שערוך בניין HSBC הוביל לצמיחה ברווחי נכסים ובנין

הרווח הנקי הרבעוני של החברה זינק ביותר מפי 4 ל-40 מיליון שקל בעקבות עלייה של 7% בערך בניין המשרדים במנהטן ל-820 מיליון דולר

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

שוויו של בניין המשרדים HSBC בניו יורק של נכסים ובנין ממשיך להתנפח וסייע לחברה לסכם היום (ד') את הרבעון השלישי של השנה במגמה חיובית, עם קפיצה של יותר מפי 4 ברווח הנקי, שהגיע ל-40 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2015 רווחי נכסים ובנין  הוכפלו והגיעו לרמה של 162 מיליון שקל.

סך הכנסות החברה מקבוצת אי.די.בי  של אדוארדו אלשטיין קפצו ברבעון השלישי ב-85% ל-438 מיליון שקל, כאשר הכנסותיה מדמי שכירות צמחו ב-10% ל-207 מיליון שקל וההכנסות ממכירת דירות וקרקעות נותרו ללא שינוי, ברמה של 111 מיליון שקל.

שוויו של HSBC בסוף הרבעון השלישי הגיע ל-820 מיליון דולר - עלייה של 7% ביחס לשווי של 766 מיליון דולר מהעדכון האחרון בסוף 2014, והניב לנכסים ובנין רווח של 105 מיליון שקל. בנוסף נהנתה נכסים ובנין, המנוהלת על ידי סגי איתן, משערוך נכסים בהקמה וקרקעות בישראל בהיקף של 31 מיליון שקל.

נכסים ובנין אינה היחידה שנהנית מעליית ערכו של בניין HSBC.

החברה רשמה הפרשה של כ-34 מיליון שקל ברבעון השלישי עבור שירותי התיווך שקיבלה ברכישה מיעקב (ג'קי) שימל, שהיה אחד משותפיו של בעל השליטה הקודם באי.די.בי, נוחי דנקנר, בחברת גנדן באמצעותה החזיק באי.די.בי.

בשנת 2009 חתם שימל על חוזה עם נכסים ובנין למתן שירותי ייזום וייעוץ לרכישת נדל"ן בחו"ל, לפיו חברת Rock Real Estate, בה הוא מחזיק יחד עם אחיו מרק, זכאית ל-12% מהרווחים שייווצרו כתוצאה ממימוש נכס שאת רכישתו יזמו. לצורך כך, נכסים ובנין הפרישה עד כה כבר עשרות מיליוני שקלים.

בניין HSBC, בו ממוקם מטה הבנק, הוא הנכס העיקרי של נכסים ובנין בחו"ל. הבניין, המתנשא ל-30 קומות, ממוקם בשדרה החמישית שבלב מנהטן, ניו יורק. שטחי ההשכרה בו עומדים על כ-80 אלף מ"ר - עיקרם משרדים, וב-2014 שיעור התפוסה בו הגיע ל-99%.

כאמור, מאז רכשה נכסים ובנין את הנכס באפריל 2010 (אז לצד החברה האחות כור) שוויו האמיר, בעוד יתר השקעותיה בארה"ב, ובראשם פרויקט הפלאזה הכושל בלאס וגאס, הסבו לה מחיקות עתק.

נכסים ובנין ממשיכה לסבול מפעילותה בלאס וגאס, ובסיכום רבעוני רשמה הפחתה של 45 מיליון שקל בגין פרויקט טיבולי (TIVOLI) שלה שם - הכולל שטחי מגורים ומסחר. נכסים ובנין לא מתייחסת בדוחות לעסקת רכישת נכסי גזית גלוב ישראל.

דוחות אלה מצטרפים לאלה שהציגה בימים האחרונים החברה הבת גב ים, שסיכמה את הרבעון השלישי עם עלייה של 9% ברווח הנקי, שהגיע ל-42 מיליון שקל, אחרי עלייה של 16% בהכנסות, שהסתכמו ב-141 מיליון שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רווחי גב ים קפצו ב-37% ל-218 מיליון שקל, והכנסותיה עלו ב-17% ל-484 מיליון שקל.