100% דירות במחיר למשתכן בכל פרויקט? "כמו במעברות"

נשיא התאחדות בוני הארץ: "איך ייראו אותם בניינים בעוד 20 או 30 שנה? לבנות 100% דירות במסגרת מחיר למשתכן בכל פרויקט זו טעות"

בניין באשדוד ממכרזי "מחיר למשתכן" הקודמים / צילום: תמר מצפי
בניין באשדוד ממכרזי "מחיר למשתכן" הקודמים / צילום: תמר מצפי

"משרד האוצר ומשרד השיכון והבינוי לקחו את מחיר למשתכן כמשימה לאומית. המשמעות היא לתת כ-400 אלף שקל במתנה למי שרוצה. הם מדברים על בניית 26 אלף יחידות דיור, אבל לדעתי ייבנו רק 4,000, ויש 120 אלף זכאים. צריך לזכור שמדובר בהגרלה, ואראלה תתקשר ל-3% שיזכו ותבשר להם את זה, אבל מה יהיה עם שאר 97% שלא יזכו ויתאכזבו?", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל במושב הפתיחה של כנס לשכת שמאי המקרקעין ה-30 שמתקיים באילת.

בובליל גם התייחס לחששות שעולים מפני בנייה בסטנדרט נמוך בכל הקשור לפרויקטים של מחיר למשתכן ואמר: "איך ייראו אותם בניינים בעוד 20 או 30 שנה? לבנות 100% דירות במסגרת מחיר למשתכן בכל פרויקט זו טעות. נמצא את עצמנו שוב במעברות. חייבים לעשות תמהיל ואינטגרציה". בהמשך דבריו התייחס בובליל גם להחלטת הממשלה שקבעה כי 20 אלף עובדי בנייה מסין יגיעו לישראל ואמר כי מדובר שוב בהחלטה של תמומש וזאת בשל הסירוב של הסינים לחתום על הסכם: "הממשלה החליטה ש-20 אלף סינים יגיעו לישראל. אבל שום סיני לא יגיע, ואני שואל, מי יבנה?"

גם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, תקף את ממשלת ישראל ואת פתרונות הדיור ואמר: "ממשלת ישראל עומדת לאשר את תקציב המדינה ביום חמישי הקרוב. בעוד תקציבי הביטחון, החינוך, הבריאות והרווחה, באופן טבעי, מקבלים את מירב תשומת הלב והכסף בסעיפי התקציב, שוק הדיור נותר הרחק מאחור, עם סדר גודל כולל של 2% או 3% מהתקציב. ניתן לנצח בקרב על מחירי הדיור עם 2% מהתקציב? ימים יגידו. בנתיים, המחירים ממשיכים לעלות. אנו מצויים בתקופה שבה תחושות התסכול והזעם בציבור, אשר התחלפו בהמשך לתקווה ואכזבה, שוב שינו צבען וכיום, הינן בעיקר תחושות מיאוס וחוסר אמון. עברו כבר חמש שנים של הבטחות, איומים, תכניות ולא מעט טעויות אשר הביאו אותנו עד הלום. צעירים וצעירות צופים בעיניים כלות, מיד עם שחרורם מהצבא, שמישהו כבר מזמן שדד להם את המדינה, שהשיטה לא עובדת ושצפויות להם, בנוסף לסוגיית הביטחון הקבועה, גם התמודדות עם סוגיות כלכליות לא מבוטלות ובראשן משבר הדיור. הם יוצאים לעולם מחולק, בו העשירים ובעלי השררה מצד אחד ויתר הציבור בצד השני, והעוגה מתחלקת בצורה לא שיוויונית".

דנוס התייחס גם לנתוני משרד השיכון והבינוי שהתפרסמו בשבוע שעבר והעידו על ירידת מחירים ממוצעת של עד 6%,ואמר: "הממשלה יכולה להמשיך ולהתבשם בנתונים לא רלוונטיים, אך הציבור לא טיפש והמספרים לא משקרים".

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) שלקח גם הוא במושב הפתיחה של הכנס אמר: "כל הזמן הממשלה עושה רפורמות ועוד רפורמות כי היא זו שתוקעת את הכל. עד שהמדינה לא תתערב במחירי הקרקע ובפיתוח, הכל ימשיך לדשדש. הדיור הוא ההוצאה הכי גדולה. המחאה פרצה על הרקע שלו, לא על רקע המילקי והקוטג'. אז היום אולי אפשר לקנות מילקי וקוטג', אבל עדיין אי אפשר לקנות דירה".

דובר נוסף בכנס היה ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי שהעלה את נושא סגירת נמל התעופה שדה דב בתל אביב וההשפעה של צעד זה על העיר אילת: "איך קיבלו החלטה כזו מבלי לשמוע ולבדוק את ההשפעה על העיר אילת. 65 אלף התושבים שהולכים להיפגע מההחלטה הזו הם שקופים. ההשפעה של סגירת שדה התעופה על העיר הפריפריאלית ביותר בישראל תהיה הרסנית. אנחנו נילחם בהחלטה הזאת עד שימצאו פתרונות לתיירי העיר ותושביה".