קלינטון: "נילחם נגד קיצוניות אלימה, לא נגד האיסלאם"

התקדמות בחקירת הפיגוע שזעזע את העולם: איסמעיל עומר מוסטפאי, שהתגורר בצרפת לפחות עד שנת 2012, הוא אחד מהמחבלים המתאבדים שהשתתף בטבח ■ גל מעצרים בצרפת ובבלגיה, וביוון מדווחים: לפחות שניים מהמחבלים הגיעו דרכנו מסוריה לצרפת

מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס
מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס

חקירת מתקפת הטרור בפריז - התמונה מתחילה להתבהר: הבוקר (א') פורסם שמו של אחד המחבלים המתאבדים שהיה מעורב בשרשרת הפיגועים - איסמעיל עומאר מוסטפאי. חבר פרלמנט צרפתי הודיע כי מוסטפאי בן ה-29 היה תושב צרפתי לפחות עד השנה 2012, אך טרם התברר היכן התגורר בשלוש השנים האחרונות. בשלב זה נבדק הקשר של מוסטפאי לארגוני טרור קיצוניים.

ג'ואל טוויטו, היהודי שאולם הקונצרטים "בטקלאן" בפריז היה בבעלותו עד לפני כמה חודשים, אמר לאולפן וואלה! NEWS כי אינו סבור שהמחבלים בחרו באולם משום שחשבו שבוא בבעלות יהודית. "זו לא הייתה הופעה של יהודים", אמר. "עידן רייכל הופיע שם לפני שנתיים. אם רוצים להאשים, להגיד שזה קרה בגלל היהודים, למה הם עשו את זה ביום שישי? אין עובדים יהודים במועדון בערב שישי. זו מתקפת טרור על צרפת, לא על היהודים".

בעימות הדמוקרטי שנערך הלילה באיווה התייחסה המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון למתקפות בפריז. בין היתר, אמרה כי "העולם אינו במלחמה נגד דת האיסלאם, אלא נגד קיצוניות אלימה".

כמאה אזרחים איראנים התאספו אמש מחוץ לשגרירות צרפת בטהראן בהזדהות עם קורבנות מתקפת הטרור שאירעה בפריז בשישי האחרון, בה נהרגו 129 בני אדם. האיראנים הדליקו נרות והביעו את תנחומיהם כלפי העם הצרפתי ומשפחות הקורבנות.

בקתדרלת נוטרדאם בפריז תתקיים הערב עצרת לזכר קורבנות מתקפות הטרור שאירעו בעיר בליל שישי. הקרדינל וינג'ת טרויס קרא לכל תושבי העיר הקתולים להגיע לתפילה המונית לזכר ההרוגים ולמען הפצועים. "המדינה שלנו שוב כואבת ואבלה, אנחנו חייבים לעמוד מול הברבריות של הקבוצות הקיצוניות", אמר ל"ניו יורק טיימס".

שגרירת ישראל בצרפת: יהיו שיתופי פעולה נוספים בענייני ביטחון

עליזה בן נון, שגרירת ישראל בצרפת, אמרה הבוקר לאולפן וואלה! NEWS כי מאז הפיגועים במערכת העיתון שארלי הבדו ובמרכול היהודי היפר כשר בינואר השנה, "כל המערכת הצרפתית הפנימה ושינתה כיוון. אני בטוחה שאירועי שישי בלילה יתנו דחיפה נוספת למה שהחל בשנה האחרונה, אולי יהיו שיתופי פעולה נוספים בענייני ביטחון". לדבריה, כחלק מהשינוי בגישה, "במקומות ציבוריים הם עושים יותר בדיקות, דברים שלא נראו באירופה בעבר. המצב השתנה. ברור להם שאין מנוס".

 

על סיקור מתקפת הטרור בתקשורת הצרפתית אמרה: "הגישה שלהם שונה משלנו. כשהם בהלם וללא ספק הם בהלם, הם מתכנסים. הם רוצים לשדר שלא יפגעו בהם, שהם חזקים. אני לא חושבת שזו אוזלת יד. עד היום לא ראינו שיחות עם משפחות הקורבנות, עם הפצועים. לא ראיתי אפילו תמונת פצוע אחד. זו גישה שונה משלנו".

