כחלון: לבדוק מחדש את הקצבאות הדיפרנציאליות

בשיחה עם כתבים אמר היום שר האוצר כי הוא "לא מאוהב" בהתחייבויות לחברי הכנסת תמורת תמיכתם בתקציב, וכי פתיחת שוק האשראי לתחרות לא תביא להצפת הצרכנים העניים באשראי, כפי שטוענים

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"הנחיתי את רשות המסים לגבש תכניות לעידוד החיסכון באמצעות הפטורים", כך אמר היום (ד') שר האוצר משה כחלון בשיחה היום עם כתבים. אחרי שנשאל מדוע המדינה אינה מעודדת את האזרחים לחסוך ציין כחלון כי מאז שהאוצר הפסיק לעודד את החיסכון בקופות הגמל באמצעות הטבות המס "יש נחיתה" בהיקף חסכונות הציבור, ומשום כך החליט לבדוק כיצד לעודד את האזרחים לחסוך. מרשות המסים נמסר כי "הרשות החלה בבדיקת הנושא בשיתוף גורמים נוספים באוצר".

במסגרת המפגש הוסיף כחלון כי הוא "לא מאוהב" ב-70% מההתחייבויות של האוצר לחברי כנסת שניתנו בתמורה לתמיכתם באישור תקציב המדינה, אך לדבריו "צריך לכבד הסכמים גם אם לא אוהבים אותם". המדובר בכ-276 מיליון השקלים שקיבלו הח"כים עבור סעיפים תקציביים שונים - שפורטו ברשימה שפרסם האוצר השנה לראשונה בעקבות הנחיות חדשות שגיבש היועץ המשפטי לממשלה בשיתוף אגף תקציבים.

בהתייחסו לקבלת דרישת מנהיג ש"ס השר אריה דרעי למתן פטור ממע"מ לתחבורה הציבורית ולמים אמר כחלון: "ראש הממשלה התחייב בפני דרעי על מע"מ אפס והסכמים יש לכבד", והוסיף: "אני אוהב את ההנחות לשכבות החלשות". באוצר הבהירו היום כי הפטור ממע"מ ייושם באמצעות חקיקה מזורזת בחודש וחצי הקרובים למרות ההתנגדות העזה לפטור בקרב כלכלני האוצר ובנק ישראל.

בנוסף גילה כחלון כי הוא תומך בבדיקה מחדש של רעיון הקצבאות הדיפרנציאליות, שהועלה על-ידי וועדת אלאלוף למלחמה בעוני. לדבריו, "צריך לבחון את נושא הקצבאות ואת מדידת קו העוני - יכול להיות שמה שהיה נכון לפני 67 שנה כבר לא נכון היום".

כחלון דחה את הקולות הטוענים כי מהלכיו לפתיחת שוק האשראי לתחרות יביאו להצפת הצרכנים העניים באשראי ובחובות וטען כי זו "ביקורת פופוליסטית". כחלון הסביר כי הרפורמה שהוא מקדם איננה משנה את הקריטריונים לזכאות לאשראי ומשום כך אין סיבה להניח כי הצרכנים יקחו יותר הלוואות מבעבר.