כך הורים זורקים לפח אלפי שקלים לאודישנים לילדים

"אני ילד בן 12, לא עשיתי רע לאף אחד, למה זה מגיע לי ולעוד אלפי ילדים?" ■ האם התביעות הייצוגיות שמתגבשות בבתי המשפט יעזרו לשנות את המצב?

על בסיס החלום של ילדים (ולעתים דווקא של ההורים) להתפרסם, פועלות כמה חברות המבטיחות ייצוג וליהוק לאודישנים עבור סדרות ופרסומות. את עיני הילדים צדות פרסומות מפתות ברשתות החברתיות ובאינסטגרם ומשם הדרך לאודישן "מוצלח" ולתשלום של אלפי שקלים לשם הגשמת החלום להתפרסם - היא קצרה. אלא שהבטחות לחוד והסכמים לחוד - רוב הקטינים נותרים עם אכזבה ועם בוק (יש שיגידו שעלוב) בידם. הזמנות לאודישנים הם לא מקבלים ודרישות לביטול ההסכם - לא נענות. ההורים נותרים בהפסד של אלפי שקלים והילדים עם אכזבה עמוקה. ולמרות כל הפרסומים - התופעה ממשיכה ואלפי צרכנים מוצאים עצמם נפגעים ממנה.

רק בשבוע שעבר נתן שופט בית המשפט בתל-אביב, רמי חיימוביץ', פסיקה חריפה בתיק תביעות קטנות בעניין. בלב התביעה ילדה בת 8 שאמה כרתה הסכם עם חברת "התעשייה פרסום טלוויזיה", לייצוג הבת לעבודות בתחום המשחק בתמורה ל-3,750 שקל ול-20% מכל הכנסה עתידית. בפועל השירותים שהובטחו כללו הכנת אלבום צילומים בלבד - ואחרי 6 חודשים, משלא התקבלה כל פנייה לילדה, החליטה האם לבטל את החוזה. היא סורבה ומכאן הגיעה לתביעה. השופט קיבל את התביעה במלואה, קבע כי האם תקבל את כל כספה חזרה בנוסף ל-2,000 שקל הוצאות ובסך-הכול 5,750 שקל ולא חסך ביקורת העולה מאופן העסקת ילדים בתעשיית הבידור.

"בהתאם לחוק עבודת הנוער ותקנות עבודת הנוער (תיווך להעבדת ילד בהופעה או בפרסומת), נאסר על העסקת ילד בצילומים או בפרסומת ואף על תיווך להעבדת ילד בהופעה ציבורית, אמנותית או לצורכי פרסום, אלא אם נתקבל מראש אישור של שר העבודה והרווחה", צוין בפסיקה, "הנתבעת לא הראתה שקיבלה היתר להעסקת בתה של התובעת, ודומה כי אין בידיה היתר לתיווך עבודה לילד כלשהו. מכאן שפעילותה בהקשר זה מהווה הפרה של הוראות החוק והתקנות ובהתאם לחוק אף מדובר בעבירה פלילית".

עוד הוסיף כי "גביית הסכומים מן התובעת הייתה פסולה מיסודה ומנוגדת לחוק, גם אם מדובר ב'הוצאות' כטענת הנתבעת". השופט אף קרא לרשויות הנוגעות לעניין להתערב בנעשה ולהגביל תופעה מקוממת שממשיכה להתקיים באין מפריע. "הואיל ודומה כי פעילות הנתבעת בנוגע לתיווך עבודה לקטינים היא רחבה מעבר לתיק הנוכחי, ראוי כי הרשויות הרלוונטיות, ובעיקר משרד העבודה והרווחה, ייתנו דעתם בנושא ויבחנו אם יש מקום להפעלת סנקציות על-פי דין. ראוי כי גם המועצה לצרכנות, שהייתה מעורבת בתיק, תפעל לקידום הנושא".