גורמי מודיעין אמריקניים אמרו היום לרשת CBS כי הדרכון הסורי שנמצא אתמול על גופת אחד המחבלים שנהרגו במהלך התקפת הטרור בפריז ככל הנראה מזויף. לדבריהם, המספרים הכתובים בדרכון לא תואמים והתמונה אינה מתאימה לשם.

ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים חדשים המתעדים את רגעי הדרמה באולם המופעים "בטקלאן" שבפריז ומחוץ לו בזמן מתקפת הטרור בליל שישי. בסרטון הראשון נראית הלהקה מנגנת כאשר רצף יריות קוטע את המופע, ובלבול וחוסר ידיעה מורגשים באולם. בסרטון השני מתועדים כוחות הביטחון יורים על המחבלים בכניסה לאולם.

ז'אן פייר גורג', סגן ראש עיריית שארטר (עיר הנמצאת מדרום-מזרח לפריז) המכהן גם כחבר פרלמנט, פרסם את פרטיו של המחבל הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו ועדכן כי מתנהלת חקירה על עברו של מוסטפאי. התובע הצרפתי הראשי פרנסואה מולין עדכן כי מוסטפאי נולד באזור קורקון במדינה בנובמבר 1985, והיה בעל עבר פלילי ומוכר לכוחות הביטחון: "הוא לא היה בכלא - המשטרה החלה לשים אליו לב והוא הורשע שמונה פעמים בין השניים 2004 ו-2010. באותה שנה הוא הוצב ברשימה השחורה בגלל התנהגותו הקיצונית, אך מעולם לא סווג כחבר בקבוצות קיצוניות".

במקביל, מתפרסמים דיווחים רבים על המעצרים בצרפת ובבלגיה: סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי אביו ואחיו של אחד המחבלים נעצרו, אך לא פרסמה את שמותיהם. על פי ההערכות, לפחות חלק מהמחבלים היו בעלי אזרחות צרפתית. בבלגיה נעצרו מספר גברים בחשד שהיו מעורבים בפיגועים: על פי דיווחים, המעצרים התבצעו אחרי שמכונית בעלת מספר רישוי בלגי נצפתה סמוך לאולם המופעים "בטקלאן" - שם נטבחו כ-100 בני אדם.

 

על פי הנתונים הרשמיים, 129 בני אדם נהרגו במתקפת הטרור ו-352 נפצעו, 99 מהם קשה. הוא גילה שהמחבלים הגיעו בשלוש חוליות במכוניות ששכרו בבלגיה. לפי דיווחים בכלי תקשורת בצרפת, חלק ממבצעי מתקפת הטרור הקשה נשאו דרכונים סוריים, מצריים, לבנוניים וצרפתיים. אחד המחבלים ניסה להיכנס עם כרטיס שרכש לאצטדיון סטאד דה-פראנס, שבו נערך משחק כדורגל בין נבחרות צרפת לגרמניה, נעצר על ידי המאבטחים בכניסה לבדיקה - ואז פוצץ את עצמו.

עוד עולה מהחקירה, שכל חגורות הנפץ שהיו על המחבלים - גם אלה שבאצטדיון ובכיכר הנסיון - היו זהות. הן הוכנו באותו מקום והכילו את אותו חומר נפץ. כל המפגעים היו בקשר ביניהם במהלך הפיגוע. סוכנות הידיעות AP דיווחה אתמול כי אחד המחבלים המתאבדים היה ברשימת המעקב של ארגוני הביון הצרפתיים, בחשד שקיים קשר עם ארגוני טרור.

כוחות הביטחון ביוון דיווחו במהלך הלילה כי שניים מתוך המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בפריז הגיעו לצרפת מסוריה ועברו דרך מדינת האיים. השניים, שככל הנראה החזיקו גם בדרכונים סורים, היו חלק מהחוליות שרצחו 129 בני אדם. על פי ההערכות, לפחות חלק מהמחבלים התאמנו בסוריה לפני הגעתם לאירופה.

מקור ישראלי בכיר אמר אמש כי ישראל העבירה בשעות האחרונות מידע מודיעיני לצרפת על המחבלים שביצעו את סדרת הפיגועים בפריז. בישראל רואים קשר ישיר בין הפיגוע בצרפת להפלת המטוס הרוסי בסיני לפני כשבועיים וגורמי ביטחון מתריעים כי טורקיה מהווה פרצה ביטחונית מסוכנת לאירופה. אחד מהגורמים אמר כי לישראל מידע מודיעיני על כוונת דאע"ש לבצע פיגועים נוספים באירופה.