הטרור בפריז לא מלחיץ את השווקים, הירידה במחיר הנפט - כן

מה מעיק על בורסות העולם בשבועיים האחרונים

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

לאותם משקיעים בבורסה בת"א שחשבו אתמול כי התקפת הטרור על פריז ביום שישי תביא עמה מפולת בשוקי המניות בעולם בפתיחת שבוע המסחר, נכונה היום הפתעה. אם באסיה עוד נרשמו בבוקר ירידות שערים בהמשך למגמה השלילית שחתמה את שבוע המסחר בניו יורק ביום שישי, הרי שבאירופה כבר נסחרו בשעות הצהריים מדדי המניות המובילים בעליות מתונות, ואותתו כי אירוע הטרור, כואב ככל שיהיה, לא שינה לפי שעה במידה ניכרת את התחזיות לגבי הפעילות הכלכלית ביבשת.

השווקים המשיכו לנוע בהשפעת הגורמים הרגילים: דוחות כספיים, נתוני מאקרו, חששות מהשפעת העלאות הריבית הצפויות בארה"ב על קצב צמיחת הכלכלה ורווחי החברות, וכמובן תנודתיות מחיר הנפט הגולמי, שכל אימת שהוא חוזר לרדת, מד הלחץ אצל המשקיעים שב לעלות.

וזה, למעשה, מה שקרה בשבועיים האחרונים בוול סטריט. ב-3 בנובמבר הגיע מחיר הנפט הגולמי לשיא דו חודשי של 47.9 דולר לחבית, אולם מאז נפל ב-15% בתוך עשרה ימים עד ל-40.74 דולר לחבית ביום שישי. במקביל, נפל מדד S&P 500 באותם עשרה ימים ב-4.1%, לאחר שקודם לכן השלים באותו 3 בנובמבר עלייה חודשית של 6.8% לרמתו הגבוהה ביותר מאז יולי השנה.

היום כבר נרשמה רגיעה (לפחות זמנית) במחיר הנפט, שרשם עלייה של כמעט 2% לרמה של 41.5 דולר לחבית, ומצב זה תרם להרגעת הרוחות גם בשוקי המניות. לקראת אמצע יום המסחר באירופה רשם מדד קאק של בורסת פאריס ירידה קלה של 0.2%, בעוד מדד FTSE 100 הלונדוני ומדד דאקס הגרמני נסחרים בעליות של 0.2% ו-0.4%, בהתאמה.

עוד קודם לכן, סיים מדד ניקיי את יום המסחר בטוקיו בירידה של 1%, כאשר בהונג קונג ירד מדד האנג סנג בשיעור חד יותר של 1.7%. מנגד, דווקא מדד בורסת שנגחאי עלה ב-0.7% כאשר בהודו עלו המדדים המובילים בכ-0.6%. בתל אביב עלה היום מדד ת"א 25 בכ-1.3% לאחר יומיים בהם איבד 3.6% מערכו (ראו הרחבה בסקירת המסחר היומית, עמ' 10). מתחילת השנה עלה ת"א 25 בכ-5%, אולם הוא עדיין נמוך בכ-11% משיאו שנקבע באוגוסט השנה.

היצע הנפט עדיין גבוה

הסיבה העיקרית לירידה האחרונה במחירי הנפט הגולמי נעוצה בעובדה שבניגוד להערכות האנליסטים מתחילת השנה, עודפי ההיצע טרם נמחקו. הדוח האחרון שפרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) גילה כי באוקטובר גדל מלאי הנפט הכולל במדינות המפותחת בעוד 13.8 מיליון חביות, לשיא של כ-3 מיליארד חביות.

לפי ה-IEA, מלאי הנפט ממשיכים לגדול משום שההיצע עדיין גבוה ב-0.7 עד 2.5 מיליון חביות נפט מדי יום מהביקוש העולמי, וזאת בשל הרצון של מדינות המפרץ הפרסי לשמור על נתחי השוק שלהן באמצעות ייצור נפט בתפוקת שיא. עם זאת, ב-IEA מעריכים כי כבר בשנה הבאה תרד התפוקה מחוץ למדינות אופ"ק (ובעיקר בארה"ב) בכ-600 אלף חביות ביום, בשל חוסר הכדאיות לפתח שדות קידוח חדשים במקומות בהם עלות הקידוח גבוהה מרמת המחיר הנוכחית של הנפט.

