האוצר מציג: הקרב על משרת הציר הכלכלי בוושינגטון

בעקבות תלונת הממונה על השכר המבקש להתמודד על התפקיד, פנה מנכ"ל האוצר לנציב שירות המדינה וביקש שהתנאים יאפשרו גם למשפטנים להתמודד

קובי אמסלם / צילום: תמר מצפי
קובי אמסלם / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל האוצר שי באב"ד פנה לנציב שירות המדינה משה דיין בבקשה כי יפרסם מחדש את תנאי הסף למשרת ציר כלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון באופן שיאפשר גם למשפטנים להתמודד על התפקיד.

ל"גלובס" נודע כי הפניה נעשתה בעקבות תלונה של הממונה על השכר באוצר עו"ד קובי אמסלם, המעוניין להתמודד על המשרה. אמסלם פנה לבאב"ד לפני שבועיים וטען כי בעבר אפשרו למשפטנים להתמודד על התפקיד. ל"גלובס" נודע כי הנציב שוקל עדיין את עמדתו בנושא לאור חשש כי שינוי תנאי הסף בשלב כה מאוחר יעלה חשד שמישהו מנסה לתפור את המכרז למשפטן.

המועד האחרון להגשת המועמדויות לתפקיד היה לפני שבועיים, ב-15 בנובמבר. באב"ד, שיעמוד בראש ועדת האיתור לבחירת המועמד לתפקיד, ביקש לדחות את המועד האחרון להגשת מועמדויות לאמצע דצמבר ולשנות את תנאי הסף באופן שגם בעלי תואר במשפטים יוכלו להתמודד על התפקיד, המוגבל כיום לבעלי תואר ראשון בכלכלה, יחסים בינלאומיים, מינהל ציבורי ומינהל עסקים.

גורמים באוצר טוענים כי לבאב"ד הגיעו פניות רבות - ולא רק פנייתו של אסמלם - לפני שהחליט להתערב בנושא. "אין כל סיבה הגיונית למנוע ממשפטנים להתמודד. מדובר בתפקיד שיש לו היבטים משפטיים ברורים, והקביעה שבעלי תואר במינהל עסקים רשאים להתמודד ובעלי תואר במשפטים לא - נראית שרירותית". משרת הציר הכלכלי בוושינגטון נחשבת לאחת המשרות הנחשקות ביותר באוצר ובשירות המדינה בכלל.

הציר אחראי על התיאום בין המדינה לקונגרס ולסטייט-דיפרטמנט בשורת נושאים בעלי חשיבות כלכלית רבה, ובהם אמנות מס, הסכמי סחר ופרויקט הפחתת הרגולציה שבו הוחל לאחרונה. מדובר במשרה ל-4 שנים. המשרה הנוכחית התפנתה לאחר שהציר הקודם משה בר סימנטוב, שהתמנה לתפקיד רק לפני שנה וחצי, הסכים להתמנות למנכ"ל משרד הבריאות.

קודמו של בר סימנטוב בתפקיד היה אלי גרונר, שהתמנה לאחרונה למנכ"ל משרד ראש הממשלה. גרונר היה מועמד חיצוני שנבחר ע"י שר האוצר דאז ד"ר יובל שטייניץ. בר סימנטוב שימש קודם לכן בתפקיד משנה לממונה על התקציבים לנושאי בריאות, חינוך ורווחה. לפי הערכות, למעלה מ-60 איש הגישו מועמדות לתפקיד, רובם מחוץ לאוצר. בין המתמודדים נמצאים, לפי הערכות, גם ראש מטה מנכ"ל משרד ראש הממשלה גילי מאי ודוברת האוצר מירב לפידות.

מהאוצר נמסר כי "משרד האוצר מצוי בעיצומו של הליך לאיתור ציר כלכלי בארה"ב. במטרה לאפשר את הבחירה הראויה והמתאימה ביותר לתפקיד, פנה מנכ"ל האוצר ויו"ר ועדת האיתור שי באב"ד לנציב שירות המדינה במטרה לאפשר גם למשפטנים להתמודד במכרז. נציין כי השכלתם של בוגרי תואר ראשון במשפטים רלוונטית לתפקיד לא פחות משל בוגרי מינהל עסקים".