"כשאתה לוקח שליח לפיצריה, אתה בודק אם יש לו רישיון?"

רשם הקבלנים, אמנון כהן, מנסה לתרום את חלקו בשכלול השוק, דבר שיאפשר הורדת מחירים, לצד הקפדה על איכות הבנייה

אמנון כהן / צילום: תמר מצפי
אמנון כהן / צילום: תמר מצפי

אמנון כהן, רשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי, מכהן בתפקיד זה שלוש וחצי שנים. כהן, עו"ד בהשכלתו, אחראי על רישוי הקבלנים ועל מתן הסיווג, אותו סיווג המתיר לקבלן לבנות בהיקף כספי מסוים על פי פרמטרים שונים של ותק, ניסיון וכד'. 10,650 קבלנים רשומים בפנקס הקבלנים ותפקידו של הרשם הוא בין היתר לבדוק שמי שבונה לנו את הבתים, הבניינים, הכבישים, בתי הספר, הגשרים וכל הדברים שסביבנו - פועל בהתאם לסיווג ולחוקים.

"באתי עם שתי מטרות עיקריות לתפקיד", אומר כהן בראיון ראשון. "האחת, לפשט את הרגולציה כדי שהנושא של רישום קבלנים לא יהווה חסם בענף. בענף הנדל"ן יש הרבה בעיות שקשורות לרגולטורים, ואמרתי שאני לא אהיה חסם. ידעתי שהקטנת נטל הרגולציה תביא לרישום קבלני גבוה יותר וגם לשינוי סיווג פשוט יותר, מה שיביא בסופו של דבר גם להורדת המחירים"

- עלייה ברישום תשפיע על מחירי הדירות?

"נניח שיש יזם שזכה בקרקע, והוא רוצה עכשיו קבלן שיבנה לו מאה בתים. ברגע שהרישום קל יותר, ובגלל הסדרת הסיווגים יש יותר קבלנים שיכולים לעשות עבודה בהיקף מסוים, אז במקום לקבל הצעות מעשרה קבלנים, היזם יקבל הצעות ממאה קבלנים. ככה המחיר יכול לרדת. כאן מגיעה המטרה השנייה שהצבתי לעצמי: לא באתי לשחרר רישיונות בקלות, אלא לשמור על שלום הציבור. שני הדגלים האלה יכולים וחייבים ללכת ביחד".

- הורדת דרישות הסיווגים אינה מסוכנת לאזרחים?

"להיפך. מי שהוציא את כמות צווי הפסקת העבודה הגדולה ביותר ביחס לכל הרשמים הקודמים שאני מכיר, זה אני. בכל מקום שקיבלתי דיווחים על ידי אנשי בשטח שמבוצעות עבודות על ידי קבלנים לא רשומים או קבלנים שרשומים בסיווג נמוך ועושים עבודה בהיקף גבוה ממה שמותר להם, הוצאנו צו הפסקת עבודה".

זה נשמע מובן מאליו, אבל כמו במשרדי ממשלה אחרים, גם כאן כוח האדם אינו מספיק, והתיאום בין משרדי הממשלה לא מיטבי, וזאת בלשון המעטה.

"כדי לזהות מי עובד ללא רישיון או ללא סיווג מתאים אני צריך לדעת קודם כל איפה בונים. כדי לבנות מסד נתונים, פתחתי ממשקים עם המון גופים. הלכתי לכל הרשויות המקומיות וביקשתי לקבל רבעונית את היתרי הבנייה שהן מוציאות בכל הדרגים".

- זה אלמנטרי.

"ובכל זאת, אלה דברים חדשים שאני יזמתי. בנוסף לרשויות המקומיות, הלכתי לאגף חוק המכר, וביקשתי שיתנו לי דיווח על כל דירה שנמכרה. ממשרד הכלכלה ביקשתי שיעבירו לי נתונים על מינוי מנהלי עבודה, כי זו עוד דרך לזהות מקום שמתחילים לבנות בו. כתוצאה מהפעילות הענפה הזאתי הצלחתי לייצר כמות משמעותית של צווי הפסקות עבודה, עשרות בשנה".

- איך ידעו עד כה לבדוק?

"לא ידעו. באחד מדו"חות מבקר המדינה שפורסמו לפני תקופתי, נכתב על כך שלא היתה רגולציה יזומה ולא נעשה שימוש מספק בסמכויותיו. אני האמנתי בזה שצריך להיות פה סדר. כשאתה פותח פיצרייה ומחפש שליחים, מגיעים עשרה חבר'ה. מה אתה שואל אותם קודם כל? אם יש להם רישיון לטוסטוס. איך ייתכן שקבלן שבונה רבי קומות אף אחד לא בודק אם יש לו רישיון?"

- מה עם הפקחים ברשות המקומית?

"קודם כל, לרשות המקומית יש אינטרס שהקבלן יסיים את הבנייה מהר ככל האפשר. שנית, הפקחים ברשות המקומית מחפשים דברים אחרים ממה שאני מחפש. הם בודקים אם הושלכה פסולת בנייה מחוץ לאתר, כי זה ירוק וטרנדי. הם בודקים חריגה מגבולות קו הבניין. הם לא מבקשים רישיון.

