טורקיה תיפרד מ-4.5 מיליון תיירים רוסים; החשש הגדול: פגיעה בגז

התיירים הרוסים מהווים כ-12% מסך התיירים שנכנסים לטורקיה - ובינואר הם כנראה יפסיקו להגיע ■ אך בטורקיה חוששים מאוד מפגיעה באספקת הגז שתשתק את כלכלת טורקיה ■ אז מה בכל זאת יכול להרגיע את הרוחות?

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

הסנקציות הכלכליות שהחליט נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להטיל על טורקיה עדיין מעורפלות משהו, ולא ידוע על איזו מוצרים יוטל חרם ואילו חברות לא יורשו עוד לעשות עסקים עם רוסיה. אך האיסור של פוטין על סוכנויות נסיעות ברוסיה למכור חבילות נופש לטורקיה מהווה מכה של ממש לכלכלה הטורקית, וברקע ניצב החשש מס' 1 של הטורקים: הפסקת אספקת הגז הטבעי מרוסיה.

התיירים הרוסים המבקרים בטורקיה תורמים רבות לענף התיירות הטורקי. לא פחות מ-4.5 מיליון תיירים רוסים ביקרו בטורקיה בשנת 2014, והמספר הזה ככל הנראה גדל השנה. התיירים הרוסים מהווים כ-12% מסך כל התיירים בטורקיה. מדובר בקבוצת התיירים השנייה בגודלה בטורקיה, אחרי התיירים מגרמניה.

בתחום האנרגיה יש לרוסיה וטורקיה אינטרסים משותפים רבים, ורק בשנה האחרונה נחתמו עסקאות גדולות בין המדינות. אחת מהן קשורה לפרויקט Turkish Stream, במסגרתו יוקם צינור חדש להעברת גז טבעי מרוסיה לטורקיה - ומשם לאירופה. כלכלת טורקיה תלויה מאוד בגז טבעי, ובמיוחד בזה המגיע מרוסיה. הצינור הטורקי קיבל חשיבות יתרה בשנה האחרונה עם ביטולו של פרויקט South Stream- צינור שהיה אמור לעבור דרך אוקראינה (הפרויקט בוטל בשל הקרבות בין בדלנים פרו-רוסים לממשלת אוקראינה).

בנוסף, רוסיה מקימה תחנת כוח גרעינית ראשונה בטורקיה, במרסין (Mersin), בדרום המדינה. העבודות החלו באפריל וצפויות להסתיים בשנת 2020. החוזה נחתם ב-2010 והיקף הפרויקט הינו 22 מיליארד דולר, כאשר רוסיה מחויבת להפעיל את המתקן. 

לפי הודעת שר הכלכלה הרוסי, אלכסיי אוליאוקב, מיום חמישי, שני הפרויקטים הללו עלולים להיות נתונים תחת סנקציות.

אך מעבר לפרויקטים הללו, הנקודה הרגישה ביותר עבור טורקיה היא אספקת הגז הקיימת מרוסיה. כאמור, טורקיה תלויה מאוד בגז הטבעי ולפי דיווחים בתקשורת הזרה, רוסיה מספקת כמעט 70% מצריכת האנרגיה של טורקיה (כמעט 30 מיליארד מ"ק בשנה). טורקיה היא יבואנית הגז השנייה בגודלה מרוסיה, אחרי גרמניה. 

אז מה בכל זאת יכול להרגיע את הרוחות? אינטרסים משותפים. ראשית, לרוסיה לא נותרו הרבה חברים בעולם אחרי ההרפתקה שלה באוקראינה וכעת בסוריה. ארה"ב והאיחוד האירופי כבר הטילו עליה סנקציות כלכליות. טורקיה, החברה בנאט"ו, תכננה להגדיל את היקף הסחר עם רוסיה פי 3 לרמה של 100 מיליארד דולר עד שנת 2020. ספק אם רוסיה, ששקעה במיתון בצל נפילת מחיר הנפט והייסוף החד ברובל, יכולה לוותר על שותפה כזו.

"שתי המדינות צריכות את כל העזרה שהן יכולות לקבל", נכתב ב-CNN, שכן גם טורקיה סובלת ממשבר כלכלי. בעוד כלכלת רוסיה צפויה להתכווץ השנה ב-3.8% ובשנה הבאה ב-0.6%, טורקיה סבלה משיתוק פוליטי שפגע במשק, שגם כך סבל מקיפאון כלכלי בשנים האחרונות. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, כלכלת טורקיה צפויה לצמוח השנה ב-3.1% ובשנה הבאה ב-3.6% - שיעורים נמוכים בהרבה מצמיחה של כ-9% שאפיינה את הכלכלה הטורקית בשנים 2010-2011.

הלירה הטורקית נפלה בכ-20% מול הדולר השנה, מה שיקשה על טורקיה עוד יותר להתמודד עם חוב חיצוני של 125 מיליארד דולר.