פסטיבל טעם כינרת חוזר - והפעם הדגש הוא על בננות

עוד בפסטיבל: מסלולי אופניים בין מטעי בננות, ארוחות ועוד

טיול אופניים במטעי הבננות של עין גב / צילום:גליה גוטמן

ימי סוף הסתיו הם הזמן של פסטיבל טעם כינרת, והפעם עוסקת החגיגה סביב הבננות - גידול הדגל של עמק הירדן. בחוות צמח ניסיונות שבדגניה נערכים מחקרים שונים שמקדמים את הענף, ולראשונה ייפתחו שעריה לסיורים (ללא תשלום) שיכללו סיפורי בננות, היכרות עם התחנה ועם מחקרים שמתבצעים בה, ועוד.

ואף שמדובר במקום קטן, אפשר ללמוד בו המון. מי ידע, למשל, שהבננה היא עשב? או שהיא הגיעה מהמזרח לפני כמעט מאה שנים? בתור פרי טרופי, היא חובבת גשם וחום, כך שעמק הירדן אידיאלי עבורה. מחקר אחר ולא קשור שהוצג בפנינו עוסק ברמת איבוד המים של צמחים המושקים במי כינרת לעומת מים מותפלים.

פסטיבל הבננה מביא חידושים גם לאתרים המוכרים. בחוות השוקולד גליתא יכינו פרלינים במילוי גנאש בננה, בבית הפרי בעין גב יכינו שייק בננות, ויהיו גם ארוחות מיוחדות במסעדות האזור. למי שצריך משהו רציני יותר כדי לשבוע, מומלצת מסעדת אנגוס שבצומת מגדל, מסעדת בשרים על טהרת זן האנגוס שמגודל בארץ. חובבי בקר יתענגו כאן על נתחים שמתחילים ב-300 גרמים ויוכלו גם לחלוק נתחים של קילוגרם ומעלה (עד סוף החורף יש מבצע בארוחת הערב: בהזמנת מנה עיקרית - יין הבית חופשי. מ-17:00, טל' 054-2610125).

חוץ מאוכל, יש גם פעילות פיזית לשריפת קלוריות ופיתוח תיאבון למנה הבאה. "מעגניים" הוא מיזם האופניים של האחים התאומים דניאל ויותם שטיינברג מקיבוץ מעגן. הצמד החמוד הזה מציע אופניים להשכרה, וגם ממליץ על מסלולים משפחתיים קלים לרכיבה בשבילים שאינם עולים על כביש. בפסטיבל יסומנו כמה מסלולים חדשים, שישתלבו בחלקות החקלאות ויחלפו במטעי הבננות, התמרים והאבוקדו, בפרדסי האשכוליות הרבים ובין בריכות דגים. מזג האוויר האופטימלי ששרר בסיור שאנחנו השתתפנו בו שדרג את הרכיבה הנעימה, שהסתיימה באום ג'וני מול נוף קסום של חלקות תמרים ושל קטע משוקם בירדן.

אפשר גם לצאת למסלולי הליכה ברגל, לטיול טבע פסטורלי סביב הכינרת. מסלול קליל וכיפי, מלא הפתעות ולא מוכר נמצא בסביבת נחל רקת, וכולל את התל ואת עינות רקת. מה צריך? כמה שעות פנויות, קורטוב הרפתקנות ומקום לספונטניות - כי יש כמה בונוסים בסוף. כדי למקסם את ההנאה, הצטרפתי לדניאל, מדריך ממרכז חינוך והדרכה של רשות ניקוז כינרת, האחראית על שביל סובב כינרת, שחלק מהמסלול חולף לאורכו.

מתחילים בחניה של חוף גרין שמצפון לטבריה על כביש 90. ממערב ניצב תל רקת, שבראשו עץ חרוב בודד. חוצים את הכביש בזהירות אל שביל עפר שמטפס במעלה התל ומתחילים בפעילות קרדיו-וסקולרית עד לפסגה.

כשהגענו, גילינו עשרות עמודי תפרחת של חצבים שסיימו את פריחתם הצחורה, אבל את האכזבה החליפה אופטימיות כי מהאדמה בצבצו עשרות עלעלי נרקיסים שיגדשו את התל בקרוב. בנוף היפהפה נחה הכינרת בשלווה בין חמוקי הגולן והגליל, והיקום נראה אופטימי מתמיד.

תל רקת היה מיושב בתקופה הכנענית והישראלית ומוזכר במקרא כגבול שבט נפתלי. זהו אחד ממקומות ההתיישבות הקדומים ביותר בארץ, שנתן לטבריה את שמה העתיק, לפני שהוסב להיקרא על-שם הקיסר טיבריוס.

מכאן יורדים בשביל שמצדו הצפוני של התל, ושוב חוצים את הכביש בזהירות לעבר שער גדול ("גן אפרת"), שלצדו שער חום קטן ופשפש. צועדים בשביל מסומן בכחול עד למפגש עם שביל סובב כינרת המסומן בלבן-סגול-כחול, ופונים דרומה. החלק הראשון בשביל, עד עינות רקת (המעיין הראשון), עביר ונוח, ומשם הוביל דניאל בסבך אל בריכת אבן מרהיבה מלאה מים. זוהי בריכת הרמה - חלק ממתקן חקלאי עתיק, טחנת קמח בכוח המים. הבריכה אגמה את מי המעיין, ובאביב אפשר לשחות בה, אם כי צריך להביא בחשבון שהיא יכולה להיות מאוד עמוקה.

מכאן השביל בוצי מאוד ולכן בעייתי, אז עשינו מעקף דרך החוף הזרוע אבנים. הטיול קיבל גוון הרפתקני יותר, ומדי פעם חצינו עוד זרימה של אחד המעיינות. חזרנו אל השביל בגב של ימקא, שהציבה לאחרונה גדר מסיבית סביב שטחה, ובכך מנעה כניסה אל בריכת ההרמה הנוספת, וחבל. אבל בהמשך השביל, שהיה במצב סביר, פגשנו עוד נביעות, חלקן שוצפות, אבל גם בריכות קטנות ומקסימות. עינות רקת הם מעיינות מליחים, חלקם בטמפרטורה גבוהה יחסית, כך שביום חורף יעלו כמה מהם אדים דקים ויצרו מראה משובב.

שביל סובב כינרת, שהחל כיוזמה של החברה להגנת הטבע, קיבל גיבוי חוקתי ב-2008 כשהוקמה רשות ניקוז כינרת ולקחה אותו תחת חסותה. כיום כ-85% מהשביל סלולים; מתוך כמאתיים גדרות שהיו לאורכו הוסרו מרביתן, כך שמלבד כמה נקודות בעייתיות השביל הזה פתוח לציבור הרחב. כדי לחזור אל המכונית ממשיכים עם השביל, חוצים את חוף בורה-בורה ואת גרין ויוצאים מצדו הדרומי אל החניה. פסטיבל טעם כינרת 3-12 בדצמבר: www.kinneret.info

פילים בירושלים

גן החיות התנ"כי בירושלים עומד בסימן פילים: אימון פילים מודרך מול הקהל, האכלה מודרכת של הפילים, ובימי שישי (עד חודש מארס) תתקיים גם הגרלה מיוחדת, שהזוכים בה יוכלו להיכנס אל בית הפילים, להאכיל אותם מקרוב, וכמובן לצלם למזכרת "סלפי" עם הפיל. מחיר ההשתתפות בהגרלה הוא שקל אחד בלבד, וכל ההכנסות יועברו למקלט פילים בתאילנד. פרטים: טל' 02-6750111

www.jerusalemzoo.org.il