אולם מעבר לנפט, המשקיעים מוטרדים גם מאי הבהירות בנוגע לקצב שבו יבחר הפדרל ריזרב (פד) להעלות את הריבית בשנתיים-שלוש הקרובות. העלאה ראשונה של הריבית בדצמבר על ידי הבנק המרכזי היא כבר עניין כמעט ודאי (סבירות של 70% לפי החוזים העתידיים), אולם בכל הקשור לקצב שבו יבחר הפד להעלות את הריבית לאורך זמן, רב הנסתר על הגלוי. למרות ההערכה הרווחת לפיה הקצב יהיה איטי באופן יחסי, הרי שעל השאלה כמה איטי אין לפי שעה תשובות ברורות, ובכך לפחות כשל הפד בכל הקשור לניהול ציפות השוק.

בסוף ספטמבר פרסם הפד את הסקר הרבעוני שנערך בקרב חברי מועצת מנהלים של הבנק המרכזי ונשיאי הבנקים האזוריים. מהסקר השתקפה תחזית חציונית לפיה קצב העלאת הריבית צפוי לעמוד על כ-1% בשנה. אולם אין מדובר בתחזית רשמית ובשוק מתייחסים אליה בזהירות, ובמיוחד לאור העובדה שקצב זה נתפס לפי שעה כגבוה ביחס לאינפלציה הנמוכה בארה"ב.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, ציין היום כי אומנם עדיין אין סימנים לאינפלציה (מחירי מוצרי היבוא ירדו למשל ב-0.5% באוקטובר), אולם להערכתו בפד צפויים להתפשר, ובמידה ודוח התעסוקה הקרוב יהיה מספק, יכריזו על העלאת הריבית בחודש דצמבר הקרוב.

חברון מאמין כי צפויה קפיצת מדרגה באינפלציה העולמית בתחילת 2016, כאשר מדדי המחירים ששיקפו את הצניחה החדשה שרשם הנפט בשנה האחרונה, יצאו החוצה מהתחשיב השנתי. "חייבים להסתכל לטווח ארוך יותר כשמחירי הנפט מצויים בשפל, ולכן קיימת הסתברות גדולה יותר לעלייה בתוך שנה מאשר ירידה נוספת", כותב חברון.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, הדגיש כי נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע האחרון סיפקו תזכורת לסביבת הצמיחה החלשה בעולם, תזכורת שהתחדדה בפרט על רקע הכוונה להעלות את הריבית בארה"ב בחודש הבא. "חברי הפד השונים שהתבטאו במהלך השבוע האחרון המשיכו 'לבשל' את השווקים להעלאת ריבית בדצמבר תוך הדגשה לכך שמדובר בתוואי מתון", הוא כותב.

אירופה בכל זאת עלולה להיפגע

גוזלן מדגיש כי תוואי הריבית המגולם בשווקים נמוך מזה העולה מדיאגרמת הנקודות (DOTS) של חברי הפד (והתחזית החציונית שנגזרת ממנה). "אמנם לא מדובר בהתפתחות חדשה, ואם כבר נראה שבאופן יחסי הערכות הפד הן אלה שהתכנסו יותר לעבר השווקים לאורך השנה האחרונה, אך מובן שפער זה אינו תורם לרגיעה בשווקים. השבוע האחרון המחיש באופן יעיל למדי את השילוב הבעייתי בפניו ניצבים נכסי הסיכון, כלומר צמיחה נחלשת מול הרצון של הפד לצאת מסביבת הריבית האפסית", ציין גוזלן. לדבריו, מסיבה זו הוא לא הופתע מהירידות האחרונות בשווקים.

לגבי המצב באירופה מציין חברון מאקסלנס כי המלחמה בטרור שם עשויה בהחלט להוביל להסלמה, שתיפגע בצמיחה ביבשת. לדבריו, ענפי התיירות משמעותיים לכלכלות הגדולות באירופה ופגיעה בהן, גם אם זמנית, תהיה קשה.

בכל הנוגע למדיניות המוניטרית שינקוט הבנק המרכזי האירופי (ECB), מציין חברון כי לפי שעה נראה שכל האפשרויות פתוחות. "הנגיד מריו דראגי טען שהצמיחה העולמית והסחר העולמי המתונים משפיעים לשלילה במיוחד על האינפלציה, שהגעתה לרמה נורמטיבית עשויה לקחת זמן רב יותר ממה שנצפה ערב צאתה לדרך של תוכנית ההרחבה. הנגיד חזר והדגיש שבמידה וב-ECB יעריכו שיעד יציבות המחירים בטווח הבינוני יימצא בסיכון, הם יפעלו בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותם על מנת לעמוד ביעד. על אף הדברים, אם הפד יכריז על העלאת ריבית בדצמבר, אנו מתקשים להאמין שה-ECB יתפתה לנקוט צעדים מרחיבים נוספים", כתב חברון.

מחיר הנפט
 מחיר הנפט