המבקר: המשכ"ל מעבירה כספי ציבור לחברות ניהול ללא מכרז

משכ"ל, שהוקמה במטרה להביא לחיסכון ולייעול בפעילותן של הרשויות המקומיות, מגלגלת הכנסות שמתעצמות משנה לשנה ■ ביקורת גם על משרד הפנים, שמאפשר לחברה לגבות מרשויות בקשיים עמלות גבוהות מהמקובל

החברה למשק וכלכלה (משכ"ל), חברת-הבת של המרכז לשלטון מקומי, מגלגלת הכנסות שמתעצמות משנה לשנה, שחלקן הארי הוא כספי ציבור, ולא פועלת במטרה להפחיתן; וכן היא אינה מעניקה בעצמה שירותים לרשויות מקומיות אלא מתקשרת ללא מכרז עם נותני שירותים - אלה הליקויים שעולים מדוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ד'). הדוח אף מבקר את משרד הפנים שמאפשר למשכ"ל לגבות מהרשויות המקומיות שמצויות בקשיים כלכליים עמלות גבוהות מהמקובל בשוק.

המבקר מציין בדוח כי ליקויים אלה הועלו כבר בביקורת הקודמת ולא תוקנו, לרבות אי-הסדרת התנהלותה ופעילותה של החברה בחקיקה מפורשת ומסודרת, כפי שקבע עוד בשנת 2001 המשנה ליועץ המשפטי. זאת, אף על-פי שחלפו מאז כ-14 שנים וכ-10 שנים ממועד פרסום הדוח הקודם.

בין החודשים אוקטובר 2014 עד מארס 2015, ערך משרד מבקר המדינה בדיקת מעקב אחר טיפולה של משכ"ל בליקויים שפורטו בדוח הקודם ואחר התנהלותה בתחומים שעלו בו. המעקב התייחס לשנים 2012-2013 והתמקד בכמה נושאים עיקריים: התקשרות הרשויות המקומיות עם החברות לקבלת שירותים, העמלות בגין שירותים אלה, הסדרי מימון והחזרי עמלות לרשויות המקומיות. נוסף על כך נבדק נושא ההתקשרות עם חברות ניהול ועם מפקחים לשם אספקת שירותי ניהול ופיקוח לרשויות המקומיות.

משכ"ל, נציין, מאוגדת כחברה בעירבון מוגבל בבעלות מרכז השלטון המקומי בישראל (90%) ומרכז המועצות האזוריות בישראל (10%). היא נוסדה בשנות ה-70' במטרה לתכנן ולבצע פעולות כלכליות, כגון רכש ועבודות תשתית עבור הרשויות במחירים מופחתים. לדברי המבקר, משכ"ל פועלת מכוח חוק הרשויות המקומיות (מכרזים משותפים), אשר מאפשר לרשות מקומית, באישור שר הפנים, להתקשר על-פי מכרז שפרסמו משרד ממשלתי, ארגון או מוסד ציבורי (מכרז מסגרת). הבסיס העיקרי לפעילותה של משכ"ל הוא האישור שנותן שר הפנים לרשויות המקומיות להתקשר באמצעות מכרזי המסגרת שלה.

ממצאי הבדיקה מגלים כי משכ"ל אינה מעניקה בעצמה את כל שירותי הניהול והפיקוח לרשויות המקומיות, אלא מתקשרת, ללא מכרז או הליך תחרותי אחר, עם חברות ניהול ופיקוח והן אלה שמספקות בפועל חלק מהשירותים. כך שלמעשה משכ"ל מעבירה כספי ציבור רבים שמגיעים, כולם או חלקם, לגורם שלישי - חברת הניהול - שנבחרה ללא מכרז, וזאת בניגוד לנורמות החלות על הרשויות המקומיות.

עוד מציין המבקר כי למרות שמשכ"ל נותנת שירותי ניהול לאלפי פרויקטים מדי שנה, במאגר חברות הניהול המספקות שירותים לרשויות המקומיות קיימת חברת ניהול אחת בלבד לכל תחום של פרויקטים.

עוד עולה כי משכ"ל אינה פועלת על-פי נוהל משרד הפנים ואינה מפרידה כנדרש במסמכי המכרז בין שימוש במכרזי המסגרת ובין רכישת שירותי הניהול, ואינה מפרסמת את עמלת השימוש בהם. כמו כן לא גובש נוהל המסדיר את נושא מימון הביניים הניתן לרשויות המקומיות, ולא נקבעו קריטריונים למתן המימון, לתנאיו ולחיוב הריבית בגינו.

"הנתונים הכספיים של משכ"ל מלמדים על איתנותה הפיננסית ועל התחזקותה מאז פורסם הדוח הקודם. שיעור הרווחיות התפעולית של החברה מעיד כי שולי הרווח הנותרים בידיה מפעולותיה גדולים מן הנדרש להבטחת חוסנה הפיננסי", קובע המבקר. "מאחר שעיקר הכנסותיה של משכ"ל מקורן בכסף ציבורי - עמלות שמשלמות הרשויות המקומיות - ומאחר שהוקמה בין השאר במטרה להביא לתועלת, לחיסכון ולייעול בפעילותן של הרשויות המקומיות, עליה לפעול להוזלת העלויות לרשויות באמצעות הפחתת תעריפי העמלות, ומן הראוי שתוסיף ותפעל להגדלת החזרי העמלות לרשויות". עוד העיר המבקר כי על משרד הפנים לפעול "באופן התואם את מעמדו כמאסדר של תחום השימוש בכספי הציבור".

ביקורת נוספת שהועלתה בעבר נגד המשכ"ל, והמבקר העיר על כך גם בדוח הנוכחי, נוגעת למספר הגבוה של הדירקטורים בחברה העומד על 35.

ביחס לחוזי הניהול, משכ"ל מסרה בתגובה כי "החברה תחתים את חוזי הניהול כנדרש ועל-פי המלצות המבקר".

בנוגע לעמלות: "הנושא מצוי בבדיקה של משרד הפנים, ושיעור החזר העמלות לרשויות המקומיות ייבחן שוב לאחר סיום הבדיקה ובהתאם לעמלות המעודכנות שתקבענה".

בנוגע למימון הביניים: "החברה תפעל בהקדם לגיבוש נוהל עבודה שיסדיר את הליך מימוני הביניים ותנאי החזר המימון. איתנותה הפיננסית של החברה היא חלק בלתי נפרד מתפיסת מימון הביניים, והיא נבחנת מעת לעת על-פי מדיניות החברה בנושא זה".

בנוגע להחזר לרשויות: "החברה מחזירה לרשויות המקומיות החזר עמלות בשיעור של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. ההחזר מתבסס על היקפי הפעילות של הרשויות. סוגיה זו תיבחן אף היא לאור הערות משרד מבקר המדינה".