יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שוב מאיים בשביתה כללית במשק

והפעם - בגלל פגיעה לדבריו של המדינה בחוסכים לפנסיה בקרנות החדשות ובביטוחים הסיעודיים ■ ניסנקורן שלח מכתבים תקיפים לשר האוצר משה כחלון ודרש ממנו למנוע את הקיצוצים הצפויים באפיקים אלה - ואם לא ההסתדרות תשבית את המשק

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שוב מאיים בשביתה כללית במשק, והפעם בגלל פגיעה לדבריו של המדינה בחוסכים לפנסיה בקרנות החדשות ובביטוחים הסיעודיים. ניסנקורן שלח מכתבים תקיפים לשר האוצר משה כחלון ודרש ממנו למנוע את הקיצוצים הצפויים באפיקים אלה שמתכנן האוצר - ואם לא, ההסתדרות תשבית את המשק.

המכתב של ניסנקורן לכחלון מגיע בעקבות המהלכים של אגף ששוק ההון באוצר בראשות דורית סלינגר, שהחלו עוד לפני כניסתה לתפקיד, לרפורמה בביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים. המהלכים מכוונים לחיסול הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים לחוסכים שאינם חברי קופות חולים, ובתמורה לאפשר לאלה להצטרף לביטוחים הסיעודיים של הקופות.

המכתב השני ששלח ניסנקורן לכחלון נוגע להפחתה צפויה בקצבאות של הפורשים לגמלאות, שתגיע בעקבות בעיה בסבסוד של המדינה בין חוסכים בקרנות הפנסיה החדשות לבין אלה שפורשים - כשהאחרונים נהנים לגמלה גבוהה מזו שמגיעה להם - ע"ח כלל החוסכים, וזאת בשל הפער בין הריבית התחשיבית לפיה מחושבת קצבת הזקנה, לבין הריביות הנהוגות בשווקים. האוצר מציע ברפורמה כי הגמלאים יישאו בעצמם בעלות הפער וזה עלול להביא להפחתות ניכרות בקצבאות שלהם ולכך ניסנקורן מתנגד.

ניסנקורן ביקש את התערבותו המיידית של כחלון על מנת למנוע את "הפגיעה של פקידות האוצר במבוטחי הביטוח הסיעודי ובציבור העובדים המבוטחים בקרנות הפנסיה החדשות. הוא דורש מכחלון לדחות בשנה אחת לפחות את כניסתה לתוקף של הרפורמה בביטוח הסיעודי, על מנת לאפשר למצוא פתרונות מוסכמים בין הצדדים ולמנוע את הפגיעה החמורה במבוטחים.

ניסנקורן ציין במכתב, כי "הרפורמה המתוכננת תאפשר רכישת ביטוח סיעודי בעל כיסוי סביר לצעירים או לעשירים בלבד, ותותיר באחת, ללא כיסוי, את כלל אוכלוסיית העובדים המבוטחים בביטוחים במסגרת יחסי העבודה, כמו גם חיסול הביטוח הקולקטיבי".

דרישתו השנייה של ניסנקורן היא לבטל לאלתר את טיוטת החוזר של אגף שוק ההון בנוגע לשינוי המתוכנן בקרנות הפנסיה החדשות שעלולות לדבריו להגדיל את הסיכונים בהשקעת כספי הגמלאים. "השינוי המתוכנן בטיוטת החוזר חותר תחת תכליתה הבסיסית של הפנסיה - לשמור על רמת חיים של העובד לאחד פרישתו, ומביא לכך שעובד יפרוש לפנסיה עם גמלה במתווה הולך ופוחת עד כדי הפחתה של למעלה מ-40%", כתב ניסנקורן.

"אני מאמין ששר האוצר לא יחלוק עלי כי יש להגן על זכותו של כל עובד לחיות בכבוד ולאפשר לו ביטחון כלכלי בהגיעו לגיל הפרישה. ההסתדרות לא תאפשר לפקידי האוצר לבצע שינויים חד-צדדיים שיש בהם כדי לאיים על רשת הביטחון הסוציאלית של העובדים והגמלאים. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת למנוע צעדים שעלולים להרחיב את הפערים החברתיים ולהעמיק את חוסר השוויון בישראל", אמר יו"ר ההסתדרות.

ח"כ איציק שמולי מסר בתגובה: "אני מברך את ניסנקורן על הכרזת המאבק בביטוחים הסיעודיים ובטוח שלאחר הצטרפות ההסתדרות למאבק נצליח סוף סוף להגיע לתוצאה. בשבוע הבא אזום דיון דחוף בכנסת ולא ניתן עוד להתעלם. עם כל הכבוד לכחלון שמוזיל את הביטוח לנהגת הצעירה, איפה הקשישים הסיעודיים באים אצלו בחשבון? איפה כחלון של הסלולר שראה את הקשישים והמוחלשים מול העיניים? כבר שלוש שנים שהאוצר מגן על טייקוני הביטוח במקום לסייע לקשישים הסיעודיים שזורקים אותם לכלבים".