גם פז חוגגת על ירידת מחירי הנפט: הרווח הנקי גדל ב-56% ל-158 מ' ש'

המנכ"ל, יונה פוגל: "השגנו תוצאות מעולות ברבעון השלישי; לא רואה סיבה כלכלית לעלייה במחירי הנפט" ■ פז תחלק דיבידנד של 170 מיליון שקל

הירידה במחירי הנפט הגולמי בעולם ועליית מרווח הזיקוק של בתי הזיקוק בישראל, ממשיכות להשפיע לטובה על תוצאותיה הכספיות של חברת האנרגיה פז, שבשליטת צדיק בינו. פז , המפעילה את בית הזיקוק באשדוד ומחזיקה ברשת של תחנות תדלוק וחנויות נוחות, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2015 ברווח תפעולי של 774 מיליון שקל, המשקף צמיחה של 48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בנטרול השפעות ההגנה הכלכלית על מחיר הנפט הגולמי שמבצעת החברה, בשל הפער בין מועד רכישת הנפט למועד מכירת התזקיקים, ובנטרול השפעות נוספות כגון הירידה בערך המלאי, עמד הרווח התפעולי המתואם על 415 מיליון שקל - צמיחה של 94% לעומת התקופה המקבילה.

בפז מסבירים כי 2015 מאופיינת בשפע של היצע נפט גולמי, שבא לידי ביטוי במחירים נמוכים, וזאת להערכת החברה בשל החלטת ארגון אופ"ק שלא להפחית את כמות הייצור למרות ההפקה של נפט מפצלי שמן בארה"ב. בתשעת החודשים הראשונים של 2015 עמד מחירה הממוצע של חבית נפט מסוג ברנט (נפט המופק בים הצפוני) על 55 דולר, ואילו ברבעון השלישי לבדו ירד המחיר הממוצע ל-50 דולר בלבד.

בחודש אוקטובר נמשכה המגמה כאשר מחירו הממוצע של הנפט ברנט היה 49 דולר לחבית, ובפז מצטטים חברות ייעוץ בינלאומיות שצופות המשך של רמת מחירים נמוכה, עם ממוצע של 45-54 דולר לחבית נפט ברנט ברבעון הרביעי כולו. לפי אותן תחזיות, רמות המחירים הנמוכות יימשכו לפחות עד סוף 2018.

את הרבעון השלישי סיימה פז עם רווח נקי של 110 מיליון שקל, עלייה של 64% לעומת הרבעון המקביל שהושפע לרעה מרישום הוצאות על הגנות שער. בנטרול ההגנות הכלכליות השונות, גדל הרווח הנקי המתואם ברבעון ב-56% והגיע ל-158 מיליון שקל. במקביל לפרסום הדוחות הכריזה פז על חלוקת דיבידנד של 170 מיליון שקל, לאחר שביוני כבר חילקה 250 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

קיטון בעלות ייצור ושיפור הביקוש

מגזר חנויות הנוחות ותחנות התדלוק של פז תרם ברבעון השלישי רווח תפעולי מתואם של 117 מיליון שקל, צמיחה של 15% לעומת הרבעון המקביל. בית הזיקוק רשם צמיחה של 100% ברווח התפעולי המתואם ל-108 מיליון שקל, ואילו פז תעשיות, המייצרת תוצרי לוואי של נפט, השיגה ברבעון שיפור של 29% ברווח זה ל-44 מיליון שקל.

היקף המכירות נטו (בניכוי היטלים ממשלתיים) דווקא רשם ירידה של 31% ל-3.2 מיליארד שקל ברבעון השלישי, עקב הירידה במחירי הנפט והתזקיקים השונים. מנכ"ל פז, יונה פוגל, ציין כי "השגנו תוצאות מעולות. ירידת מחירי הנפט מביאה לקיטון בעלויות הייצור בבית הזיקוק, ומשפרת את הביקוש למוצרים ולתזקיקים בארץ ובעולם. התוצאה היא שאנחנו מצליחים לשפר את הרווחיות". פוגל הסביר כי מאז 2005 הגישה הרווחת בעולם הייתה שהתייקרות הנפט נובעת מכך שעתודות הנפט נמצאות במקומות קשים לקידוח ויקרים להפקה, ובמדינות מסוכנות.

אלא שלדבריו, אנשים לא שמו לב שמ-2005 מחירי הנפט החלו לעלות במקביל לצמיחה הכלכלית בסין, שהגדילה את הביקוש העולמי לנפט. הוא גם ציין, כי בעקבות השיפורים הטכנולוגיים בקידוחים, יש כיום מקורות גדולים וזמינים של גז ונפט, במדינות ללא סיכונים גיאופוליטיים, כמו ארה"ב, והמצב הזה לא ישתנה.

"אני לא רואה סיבה כלכלית לעלייה במחירי הנפט", הוסיף וציין פוגל. "רוסיה מפיקה בקצב שיא, הסעודים הגדילו את קצב השאיבה מ-8 ל-11 מיליון חבית ביום, וזה קורה כשאיראן עדיין לא בתמונה. במקביל, לא נרשמת עלייה בביקוש בגלל ההתמתנות בקצב הצמיחה בסין. לדעתי, מחירי הנפט הגבוהים עיכבו בשנים האחרונות את הצמיחה הכלכלית בעולם, והמצב הנוכחי ישפיע לטובה על הצמיחה, הן בארץ והן בעולם".

פז ונפט
 פז ונפט