כרישי ההשקעות בטוחים: סין תצית מיתון חריף בעולם

מנהלי קרנות הגידור דיוויד טאפר וקריספין אודיי מעריכים שסין תבצע פיחות של עד 30% ביואן, עניין שיגרור תגובה חריפה בשווקים ■ דן לאוב:  "התרחיש הפסימי של סין נראה מפחיד יותר מאשר בעבר" 

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בעוד המשקיעים מתמקדים במדיניות המוניטארית שהצפויה באירופה וארה"ב, מנהלי ההשקעות וקרנות הגידור הגדולים בשוק מעריכים כי הרעה תצמח מהמזרח. הם סבורים כי סין תגרור את העולם למיתון חריף.

המיליארדר דיוויד טאפר, מייסד חברת ההשקעות Appaloosa Management, מעריך שיתרחש פיחות חד ביואן. המשקיע ג'ון בורבנק מזהיר שהנחיתה הקשה שתחווה סין תצית מיתון עולמי.

טאפר אמר בכנס כלכלי שנערך בשבוע שעבר כי היואן נסחר הרבה מעל הערך הריאלי שלו ולכן צפוי לרדת בחדות. הערכותיו מגיעות ברקע לתחזיות דומות של מנהלי קרנות גידור בכירים, ביניהם, קריספין אודיי, שמנהל נכסים בשווי 12 מיליארד דולר ומעריך שסין תבצע פיחות של 30% ביואן.

גם מנהלי ההשקעות מאבדים אמון ביכולת של הממשל הסיני להחיות מחדש את הכלכלה שחווה ירידה ביצוא לצד שוק אשראי בעייתי. עדות לחוסר האמון הזה ניתן היה למצוא במכירות האגרסיביות שביצעו הקרנות האמריקאיות במניות הסיניות הנסחרות בוול סטריט.

"התרחיש הפסימי של סין נראה מפחיד יותר מאשר בעבר", כך כתב המיליארדר דן לאוב במזכר ששלח ללקוחות קרן הגידור שלו  Third Point. הוא ציין כי " זה לא שאלה של אם אלא זו שאלה של עד כמה ההאטה בסין תהיה חמורה ותפגע בצמיחה העולמית".

גם אנליסטים בגולדמן זאקס חוששים מכלכלת סין. ביום חמישי האחרון ציינו בסקירה כי הסיכון הגדול ביותר להתאוששות בשווקים המתעוררים הוא "פיחות משמעותי של היואן". להערכתם, מעצבי המדיניות בסין, שמאותגרים ע"י הדולר החזק וצמיחה נמוכה עלולים לתת ליואן ליפול.