המועמדים למנכ"ל מפעל הפיס: אלופים במיל', ראש עיר ויו"ר הטוטו

האלופים במיל' יאיר נוה ואיתן דנגוט, ראש עיריית רמלה יואל לביא ויו"ר הטוטו צחי פישביין הם בין המועמדים למנכ"ל מפעל הפיס

האלוף (במיל') יאיר נוה, האלוף (במיל') איתן דנגוט, ראש עיריית רמלה יואל לביא ויו"ר הטוטו צחי פישביין הם בין המועמדים לתפקיד מנכ"ל מפעל הפיס. לצד הארבעה מתמודדים נוספים על התפקיד, שיפנה בסוף החודש המנכ"ל המכהן של מפעל הפיס, אלי דדון.

המרוץ לאיוש התפקיד הנחשק החל עם הודעתו של דדון בספטמבר האחרון על החלטתו לפרוש לאחר שלוש שנות כהונה, בעקבות מה שהגדיר תחושת מיצוי ורצונו לפנות לאתגרים חדשים. ועדת האיתור שהוקמה לבחירת המנכ"ל הבא עתידה להתכנס בימים הקרובים כדי לדון על המועמדים הסופיים לתפקיד, ועל פי הערכות של גורמים המעורים בתהליך, ייתכן שכבר בשבועות הקרובים תמליץ הוועדה על אחד מבין המועמדים ותביא את אישור מינויו ליו"ר מפעל הפיס, האלוף (במיל') עוזי דיין ולדירקטוריון שלו.

האלוף (במיל') נוה, לשעבר סגן הרמטכ"ל, התמודד בשעתו על תפקיד הרמטכ"ל. על רקע התמודדות זו, הוא ויתר על מינויו לתפקיד יו"ר התעשייה הצבאית (תעש). כהונה בתפקיד יו"ר תעש הייתה מאלצת אותו לפרוש מצה"ל ולפרוש מהמרוץ על תפקיד הרמטכ"ל. נוה החליט לוותר על התפקיד בתעש אך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, החליטו למנות לתפקיד הרמטכ"ל את גדי אייזנקוט.

בסוף 2014 פרש נוה משירות בצה"ל והיה בין המועמדים לתפקיד מנכ"ל החברה הביטחונית- ממשלתית רפאל מערכות לחימה מתקדמות, במקום המנכ"ל הוותיק שעומד לפני פרישה, האלוף (במיל') ידידיה יערי. באחרונה נבחר לתפקיד זה האלוף (במיל') יואב הר אבן.

לצד נוה משתתף במרוץ על תפקיד מנכ"ל הפיס אלוף נוסף במילואים, איתן דנגוט, שפרש בינואר 2014 משירות צבאי ובתפקידו האחרון שימש מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לפני כן שימש דנגוט מזכירם הצבאי של שרי הביטחון לשעבר, שאול מופז, עמיר פרץ ואהוד ברק.

גם ראש העירייה הוותיק של רמלה, יואל לביא, מתמודד על התפקיד הבכיר שמתפנה בפיס: לביא מכהן בעיריית רמלה זו הקדנציה החמישית, מאז 1993, ונחשב אחד מראשי הרשויות הבולטים בשלטון המקומי. בשנת 2008 הוא היה אמור להתמנות לתפקיד מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל. ראש הממשלה אז, אהוד אולמרט, תמך במינוי זה, אך היועץ המשפטי לממשלה באותה תקופה, מני מזוז, סיכל את המהלך בשל התבטאויות תקשורתיות מן העבר של לביא כלפי ערבים.

ברשימת המועמדים הבולטים לתפקיד נמצא גם יו"ר הטוטו מאז 2008, צחי פישביין. יש לציין כי מעמדו של פישביין בטוטו התערער מאוד מאז מונתה לתפקיד שרת התרבות והספורט מירי רגב.

בשנת 2014 הסתכמו ההכנסות של מפעל הפיס בכ-6.2 מיליארד שקל - עלייה של 7% ביחס להכנסות משנת 2013. מסכום זה חולקו כ-1.5 מיליארד שקל לרשויות מקומיות ברחבי הארץ וכ-3.7 מיליארד שקל חולקו כפרסים לזוכים בהגרלות הפיס לאורך אותה שנה. על פי הערכות במפעל הפיס, בסוף שנת 2015 צפוי המשך במגמת העלייה בהכנסות של גוף ההימורים החוקי, והן צפויות להסתכם בכ-7 מיליארד שקל.

מנתונים של הממונה על השכר באוצר, בשנת 2013 היה שכר הברוטו של המנכ"ל היוצא של מפעל הפיס ב-52,240 שקל. עלות השכר שלו היתה 70,433 שקל. היו"ר, עוזי דיין, משתכר לפי אותם נתונים ב-52,475 שקל ברוטו לחודש ועלות השכר שלו היתה 70,098 שקל. שכר גבוה משולם במפעל הפיס לעוד בכירים בחברה, בהם סמנכ"לים ומנהלי מחלקות.

שכר הבכירים במפעל הפיס
 שכר הבכירים במפעל הפיס