מכרזים ל-2,000 דירות במחיר למשתכן נדחו לדצמבר-ינואר

ברמ"י ובמשרד הבינוי והשיכון מסבירים שמדובר בהתאמות ועדכונים שחלקם נובעים משאלות של היזמים והקבלנים ■ במקביל, בענף הנדל"ן מתלוננים על אי-ודאות וחוששים ממגמה של דחיות במכרזים

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

בשקט בשקט, למרות ההצהרות על שיווק מאסיבי של מכרזי מחיר למשתכן עלתה לפני מספר ימים לאתר רשות מקרקעי ישראל הודעה לקונית עם הכותרת הבאה: "רשות מקרקעי ישראל מודיעה בזאת על דחיית מועדים למכרזים המפורטים להלן". בהמשך לכותרת האינפורמטיבית הופיעה רשימה בה מופיעים לא פחות מ-13 מכרזים שונים שנדחו, כולם במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

כל המכרזים שמועד סגירתם נדחה, אם לסוף דצמבר ואם לתחילת ינואר, כוללים 2,127 יח"ד סך-הכול. מדובר במכרזים בנתיבות, אופקים, ירוחם, מצפה רמון, ערד, שדרות, טירת הכרמל, בית שמש, לוד, מגדל העמק, נצרת עילית וקריית שמונה. במקביל, מכרזים אחרים, בודדים אומנם, דווקא הוקדמו. חשוב לציין כי ברוב המקרים מדובר בדחייה של מספר שבועות, אולם גם דחייה שכזו גורמת לאי וודאות בקרב העוסקים בענף.

ברמ"י וגם במשרד השיכון והבינוי מסבירים שאין לראות בדחיית המכרזים עדות לכך שייתכן ויידחו שוב או שלא יפורסמו וכי מדובר בדחייה שבסופו של דבר תכליתה להוציא מכרז בשל לשיווק כמו גם לערוך שינויים במכרז שחלקם נובעים מלכתחילה משאלות של היזמים והקבלנים עצמם.

"רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון רואים חשיבות רבה בהצלחת מכרזי מחיר למשתכן", נמסר היום (ה') מרמ"י בתגובה לדחיית המכרזים. "על מנת להבטיח את המשך הצלחת מכרזי מחיר למשתכן נערכו התאמות במועדי פרסום חוברות המכרזים ומועדי סגירתם. במרבית המכרזים נקבעה דחייה קצרה של ימים עד שבועות ובחלקם אף הוקדם מועד סגירת המכרז, מקום בו הדבר התאפשר. דחיות המכרזים נובעות מהצורך לעדכון פרטים בחוברות המכרזים ומתן תשובות ליזמים שהפנו לרשות או למשרד הבינוי שאלות הבהרה. הדחייה נדרשה על מנת לאפשר ליזמים זמן סביר להיערך להגשת ההצעות מאז פרסום העדכונים האחרונים וזאת כדי להבטיח את הצלחת המכרזים".

עוד הוסיפו ברמ"י ובמשרד השיכון והבינוי כי "עד כה פורסמו מכרזים לקרוב ל-11 אלף יח"ד במסלול זה, כאשר ביחס ל-1,700 יח"ד כבר נקבעו זוכים, וביחס ללמעלה מ-3,000 יח"ד כבר פורסמו חוברות מכרזים מפורטות. "עד סוף השנה צפויים להיקבע זוכים במכרזים לכעשרת אלפים יח"ד מתוך מכרזים ללמעלה מ-20 אלף יחידות דיור אשר צפויים להתפרסם".

"ההתנהלות הזו זורעת בלבול"

עם זאת, כאמור, גורמים בענף מתלוננים על אי וודאות וחוששים מדחיות נוספות. "אין זה מפתיע שאנו עדים לדחייה נוספת של מכרזי מנהל, ובסדר גודל של מאות ואלפי יחידות דיור", טוען יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג. "שוב, נראה שדואגים קודם כל ליחסי ציבור, לפרסם ולייצר כותרות, ולאחר מכן דוחים את המכרזים. למעשה, ברוב המכרזים שהצהירו עליהם ופורסמו, לבניית אלפי יח"ד, לא פורסמו חוברות המכרז שמהן ניתן ללמוד מה מחיר המקסימום למ"ר. בשאר המקרים עדיין ממתינים לחוות הדעת של השמאי הממשלתי. ההתנהלות הזו זורעת בלבול הן בקרב היזמים שמעוניינים לגשת למכרזים והן בקרב ציבור הרוכשים הפוטנציאליים. הדחיות מקשות גם על תכנון והיערכות עתידית בתוך חברות הבנייה. קשה להבין מתי מדובר במכרז רציני וסגור לאור הודעותיה של הרשות".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין מוסיפה לדבריו של אמסלם ואומרת: "ישנה אפשרות כי המכרזים נדחים מטעמים של אי הצלחה אותה צופים פקידי משרד הבינוי והשיכון, כלומר שאין די מתעניינים בפרויקט. ישנה אפשרות נוספת שהעיכוב במקורו הוא טכני, בירוקרטי ומחלוקות פנימיות בין משרדי הממשלה תוקעות את המכרזים. שני המקרים מבשרים על סדקים בתוכנית מחיר משתכן העלולים להתגבר ולהביא דווקא לעליית מחירים עתידית עת הציבור יבין ששוב היה מדובר בתקווה שנגוזה".

יזם נוסף שטוען כי מדובר באי-ודאות הוא איל הנדלר יו"ר קבוצת כנען: "ההכרזות על מכרזי מחיר למשתכן גרמו ליזמים לעצור מו"מ לגבי רכישת קרקעות ולעשות הערכה מחדש של מצב השוק. הרושם שנוצר בקרב היזמים, שכעת תהיה מסה של מכרזים, שתגדיל את היקף הבנייה , אלא שלצערנו שוב אנו רואים מכרזים שנדחים פעם אחר פעם. אם תמשיך מדיניות הדשדוש, העיכובים והבירוקרטיה המסורבלת, הרוכשים ימשיכו לשלם את המחיר".

נזכיר כי במשרד האוצר, משרד השיכון והבינוי כמו גם ברשות מקרקעי ישראל התחייבו כבר מספר פעמים כי עד סוף השנה הנוכחית יפורסמו מכרזים לאלפי יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן. עם זאת עד כה נסגרו שלושה מכרזים בלבד, בעפולה קרית מוצקין ולוד, מכרזים שכוללים 1,741 יח"ד יחד. אומנם שלושת המכרזים נסגרו במחירים נמוכים והוגדרו כהצלחה, אולם ככל שתוכנית מחיר למשתכן לא תניב היצע משמעותי של יחידות דיור, השפעתה על השוק תהיה זניחה. עובדה זו גם הוזכרה בימים האחרונים במסגרת סקירה מיוחדת של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם לקראת דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה ועסק בפתרונות הדיור של הממשלה הנוכחית.

"סקירת תוכניות הממשלה מלמדת על גידול ניכר הצפוי בהיצע הדירות בשנתיים הקרובות", נכתב בסקירה. "בעיקר של שיווק קרקעות מדינה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן החדשה העשויה להביא לירידה משמעותית במחירי הדירות לאוכלוסייה רחבה של זכאים, אם אכן תמומש בהיקף נרחב ותהווה את אפיק שיווקי הקרקע העיקרי של רמ"י".