הערכות: ערוץ 10 יסיים את השנה עם רווח של כ-10 מיליון שקל

ערוץ 10 משיק היום את "בייבי בום" כתוכנית הדגל של לוח שידורים חדש עם יעד רייטינג ממוצע של 9% ומעלה ■ המודל של התאמה בין ההוצאות להכנסות מפרסומות מוכיח את עצמו, והאסטרטגיה היא לא להתחרות מול ערוץ 2

יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

היום (ד') תשוב למסך ערוץ 10 התוכנית "בייבי בום", לעונה שלישית. שתי העונות האחרונות שלה היו לתוכניות הנצפות ב-3 השנים האחרונות בערוץ (18.1% ו-18.6%), מאז שידורה של "אללה איסלאם" בספטמבר 2012.

בעבור ערוץ 10 לא מדובר רק בהשקת תוכנית הדגל, שתהיה גם היקרה ביותר כרגע על המסך, אלא בלוח שידורים שלראשונה באופן רציף - עד לפסח 2016 - יבוסס על תוכן מקורי וללא שידורים חוזרים. זו לפחות האסטרטגיה, עד כמה שאפשר לשמור עליה במציאות שנעה בין בחירות לעימות בטחוני.

"בייבי בום" (בהפקת אסף גיל) תוצב מול הזכיינית קשת, כמו גם משחקי מכבי בימי חמישי ו"גב האומה" שתשודר במוצאי שבת, מה שמוכיח במידת מה את התפיסה בערוץ 10 לנסות ולהתמודד - שלא לומר להחליש - את קשת, לעומת הזכיינית רשת, שמולה יוצבו אלטרנטיבות "קלות" יותר כמו שידור רצועה דוקומנטרית בימי ראשון ו"המקור" בימי שלישי, מול "הישרדות".

אם שואלים בערוץ 10, יודעים לספר שם כי בשיחות סגורות הורה המנכ"ל יוסי ורשבסקי ש"לא מתייחסים לערוץ 2". כלומר, הלוח יהיה יציב וקבוע, לא בר-שינוי על-פי מידת התחרות, וכמוהו גם מקבצי הפרסום.

בניגוד לזכייניות ערוץ 2 ממול, הברייקים לא ייעלמו או יקוצצו על-מנת לשפר את נתוני הצפייה. אולי משום שרף הציפיות מהרייטינג הוא נמוך בסך-הכול וריאלי במסגרת עוצמת המאבק שמעמיד הערוץ.

אין הפסד כלכלי

"בערוץ 10 מסתכלים מהשורה התחתונה למעלה", אומר בכיר בתעשיית הפרסום. כוונתו היא שכל דקה נספרת באופן כזה שבסוף הערב ובסוף החודש תעלה ההכנסה על ההוצאה. לא יהיה רגע אחד של הפסד כלכלי, גם אם מדובר בהתרסקות מדרוגית, ובשנה האחרונה היו חודשים שלמים שערוץ 10 לא היה שחקן כלל בכל הקשור למפת צפייה.

ועדיין, האסטרטגיה של ורשבסקי, יחד עם הגב של בעלי הבית החדשים, קבוצת RGE, הוכיחה את עצמה. בחודשים האחרונים בוטלה על-ידי משרד רואי החשבון זיו-האפט הערת העסק החי שהוצמדה לערוץ מאז ראשיתו.

אם לא די בזאת, על-פי התחזיות, לראשונה זה זמן רב יסיים הערוץ את השנה עם רווח נקי של 10 מיליון שקל לפחות. לשם השוואה - את שנת 2014 סיים הערוץ בהפסד של למעלה מ-30 מיליון שקל.

צריך לזכור שבין חודש ינואר לחודש יולי 2015 ערוץ 10 היה בתקופה של זיכיון בתנאי רישיון, ולמעשה רק 4 חודשים שהערוץ, תחת הבעלות החדשה, נמצא ברישיון, אותו קיבל מהרשות השנייה לתקופה של 15 שנה. עד אז הוא היה נתון באי-ודאות מלאה ולא ידע האם יש עתיד לפניו. על כן, במשך תקופה ארוכה - שבמסגרתה גם חל קיצוץ דרמטי בערוץ - לא יצאו הפקות לדרך.

חידוש ההפקות חל רק בינואר האחרון, ומאז התמלא המדף, כשהיעד להתחלת הוצאת לוח שידורים רגיל שאינו מבוסס על שידורים חוזרים, או מיחזורי כתבות ממהדורת החדשות תחת הכינוי "סלפי", היה לוח החורף.

ורשבסקי הודיע ערב קבלת הרישיון על אסטרטגיה ברורה - בעיקר חדשות ותוכניות תעודה ותחקיר, בעלויות מינימליות, ודרמות אך ורק על-פי קריטריונים של עמידה בתנאי הרשות השנייה.

בעונה הנוכחית תשודר הסדרה "בני-ערובה", שתהיה אולי סדרת הדרמה האחרונה שישדר ערוץ 10. שידורה נובע בעיקר מהתחייבות ליוצרים ולמפיצים שנבעה משביעות-הרצון מהעונה הראשונה.