התביעה הזו היא אחת מני רבות. השבוע אף הוחלט על איחוד כמה תביעות קטנות שהמועצה לצרכנות סייעה בניסוחן כנגד שלוש החברות "סמארט קאסט", "גלובוס ייצוג אמנים" ו"התעשייה פרסום בטלוויזיה", תביעות אלה ממתינות לעמדת הנתבעות שתוצג בתוך כשבוע. במקביל מתנהלות שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות, האחת בהגשת עו"ד דן אשכנזי נגד חברת התעשייה פרסום טלוויזיה, והשנייה שהוגשה לאחרונה נגד חברת סמארט קאסט בהיקף של 14 מיליון שקל על-ידי עו"ד משה און, שמעריך שמסמארט קאסט לבדה, הפועלת בגלגולה הנוכחי כשנה, נפגעו כ-3,100 צרכנים.

לפני כחודש, במסגרת חקירה שמתנהלת על-ידי מפלג הונאה תל-אביב במשטרת ישראל יחד עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ומשרד הכלכלה, פשטו שוטרי מפלג הונאה תל-אביב על משרדי החברות א.ד סמארט קאסט ייצוג בע"מ, התעשייה פרסום וטלוויזיה בע"מ מתל-אביב וחברת גלובוס ייצוג אומנים בע"מ במספר מוקדים ברחבי הארץ. עוכבו ונחקרו מעל 20 חשודים העובדים בחברות ואדם שלפי החשד עומד מאחורי שלושת המשרדים נעצר אף הוא.

 

האם כך נסתם הגולל על החברות הללו? בשיחת לקוח סמוי לשלוש החברות האמורות השיבה לנו נציגה כי "כרגע אין יום לתיאום אודישן". לשאלתנו מתי ניתן להגיע עם ילדה המשתוקקת להופיע בפרסומות, התעקשה שנשאיר פרטים לתיאום. למרות שבחיוג לשלושה מספרי טלפון שונים של שלוש החברות ענתה אותה נציגה - היא התעקשה שמדובר בחברות נפרדות. עוד יודגש כי בשבוע שעבר מספרי הטלפון היו מנותקים וכי השבוע הם שבו לפעילות, המותרת בשל החקירה רק לטיפול בלקוחות קיימים. האם בפועל נמשכת הפעילות גם מול לקוחות חדשים למרות כל הפרסומים וההליכים, ולמרות ההתבטאויות החריפות שפרסמו יחד המשטרה והרשות אודות "נורמות התנהגות אגרסיביות הפוגעות בחופש הבחירה של הצרכן"?.

"אבא רק רצה שיהיה לי טוב"

"נכנסתי לחדר הצילום והצלם צילם אותי כמה תמונות, לאחר מכן המלהקת ניגשה ואמרה לי שהיא תשריין לי יום צילום, היא הייתה לחוצה לשריין כמה שיותר מהר. יומיים אחרי האודישן נסעתי שוב לתל-אביב, הם אמרו שיצלמו אותי בין 1,000 ל-1,200 תמונות. יום אחרי הצילומים התחלתי להרגיש תחושה רעה ולא ידעתי למה, לאחר כמה ימים אמא אמרה שהיא חושבת שהסוכנות הזו מרמה אנשים ולא נותנת להם את מה שהיא הבטיחה. עורכת דין שפנינו אליה צירפה אותנו לקבוצה של 1,600 אנשים (!!!) שגם הם טוענים שנעקצו מהסוכנות, אני אישית נפגעתי מ-5 דברים: 1. שניפצו את החלום שלי לרסיסים ואני מרגיש ששיקרו לי ורימו אותי, 2. המחשבה שאני לא היחיד, שעוד עשרות אנשים נעקצים מהם כל יום 3. שלקחו לאבא שלי כסף, אבא רק רצה שיהיה לי טוב . 4. שלאנשים האלה אין לב 5. שפנינו למשרד הכלכלה, למשרד להגנת הילד, והם פשוט לא פועלים ולא עוזרים. תביני, אני ילד בן 12, לא עשיתי רע לאף אחד, למה זה מגיע לי ולעוד אלפי ילדים?".

