המכשיר החדש שיגלגל על הפנסיה שלכם את יציבות הבנקים

בנק ישראל מאפשר הנפקת אג"ח CoCo ■ מדובר באגרות החוב הדומות לאג"ח להמרה, תוך הצמדת מנגנון ספיגת הפסדים שיאפשר המרה כפויה של האג"ח למניות או מחיקתן במידה ויחס הלימות ההון ליבה של הבנק יירד מתחת ל-5% ויהיה חשש ליציבות הבנק

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק ישראל מיישר קו עם העולם ומאפשר לראשונה לבנק מזרחי טפחות לגייס אג"ח CoCo (רש"ת: Contingent convertibles, או בעברית: אג"ח עם המרה מותנית). מדובר באגרות החוב הדומות לאג"ח להמרה, תוך הצמדת מנגנון ספיגת הפסדים שיאפשר המרה כפויה של האג"ח למניות או מחיקתן במידה ויחס הלימות ההון ליבה של הבנק יירד מתחת ל-5% ויהיה חשש ליציבות הבנק (דרישות בנק ישראל היום הן ליחס הון ליבה מינימלי של 10% לבנק הפועלים ולאומי, ו-9% לשאר הבנקים - ובפועל לבנקים הלימות הון ראשוני גבוהה יותר).

מזרחי טפחות יגייס כמיליארד שקל באג"ח CoCo וישלים את הגיוס בשבועות הקרובים, כאשר בהמשך יאפשר בנק ישראל גם לבנקים נוספים להנפיק אג"ח דומות, מהלכים שצפויים לצאת לפועל ב-2016.

הטריגר להפעלת מנגנון ספיגת ההפסדים יכול להיות מופעל גם אם הפיקוח על הבנקים יורה על כך, אם יזהה מצב של "הידרדרות חמורה במצבו של הבנק וחשש ליציבותו", לפי הודעת בנק ישראל. "במקרים אלה תבוצע מחיקה מלאה או חלקית של אגרות החוב. בהמשך, הבנק יוכל לפעול להחזרת החוב או חלקו, אם מצבו ישתפר משמעותית בשנים שלאחר האירוע, לפי תנאי ההנפקה".

השימוש באג"ח CoCo נחשב לאחד הלקחים שהופקו מהמשבר הפיננסי העולמי של 2008, שכן אגרות החוב הללו אמורות לפעול לחיזוק כרית ההון של הבנק ולדאוג ליציבותו בעת משבר. כזכור, בעת המשבר העולמי נאלצו ממשלות רבות בעולם להזרים סכומי עתק לבנקים כדי למנוע קריסה של המערכת הפיננסית הגלובלית. כחלק מהפקת הלקחים הוחלט לאפשר לבנקים להנפיק אג"ח CoCo שלמעשה מעבירות את הסיכון בחלקו מהממשלות למשקיעים.

כמובן שתמורת מנגנון ספיגת ההפסדים משלמים הבנקים ריביות גבוהות יותר לרוכשי האג"ח. כמה יותר גבוהה? זה כבר תלוי גם ביציבות הבנק, אך בימים אלה הדבר תלוי בעיקר במבנה ההנפקה ובמנגנון ספיגת ההפסדים (האם תהיה מחיקה מלאה של האג"ח במקרה ויופעל הטריגר, מחיקה זמנית עד להתאוששות הבנק או בכלל המרה למניות).

כאמור, משמעות מנגנון ספיגת ההפסדים היא לאפשר "תספורות" למשקיעים. לפיכך, בנק ישראל - יחד עם רשות ני"ע והבורסה - יגביל את אפשרות ההשקעה בהם ע"י משקי בית ומשקיעים קטנים אחרים, כך שמי שיוכל בעיקר להשקיע באפיק זה הם המוסדיים. במילים אחרות, כספי הפנסיה של הציבור יתחזקו את יציבות הבנקים, וישלמו את המחיר במקרה של משבר פיננסי. היום, סך האג"ח רובד 2 של הבנקים נאמד בכ-40 מיליארד שקל (ההון של הבנקים בישראל הינו כ-100 מיליארד שקל) והציפייה היא שבתוך מספר שנים כל האג"ח הללו יוחלפו למעשה באג"ח CoCo.

"לפי הבדיקות וההערכות של הפיקוח על הבנקים, ירידה של יחס ההון של בנק כלשהו ליחס הטריגר של 5% תתקיים רק בתרחיש מאוד חמור וקיצוני", נכתב בהודעת בנק ישראל. יש לציין שיחס זה נמוך גם מהיחס אליו מתייחס הפיקוח על הבנקים כאשר הוא עורך את מבחני הקיצון ליציבות הבנקים מדי שנה, כיחס המינימלי אליו ניתן לאפשר לבנק לרדת".

בעולם צובר מכשיר ההשקעה הזה פופולריות בשנים האחרונות. כך, בשנים 2009-2014 בוצעו 190 הנפקות אג"ח CoCo בהיקף של 210 מיליארד דולר.