שאמרתי שיגיעו 40 מפגינים, והגיעו 400", היא סיפרה לחדשות 2 Online. "אמרו לי שאי-מילוי הוראות של המשטרה עלול לגרור רישום פלילי, ממש נזפו בי במשך 20 דקות".

מכאן, מספרת שצמן, השיחה עברה לפסים מאיימים אף יותר. "השוטר שאל אותי מה אני לומדת, ואמר לי: 'גם אם תגיעי להיות דוקטור, עם רישום כזה אף אחד לא יקבל אותך לעבודה גם בתור מנקה'. הוא ראה שאין לי עבר פלילי, ואמר שחבל לו להכתים תיק חלק, ושאזהר לפעם הבאה".

"זה לא איום חוקי, הם יודעים שהם לא יכולים לעשות לי כלום, אבל את מטרתם הם השיגו", הביעה שצמן את תסכולה. "זו השתקה אלימה בעיניי, של אנשים שרוצים לצאת באופן דמוקרטי להביע את דעתם. באופן גורף הזמינו את כל מארגני ההפגנות בארץ. בממשלה מבינים שכדי להצליח להעביר את מתווה הגז צריך להשתיק את הציבור. במשימה הזאת הצליחו נכון לעכשיו".

גם בחיפה מתקשים כעת למצוא את האדם שיסכים לקחת על עצמו את האחריות ולהיות חתום כמארגן ההפגנה הקרובה. דובר מאבק הגז, יוסי דורפמן, אמר כי חוויה דומה לזו שעברה שצמן עבר גם איתי שפירא, פעיל שביקש לארגן הפגנה נוספת במוצאי שבת בקריית שמונה. "במשטרה אמרו לו: 'תקשיב, אם פותחים פה תיק למישהו מההפגנה, פותחים גם נגדך'", סיפר דורפמן.

"חתירה תחת ערכי הדמוקרטיה"

כאמור, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולראש מח"ש, אורי כרמל, בדרישה לבדוק מי הגורם שהורה לנקוט "צעדים חריגים, חריפים ובלתי מידתיים", כלשונה, נגד מארגני המחאות ברחבי הארץ.

בפנייה נכתב כי "העובדה שפעילות המשטרה נעשתה בכמה מקומות בארץ מעידה כי אין מדובר בהחלטה כושלת נקודתית של קצין מחוז, אלא בהוראה ברורה מלמעלה לכלל מחוזות המשטרה - להפחיד ולהרתיע את האזרחים שנוטלים חלק במאבק אזרחי לגיטימי, על-מנת למנוע מהם לשוב ולהפגין".

"עיכוב מארגני הפגנות לחקירה ונקיטת צעדי אכיפה כנגדם יוצרים 'אפקט מצנן' שמרתיע לא רק את אותם מארגנים, אלא אזרחים אכפתיים ומעורבים באשר הם, מלצאת ולהשתתף בהפגנות", נכתב עוד בפנייה. "אין מנוס מההנחה שזו הייתה מטרת ההוראה וההתנהלות של מערכת אכיפת החוק, אלא שבכך חותרים מעשים אלה תחת ערכי היסוד של השיטה הדמוקרטית".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מכבדת את זכותו של אזרח למחות ולהפגין, אך זאת במגבלות החוק בלבד. מעצרם של המפגינים באירועים השונים ברחבי הארץ הוא תוצאה של הפרת תנאים עליהם חתמו והתחייבו מגישי הבקשות בעת הגשת הבקשות, לרבות כמות המשתתפים, אי-חסימת צירי תנועה ועוד. בהתנהגותם הפרו המפגינים, ביניהם מגישי הבקשות, את הסדר הציבורי בכך שחסמו צירי תנועה ופגעו בשגרת חיי התושבים והעוברים והשבים.

"כאמור, משטרת ישראל מאפשרת מחאה לגיטימית תחת רישיון כנדרש בחוק ועמידה בתנאים שנקבעו. המשטרה תמשיך ותבצע אכיפה נחושה ומחמירה כלפי מי שינקוט באלימות או יפגע בסדר הציבורי, ותמצה עמו את הדין".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לכל הפונים בעניין המחאה נגד מתווה הגז: דומני שזה ברור מאליו, אך בכל זאת אבהיר - שר לביטחון פנים אינו מנחה את המשטרה מתי לפתוח בחקירה או מתי להימנע ממנה. שר גם לא רשאי להנחות את המשטרה את מי לחקור ואת מי לא. אני מאמין בזכות המחאה, אך המשטרה היא זו שמחליטה מי הפר את החוק ואת תנאי ההפגנה, וטוב שכך".