כך היטיב להתנסח ילד בן 12, תושב קריית שמונה, נפגע חברת סמארט קאסט ששיגר את מכתבו לח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) - יו"ר הוועדה לזכויות הילד. לפני כמה שבועות התכנסה הוועדה לדיון בנושא - מהלכים אופרטיביים, מבטיחה שאשא-ביטון, עוד יקרו. "נפעל להחמיר את החקיקה הקיימת כך שלא יהיו סעיפים הנתונים לשיקול דעת. באמצע דצמבר תהיה פגישה עם הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה לקבוע טיפול נקודתי בחברות הללו במקביל אנחנו פועלים מול מועצת הנוער לשם העלאת המודעות בקרב ההורים שיוכלו לזהות מתי מתנהל משהו שהוא לא כשורה, למשל שידעו לברר אם יש היתר הפעלה כעסק והיתר העסקה של קטינים".

- ובינתיים התופעה נמשכת?

"ידוע לנו שהחברות הללו הן מכונה משומנת של הונאה, ולכן יש לתקוף מכל החזיתות. היום תיסגר אחת ומחר היא תיפתח מחדש בשם אחר". אומרת ח"כ שאשא ביטון.

האם תוטל סנקציה מרתיעה? "בוודאי. ועדיין הכיס של החברות הללו עמוק, הם משלמים קנסות וזה לא מרתיע להקים חברה אחרת. סמארט קאסט הייתה בעבר בשם אחר, ברור שנדרשת ענישה מרתיעה ואנחנו פועלים לכיוון לצד התביעות המתנהלות".

הטעיה זועקת לשמיים

עו"ד נסים מזרחי, ראש צוות אכיפה אזרחית במועצה לצרכנות, מונה שורה של הפרות העולה מהתלונות הרבות למועצה. "ראשית, העובדה שהצרכנים הפוטנציאלים הם ילדים ובני נוער רבים שנופלים שדודים להבטחות להיות כוכבים. שנית, מאחורי ההבטחה לליהוק ולייצוג אזרחים שרובם קטינים מסתתרים הרבה דברים אחרים שמרחיקים את התואר ייצוג אמנים כפי שהוא משתמע כשההסכמים והחוזים של שלוש החברות המככבות בתביעות - זהים", אומר מזרחי "עולים פערים תהומיים בין מה שמובטח בע"פ ובין מה שכתוב: מ"אנחנו נייצג אותך" והבטחות למנף את הילד ככוכב, ההסכם הוא מינורי - מההבטחה שיש לך סוכן צמוד נותרת ההבטחה המתמקדת בצילומים בלבד ("בוק"). לא מעט צרכנים הלינו גם על כמות הצילומים (כעשר תמונות בחלק מהמקרים) ועל איכותם. סט צילומים שיכול לעלות כמה מאות שקלים בסטודיו לצילום משווק כאן כהבטחה לכוכבות, הבטחה שבקלות מובילה את ההורים להוציא כמעט 4,000 שקל.

בחוזים קיימות הפרות של הוראות חוק הגנת הצרכן. עולם ההטעיה זועק לשמים: הנציגים מפעילים לחץ בעסקה פרונטלית וקושרים את הצרכן בעסקה שתוצאותיה אחרות לגמרי - יש פה הטעיה ברורה". סוגיה אחרת שמעלה מזרחי נוגעת לעובדה כי לא ניתנת להורים ה אפשרות לעיין בהסכם בעת החתימה וכי רבים מלינים כי שלא קיבלו הסכמים כלל. "הכול מתוך כוונה ברורה לנעול אותם בהתקשרות. יש שדורשים דמי ביטול אסטרונומיים וגם זו הפרה, משום שלהורים לא נאמר דבר אודותיהם". לבסוף, הוא מדגיש, "למרות שהסכום משולם מראש מדובר בעסקה מתמשכת - היות שההגדרה מתייחסת לאופי השירות שניתן, ייצוג כביכול, אפילו אם לא קורה בפועל דבר".