"כשקבלן או יזם מגיש את הבקשה להיתר בעירייה, שואלים אותו מי קבלן הביצוע שלו והוא צריך לצרף את התעודה של הקבלן ואת הרישיון. בעירייה צריכה לשבת פקידה שמכירה את חוק רישום קבלנים, שתגיד לו שאם הוא בונה מאה יחידות דיור, הסיווג של קבלן הביצוע צריך להיות ג' 5, ולדרוש ממנו את הסיווג המתאים. אבל חלק מהקבלנים אומרים 'תנו לי את ההיתר, אני אדע כמה אני רשאי לבנות, ואז אני אקבל הצעות מחיר מקבלנים'. ובעירייה מאשרים לו להביא את התעודה רק אחרי ההיתר. זה מתכון לבעיות, וזה בלי להיכנס למקרים שקבלנים מציגים רישיון אחד אבל מי שהולך לשטח מגלה עובד קבלן אחר. גם זה קורה".

"תפסתי כאלה שחזרו לעבודה"

ה"מקל" שיש לרשם הקבלנים כדי לתפוס ולהרתיע קבלנים מלעבוד בלי רישיון הוא אותו צו הפסקת עבודה. הבעיה היא שהצו תקף רק ל-15 יום, ובזמן הזה צריך לשלוח צוות לשטח כדי לראות שהצו נאכף. "לא פעם תפסתי כאלה שחזרו לעבוד תחת צו הפסקת עבודה. הרשות המקומית צריכה להמשיך משם, והיא מוסמכת להגיש כתבי אישום בתחום השיפוט שלה. אבל הרבה פעמים אם יש יזם בשטח, הוא פשוט מחליף קבלן וממשיך, כי הוא מכר דירות על הנייר וצריך לגמור את הבנייה".

- אין הליכים נגד היזם?

"אין לי יכולת מבחינה חוקית. הוא לא תחת רגולציה שלי כי הוא לא קבלן".

- מעבר לצו הפסקת עבודה, אתה יכול להגיש נגד קבלן כתב אישום? הוא הרי יכול להמשיך לעבוד בלי רישיון במקום אחר.

"כשנכנסתי לתפקיד שאלתי את אותה שאלה בדיוק. גייסתי יועץ משפטי ואמרתי לו שיכין טיוטה לכתב אישום, שתוגש לבית משפט שבו קרה אירוע, וביהמ"ש יחייב את הקבלן בקנס או בחצי שנה מאסר, לפי חוק העונשין. אמרו לי שאני צריך לגייס פקחים עם סמכויות אכיפה כדי להגיש ליועץ המשפטי את התשתית העובדתית לכתב אישום, ובשביל זה אני צריך לקבל אישור משר הפנים. התחלתי לקדם גם את זה, אבל אז שר הפנים עזב וזה לא התקדם".

- ומאז זה תקוע?

"החלטנו לקדם את זה כאן, בתוך משרד השיכון. כדי לתקן את המצב המעוות שנוצר כלפי קבלנים רשומים יש לי רגולציה, אבל כלפי הפושעים שאין להם רישיון בכלל ועושים מה שהם רוצים - אין".

קיצוץ סיווגים

הרפורמה באכיפה אינה היחידה שכהן מבקש להכניס. "אנו מתמודדים עם חוק שנכתב ב-69', עם סעיפים שמדברים בלירות. השינויים עברו ועכשיו נכנסים לשלב ההטמעה".

מדובר בשינויים מהותיים. בין היתר בסוגיית סיווג הקבלנים, הגדלת סיווג ואיחוד בין סיווגים שונים. "היום החוק אומר שקבלן שרוצה להגדיל סיווג, צריך להוכיח שביצע 80% אחוז מההיקף הכספי שמאפשר לו הסיווג. אחרי שבנה ב-80%, כדי לקבל את הסיווג הבא, הוא צריך לשהות בסיווג החדש לפחות שנה ויום לפני שהוא יכול להגדיל את הסיווג שוב. כדי להקל בעניין הזה, החלטנו שניתן להוריד ל-70%, כי הרבה פעמים יש קבלנים שרוצים להגדיל סיווג, יש להם פרויקטים שעולים ביחד על ה-80%, אבל לא פרויקט אחד במקום אחד כפי שקובע החוק. גיליתי שהמון נופלים בגלל זה, לכן שינוי של 10% במקרה הזה יהיה משמעותי. זה שינוי בתקנות והשר צריך לחתום על זה".

שינוי נוסף שנמצא בעבודה הוא צמצום ענפים וסיווגים. "היום יש שבעה ענפים ראשיים ו-38 משניים. זו רגולציה עודפת. אפשר לחבר בין ענפים דומים כדי שתהיה יותר גמישות. משאבות, טורבינות ותחנות שאיבה יהפכו לענף אחד. סלילת כבישים תצטרף לביוב. המטרה היא לצמצם בענפים הראשיים משבעה לארבעה, ובענפי המשנה מ-38 ל-20 וקצת".

