משרד הכלכלה יעביר מיליון שקל למיזם של רמי לוי ועובד שלו

היום הוכרז על מיזם שבמסגרתו ירכשו חנויות מכולת סחורה באמצעות רשת רמי לוי ■ המיזם, שנתמך תקציבית ע"י משרד הכלכלה, יתרום לרווחי הרשת ■ לוי: "נתתי את כל מה שיש לי כדי לעזור להם וכדי שהמכולות יקנו יותר בזול"

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

מה עומד מאחורי התמיכה בהיקף של מיליון שקל שאישרה הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה לעמותת "מזון ומכולות", ובעיקר - מי הנהנים העיקריים ממנה?

היום (ג') קיימה עמותת פורום מזון ומכולת, בראשות אלי סתוי, מסיבת עיתונאים יחד עם רמי לוי, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, בה הוכרז על מיזם לאיגוד המכולות לסחר משותף.

הרעיון הוא לאגד מספר רב של מכולות ומינימרקטים, שבפועל ירכשו את הסחורה באמצעות רשת רמי לוי שיווק השקמה. למיזם המדובר אושרה תמיכה בהיקף של מיליון מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה.

אלא שמבדיקת "גלובס" עולה כי סתוי, העומד מאחורי המיזם, הוא שכיר ברשת רמי לוי שיווק השקמה העובד בצמוד לבעל השליטה, רמי לוי. עוד עולה כי התקצוב אושר לעמותת "מזון ומכולות" שסתוי עומד בראשה, למרות שזו טרם צירפה אליה בעלי מכולות או מינימרקטים. לגבי נקודה זו אומר סתוי כי לעמותה יש אלפי מועמדים.

אלי סתוי ו רמי לוי / צילומים: צילום מסך ואיל יצהר
 אלי סתוי ו רמי לוי / צילומים: צילום מסך ואיל יצהר

סתוי מאשר ל"גלובס" כי הוא עובד ברשת רמי לוי שיווק השקמה מזה 6 שנים. לדבריו, "כשעברתי לעבוד אצל רמי לוי, הוא נתן לי להבין שכאשר הדברים יבשילו, ניתן יהיה לנהל את המיזם ביחד".

- מה התפקיד שלך ברשת רמי לוי?

"זה לא חשוב".

בזמן שבמשרד הכלכלה מבהירים כי מדובר בעמותה שתפעל ללא כוונת רווח, סתוי מאשר בשיחה עם "גלובס" כי הפעילות תתנהל באמצעות תאגיד כלכלי שהעמותה תחזיק 51% ממנ, כשאת יתרת המניות יחזיקו "גורמים נוספים".

סתוי מסרב לפרט מי אלה אותם גורמים ומה התועלת הכלכלית שתצמח להם מהמיזם הזה.

על פניו מדובר במיזם חשוב. המכולות והמינימרקטים סובלים מנחיתות בתנאי הסחר, ואם הם יתאגדו לניהול סחר משותף, הם יכולים לשפר את התנאים.

השאלה העיקרית היא מדוע משרד הכלכלה מממן מיזם שתומך בשחקן חזק כמו רשת רמי לוי שיווק השקמה, לא פחות מהתמיכה בעסקים הקטנים. וכן, מדוע אם כך לא ניהל המיזם משא-ומתן עם רשתות נוספות, כדי להבטיח שהוא ישרת נאמנה את האינטרס של בעלי המכולות.

סתוי טוען כי "עשינו שופינג אצל כולם. ברשת ויקטורי, ביינות ביתן ובשופרסל". אלא שבניגוד לדבריו, ברשת יינות ביתן וברשת ויקטורי מסרו ל"גלובס" כי סתוי כלל לא פנה אליהם, ואילו בשופרסל מסרו כי היה בעבר "גישוש ראשוני".

בהתייחס לדברים אומר אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי: "זה הזוי. גם אני אפנה למדינה שתיתן לי מיליון שקל. זה נחמד. יש מספיק עניים במדינה שאפשר לתת להם את המיליון שקל. ברגע שהמדינה משתדלת לעשות טוב לכל מי שהיא יכולה, מגיעים גם אנשים שעסוקים בלעשות טוב לביתם. אין לי ספק שהמדינה לא עשתה זאת בכוונה, אלא במטרה לתמוך בעסקים קטנים".

- מה התועלת לרשת רמי לוי במיזם כזה?

"רווח. הוא לא מלכ"ר. גם אם זה היה שלי, הייתי מרוויח. הוא לא עובד לשם שמיים".

לדברי קמעונאי אחר, "רמי לוי לא מבטיח למכולות את המחיר שלו, אלא מבטיח להם לקנות יותר טוב. ברגע שהוא עושה להם את הסחר, הוא נהנה מפערי תיווך ומשיפור העמדות מול הספקים".

לוי ישלוט על המחירים

סתוי ולוי הכריזו על מחירים מומלצים לצרכן של שורת מוצרים שיימכרו במכולות שיצטרפו למיזם, אם כי הרשימה הארוכה שפרסמו כוללת מוצרים במחירים אטרקטיביים לצד מחירים פחות אטרקטיביים. כך למשל, שלישיית ממחטות אף צבעוני ב-9.90 שקלים או רביעיית ממחטות לחות פרש וואנס ב-16.90 שקל.

הדגש שניתן הוא על "מחיר מומלץ לצרכן", מה שנותן בפועל לרמי לוי שליטה על המחירים באותן מכולות ומינימרקטים שיצטרפו למיזם.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "המיזם לאיגוד מכולות מיועד לייצר כוח קנייה שיביא להוזלת עלויות עבור העסקים הקטנים בתחום המזון ויאפשר להם להתקיים ולהתחרות בשוק הנשלט על-ידי קבוצות גדולות וחזקות ואף למכור במחירים מוזלים לצרכן. התוכנית כוללת תהליכי בקרה משפטיים וחשבונאיים, והעמידה בתנאיה חלה על כל מי שקיבל כתב אישור. התקציב לא מועבר עד אישור מבנה הגוף המבצע, וכשתועבר בקשה מסודרת עם מבנה הארגון, היא תיבחן אל מול תנאי התוכנית ומטרותיה".

רמי לוי מסר בתגובה: "אלי סתוי היה צריך גיבוי, ואני נתתי את כל מה שיש לי כדי לעזור להם וכדי שהם יקנו יותר בזול".