"אנחנו בהחלט מגייסים נשים גם כשכבר רואים את ההיריון"

בחברות ההיי-טק הישראליות מברכים על ההחלטה של מארק צוקרברג לצאת לחופשת לידה של חודשיים: "הוא מהווה רול מודל מדהים. הוא לא מדבר, הוא עושה"

מארק צוקרברג ופריסילה צ'אן / צילום: בלומברג
מארק צוקרברג ופריסילה צ'אן / צילום: בלומברג

בסוף השבוע העלה מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, פוסט שבו ביטא את ההתרגשות שהוא ורעייתו, פריסילה צ'אן, חשים לקראת לידתה הקרבה ובאה של בתם, ובתוך כך הצהיר כי בכוונתו לצאת לחופשה בת חודשיים. "מחקרים מראים שכאשר הורים עובדים לוקחים חופשה בכדי להיות עם התינוקות הרכים, הדבר מיטיב עם כל הצדדים", הסביר צוקרברג. ההצהרה הזו שונה לגמרי מהגישה של מנכ"לית יאהו, מריסה מאייר, ששבה לעבודה שבועיים אחרי הלידה.

"אני חושבת שצוקרברג מהווה רול מודל מדהים", אומרת יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באינטל ישראל, "הוא לא מדבר, הוא עושה. אגב, בנינו באינטל תוכנית של זכויות שהן מעבר למה שמקובל על פי חוק כמו הרחבה של חופשת הלידה לאב. אנחנו בוחנים את זה. כשקראתי את הפוסט של צוקרברג, חייכתי. אין לי ביקורת על מריסה מאייר, היא שמה את הרף במקום אחר, וזה בסדר, אבל מה שיפה אצלו זה שהוא קפץ בראש, ואחרים יבואו אחריו. יש אותה ויש אותו, ויש באמצע".

אתם מגייסים נשים בהיריון?

"זו לא שאלה שאנחנו שואלים בכלל, אבל אנחנו בהחלט מגייסים גם כשכבר רואים את ההיריון. מבחינתנו, נשים שעובדות או שיעבדו אצלנו יכולות לנהל חיים שלמים. הארגון שלנו מתאפיין בהרבה מאוד הורים. מה שמעניין אותנו זה התרומה של העובד".

איך תתרום מישהי שבקרוב תצא לחופשה ארוכה?

"בחודשים בהם היא כן תעבוד היא תלמד, תעשה אינטגרציה ואחר כך תחזור. אנחנו מחפשים עובדים ועובדות שמתאימים לתרבות הארגונית. יש גם חזרה הדרגתית. אנחנו מבינים שזה קריטי השילוב של בית-עבודה, וזה נכון לגבר או לאישה. לכן, כשהיא חוזרת היא יכולה גם לעבוד חלקית בקצב שלה.

"העולם הולך למקום מעניין מבחינת המעסיקים - הדגש הוא על תפריט המציע מגוון וגמישות, כך שכל משפחה יכולה לבחור בהתאם לגיל ולמצב שלה. אין פתרון אחד. זה אפשרי לא רק בהיי-טק, אלא בכל מקום שרואה את העובד כמכלול".

"אני חושבת שמה שצוקרברג עושה זה נהדר. זה אידיאלי לזוגיות ולהורות", מסכימה גם נעמה ספיר, סמנכ"לית משאבי אנוש בסטארט-אפ הישראלי ארניקס, "גיוס נשים בהיריון אצלנו, לא נובע מאיזו אג'נדה. אנחנו פשוט רוצים לגייס אנשים חיוביים ומקצועיים. בדיוק גייסנו עכשיו מישהי בחודש שישי, ובעבר גייסתי מישהי שאחרי קבלת ההצעה, התנצלה והודיעה שהיא לא ידעה אבל היא בהיריון. היא העובדת הכי טובה שגייסתי. מאז היא עברה עוד לידות".

איך מסתדרים עם ההיעדרות הממושכת והתפקוד אחרי?

"מצאנו בכל פעם פתרונות. הכול תלוי בהיערכות של הארגון. הרי זה יכול לקרות לעובדת בכל שלב, ופה לפחות את יכולה לתכנן מראש. פרקטית, זו בעיה אם היא בחודש שביעי ואת חייבת אותה ממש עכשיו, אבל מניסיון, אנחנו יודעים שתהיה לה מחויבות גבוהה יותר. אם מישהי אמרה לי שהיא בהיריון, גם אם לא רואים את הבטן, מבחינתי היא זכתה בהרבה נקודות כי אני יודעת איך להתארגן. הכמה חודשים שהיא תעדר זה מה שירתיע אותי? בכלל, אני חושבת שהיום יותר ויותר אבות נעדרים בשל מחלת ילדים, ככה לפחות זה בהיי-טק. יש יותר חלוקה בנטל, ויותר אבות שיוצאים מוקדם לילדים".

"צוקרברג עושה משהו מצוין, כי הוא נותן דוגמה אישית. ההורות היא לא רק של האם, גם לאב יש חלק וזה מקום נהדר לעודד את זה", אומרת עדי אהרון מנהלת הגיוס של eBay ישראל, "לגבי מריסה מאייר - אני אומרת שכל אחת ואחד וה'ביי דה בוק' שלה. העיקר שחברות יאפשרו לכל אחד ואחת מה שמתאים לו ולה. ב-eBay בארץ, אנחנו מאמינים שהורות לא מסתיימת בחופשת הלידה, לכן חשוב לנו לאפשר איזון בית-משפחה לכל אורך השנה. מנהלת בכירה אמרה לי פעם שהיום היא מבינה שדווקא כשהילדים בוגרים היא צריכה יותר זמן איתם. אני חושבת שאפשר להבין את המדיניות שלנו, גם בכך שאחד מימי הבחירה לעובדים הוא אחד בספטמבר. אני לא טוענת שאנחנו גמישים עם אימהות, אלא שאנחנו גמישים עם הורים", מדגישה אהרון.

אתם מגייסים נשים בהיריון?

"היריון זה נון אישיו. אני מסתכלת על אישה בהיריון, על אישה שעוברת טיפולי פוריות ואני מסתכלת על גבר, כולם נבחנים אצלי בדיוק על אותו הרף. רק לאחרונה הגיעה לכאן מישהי בהיריון, היא כמובן התקבלה ועובדת כאן. יש פה מנהלת צוות שהתמודדה על התפקיד כשהייתה כבר בהיריון מתקדם. היא חתמה, יצאה לחופשת לידה, חזרה אחרי כמה חודשים, ורק אז החלה לנהל את הקבוצה. אנחנו לא רואים בזה בעיה. להיפך. אנחנו רואים בהורות יתרון".