שינוי נוסף שכהן מקדם הוא הגדלת ההיקף הכספי שבו יכולים לעבוד קבלנים בכל סיווג, עניין חשוב בעיקר לקבלנים קטנים. "בענף 100 (בנייה) רשומים היום 6,097 קבלנים, אבל מתוכם בסיווג הכספי הראשון רשומים כ-5,200. זה אומר שבפועל אין הרבה שיכולים לעשות עבודות גדולות. בסיווגים הגבוהים יותר, שבין ג'2 ל-ג'3 רשומים רק בין 700 ל-800 קבלנים. מתוך 6,028. פעם היה פשוט לבנות בתים סטנדרטיים, ארבע קומות, מעלית וכד'. היום לכל בניין יש חניון תת קרקעי, חדר כושר, לובי גדול, פנטהאוזים, ומי שמסווג ג'1 כבר לא יכול לבנות את הבניין הכי פשוט בישראל. אז אם אתה יזם שקונה קרקע ומחפש קבלן שיבנה לך, במקום שתפנה ל-6,000 קבלנים, אתה יכול לפנות רק ל-700. על פי חישובים שביצענו, החלטנו להגדיל את ההיקף האפשרי פי 1.2. זה ייתן יותר תחרות ויאפשר גם לסיווג הנמוך לבצע עבודות".

מחיר למשתכן: "אף אחד לא יבנה בהפסד"

בשבועות האחרונים נסגרו שלושה מכרזים במסגרת התוכנית החדשה של שר האוצר משה כחלון, מחיר למשתכן. המדינה הציבה מחיר מקסימום למ"ר של דירה גמורה, וההצעות שהגישו הקבלנים היו נמוכות באופן משמעותי מאותו אומדן.

- לא מעט קבלני ביצוע ויזמים טענו מאוחר יותר, ועדיין טוענים, שמדובר במחירים שיהיה קשה לעמוד בהם.

" אף אחד לא יבנה בהפסד. שואלים אותי איך קבלן יכול לבנות דירה במחיר רצפה כזה, אבל קודם כל סטנדרט הבנייה לא גבוה ואפשר למצוא סחורה זולה יותר, כשבונים הרבה דירות יחד. אם קבלן היום קונה מנגב, מחרש או מאלוני מרצפות ב-200 שקל למ"ר, והם קונים אותם ב-70-80 שקל, עכשיו הוא ימצא ספק בספרד, יטוס אליו, ויגיד לו שהוא צריך מיליון מ"ר ושימכור לו ב-30 שקל למ"ר. זו דוגמא אחת לחיסכון".

- ומי שנתן הצעה נמוכה חשב על הכל מראש?

"תראה, המדינה לקחה מהם ערבויות. מי שזכה לא מטומטם ויש גם מי שרוצה לחדור לשוק הזה. רוצה לשים רגל. הוא אומר, לא רוצה להרוויח עליך, רוצה לעבוד, אפילו בעלות של מינוס 2% מהמחזור. העיקר שאני אכניס רגל ויידעו מי אני. המדינה גם פתחה את הסיווג, איפשרה גם לשחקנים חדשים להיכנס, ויכול להיות שיש גם כמה שחקנים שטעו בחישוב שלהם. אבל יש ביטחונות. אם הוא ייפול באמצע כי טעה בחישוב, יילכו לבא בתור. המחיר שנקבע זה המחיר שיימכר לדייר".

מדריך: איך בודקים האם הקבלן רשום בפנקס הקבלנים

כל אדם ששוכר קבלן לבנייה פרטית, בעיקר אם מדובר בבניית צמוד קרקע או פרויקט קטן יחסית, כדאי שיבדוק האם קבלן הביצוע מחזיק ברישיון תקף (ואח"כ יוודא שאכן הוא זה שמבצע את העבודות בפועל).

ניתן לבדוק זאת על ידי בדיקה קצרה בפנקס הקבלנים, המופיע באתר האינטרנט של משרד השיכון. נכנסים לאתר המשרד, בדף הבית בוחרים ב"רשם הקבלנים" (צד שמאל למעלה), וכאשר נכנסים לעמוד של הרשם, בוחרים בלשונית "פנקס הקבלנים". ניתן לערוך חיפוש בפנקס הקבלנים על ידי שם הקבלן, מספר הזיהוי או מספר הקבלן. לגבי כל קבלן ניתן לראות לאיזה ענף הוא שייך, מה הסיווג בו הוא רשום, ומה ההיקף הכספי של העבודות שהוא רשאי לבצע.

פנקס הקבלנים

מספר הקבלנים הרשומים בפנקס הקבלנים: 10,653

ענף בנייה (100): 6,097 קבלנים

ענף כבישים תשתית ופיתוח (200): 1,656

ענף גשרים (300): 116 קבלנים

ענף ביוב, ניקוז ומים (400): 1,345 קבלנים

ענף משאבות, טורבינות ותחנות שאיבה (500): 224

ענף נמלים (600): 38

ענף ממגורות, מגדלי מים וארובות (700): 26

קבלנים לפי ערים

תל אביב-יפו: 524

חיפה: 313

באר שבע: 340

ירושלים: 745