מעתה - בניגוד לרשת ולקשת שיוצאות מגדרן עם הפקות מושקעות כמו ב"כפולים" ו"המדרשה" - יסתפק ערוץ 10 רק בסיטקומים דלי-תקציב כמו "בנות הזהב" ו"לה פמיליה", אותם גם אפשר לשדר שוב ושוב בשידורים מחזוריים מבלי שהקהל ירגיש ממש בהבדל. הפקת הדרמה המושקעת ביותר המתוכננת היא עונתה השלישית "חברות".

היעד שהציג ורשבסקי ביולי 2014 עמד על רייטינג של 7.8%, בכדי לצאת מאוזנים לאור ההשקעה. בדצמבר אותה השנה הוא הציג יעד של 8.4%. נכון לחודש אוקטובר, על-פי הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", הוא לא עמד ביעד והשיג רייטינג ממוצע מאז תחילת השנה של 8.1%. כעת, כשלוח חדש ומקורי עולה, היעד של ורשבסקי הוא לעבור את תשעת האחוזים.

רייטינג ונתח ערוץ 10
 רייטינג ונתח ערוץ 10

עד כה אומרים בקבוצת RGE שהם שבעי-רצון מהתוצאות הכספיות של ערוץ 10, וכי התוצאות אף מקדימות את התחזיות. "נצמדנו לתוכנית עסקית, ואנחנו הדוקים כאילו היא התנ"ך", אמר ורשבסקי בשיחות סגורות.

"בייבי בום" היא כרגע התוכנית היקרה ביותר על הלוח של ערוץ 10 - 400 אלף שקל, ועלותה דומה פחות או יותר לתוכנית מסע הבישולים של גידי גוב וישראל אהרוני. אלה יחפפו בשידור רק לתקופה קצרה, כשלמעשה הלוח מסודר כך שתהיה בו תוכנית דגל יקרה אחת בלבד, והיתר תוכניות זולות משמעותית. "גב האומה", למשל, עולה פחות מ-250 אלף שקל לתוכנית.

"הם בודקים יום אחרי יום, ואם הם לא מביאים את ההכנסות שצריך, הם עושים סטופ ועושים דברים יותר זולים", אמר גורם בתעשייה.

איש פרסום בכיר הוסיף כי "ערוץ 10 הפך להיות לסמן ימני ומשנה את השוק כולו. גם בערוץ 2 התחילו לעשות ימי שידור שמזכירים יותר את ערוץ 10, עם דוקומנטרי דל-תקציב".

בשוק מדווחים גם על שינוי דרמטי במוסר התשלומים של הערוץ. "הם הפכו להיות הזכיין שהכי טוב לעבוד איתו בכל הקשור לתזרים", אומר מפיק בכיר, "הכול בזמן ועל-פי הסיכומים".

גם משרדי הפרסום אומרים כי לראשונה זה זמן רב "הערוץ לא משדר לחץ, ואין שיחות טלפון של בקשת עזרה", ותולים את הסיבה לכך בניהולו של ורשבסקי. "יש תחושה שיש שם מנהל", אמר בכיר. "הם הרבה יותר רגועים מאז שיש בעל בית שלקח אחריות. זה מאוד משמעותי לעסק".

עם זאת, יש מי שמאיר את העובדה שבמקבצי הפרסומות של ערוץ 10 יש לא מעט פרסום עצמי של חברות-בת או חברות שנמצאות בשיתוף-פעולה עם הערוץ, כמו האתרים טריוואגו וצ'יינה ביי שנמצאים בשיתוף-פעולה עם אתר נענע10. מאז כניסתה של קבוצת RGE, רואים גם פרסום רב של ערוץ הילדים וערוץ הספורט.

"אוקטובר הוא חודש חלש, אבל בערוץ 10 זה נמשך לאורך זמן", אמר בכיר. "זה מעורר חשש שהם לא מצליחים למלא מקבץ פרסומות".

בערוץ אומרים כי הסיבה לכך היא ניסיון לשמור על מחיר קבוע, שכן ניסיון למלא בכוח מקבצי פרסום, משמעותו מכירות במחירי מבצע, מזה הם מבקשים להימנע.

"ההשקעה שלהם היא לא השקעה גדולה בתוכן, המודל שהלוואי שכל תעשיית הטלוויזיה הייתה עובדת לפיו", אומרים בתעשיית הפרסום, "זה לייצר התאמה בין הוצאות לפרסומות, והוא עומד בזה. אבל אם יהיו מפרסמים שיגידו שהם לא מעוניינים להיות שם, המודל יכול לקרוס. כרגע ערוץ 10 משתלב בסדר בקמפיינים, אף אחד לא עושה טובה להם שהוא שם. רוב הקמפיינים שעולים, מקבלים את ה'שר' הטבעי שלהם שם".

ועדיין, מזהירים בשוק, "שוק הפרסום נמצא בבעיה, ויש חשיבות משמעותית לרבעון האחרון של השנה אצל כל הזכייניות. כרגע הן משדרות ביטחון עצמי, אבל השוק שברירי בעבור כולן. נראה אם 'בייבי בום' יעמוד בציפיות".