בתי עסק המציעים תיווך או העסקה של קטינים חייבים לקבל אישורים פרטניים (לכל נרשם בנפרד). לטענת מזרחי, אין אישורים כאלה לשלוש החברות. "במקרה אחד צרכנית פנתה למשרד הכלכלה וביקשה לבדוק אישור על שם הילדה שלה, מה שכמובן לא היה. במשרד הכלכלה מבהירים כי "המעסיק ללא היתר או המתווך ללא היתר צפויים לעונשים פליליים הקובעים עונשי מאסר וקנסות פליליים משמעותיים. הסנקציה הקבועה בחוק יכולה להגיע ל-35,740 שקל להפרה". עם זאת "המנהל אינו יכול למסור מידע על הליכי חקירה המתקיימים לגבי חברה זו או אחרת".

היכן הגופים האמונים על הגנת הצרכן? הרשות להגנת הצרכן מצויה כאמור בעיצומה של חקירה וגם היא מוצפת במאות תלונות בנושא, כמוה גם המועצה לצרכנות שעוסקת בעיקר בניסוח תביעות לבתי משפט. "נדרשת מדיניות אכיפה החלטית ובלתי מתפשרת של הרשויות", אומר מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג. עד אשר ינועו גלגלי השיניים של כל הגופים האמורים על שמירת הצרכן - נדרשת ערנות וחדות מההורים עצמם. אל תאפשרו לילדיכם ולכם ליפול בפח של מי שמחפש לשלוח יד עמוקה לארנק שלכם על חשבון מלות הקסם "הגשמת חלומות".

"לא ניתנות הבטחות לתהילה"

מחברת התעשייה פרסום וטלווייה נמסר: "החברה מספקת מדי שנה מאות ניצבים וביטים לעשרות סדרות והפקות מוכרות לכלל ערוצי הטלוויזיה הפעילים בישראל, ועובדה זו ניתנת להוכחה בקלות רבה. מיוצגים של החברה הועסקו דרך הסוכנות בשלל הפקות מקור, סדרות דרמה ותוכניות טלוויזיה ופרסומות ששודרו בישראל.

"לא ניתנות כל הבטחות לתהילה ופרסום, ואין קטינים שמשוחחים איתם שלא באמצעות הוריהם, והם אלה שחותמים על ההסכם מול החברה.

"התשלום שנגבה בתחילת ההתקשרות הוא אכן עבור הפקת צילומי סטודיו, איפור ועריכת התמונות, הפקת תקליטור של התמונות והעלאת התמונות שנבחרו על-ידי הצוות והמיוצג עצמו לאתר החברה לשם שיווקו להפקות ומפיקים. אין כל פערים בין ההבטחות בעל פה ובין האמור בהסכם - ברור לכל בר-דעת כי יש צורך בכישרון, הרבה מזל והלוק הנכון שכל הפקה מחפשת על קריטריונים שנקבעים בהפקה ולא על-ידי החברה על-מנת להתקבל לעבודה. בהפקות אלה הן המעסיקות של המיוצגים ולא החברה.

"מדיניות החברה לגבי ביטולים מגובה בהסכמי ההתקשרות וכל מקרה נבחן לגופו. כאשר בקשת לקוח לבטל את התקשרות עם החברה מגיעה לאחר שכבר קיבל שירות והוא צולם, נעשתה עבודת עריכה לתמונות, תמונותיו הועלו לאתר החברה, אזי בקשה כזו אכן נדחית ואין בכך כל פסול.

"החברה מעולם לא הציגה את עצמה כסוכנות אמנים ו/או מלהקת לתוכניות ואף אם הילדים או המיוצגים עברו את האודישן של החברה בהצלחה אין זה מבטיח כי חברות ההפקה אשר הן המעסיקות בפועל ימצאו אותם מתאימים לצורכיהן. החברה מספקת בעיקר שירותי ניצבות וביטים וכך אף מציגה את עצמה. מעבר לאמור נציין כי לא אחת הופנו מיוצגינו גם לתפקידי משחק /או השתתפות בתכניות טלוויזיה.

"אין לחברה כל יכולת להגיב בעניין החקירה מטעמים מובנים, אולם החברה סמוכה ובטוחה כי החקירה תסתיים ללא כלום ועובדיה משתפים פעולה באופן מלא עם המשטרה".

עוקץ האודישנים
 עוקץ האודישנים

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988