בשל השחיתות: פיפ"א תסיים את 2015 בהפסד של 100 מיליון ד'

הוצאות משפטיות כבדות ואובדן הכנסות מספונסרים שנטשו את הספינה הטובעת יובילו את התאחדות הכדורגל העולמי לסיים את 2015, לראשונה מזה תחילת המילניום - במינוס ■ בתוך כך: גל מעצרים נוסף של אנשי הארגון

המשטרה השווייצרית פושטת על מלון Baur au Lac בציריך בו שוהים אנשי פיפ"א / צלם: רויטרס
המשטרה השווייצרית פושטת על מלון Baur au Lac בציריך בו שוהים אנשי פיפ"א / צלם: רויטרס

לראשונה מאז 2001, פיפ"א צפויה לסיים את השנה בהפסד כספי. אתמול (ד') דווח לחברי הוועד המנהל של התאחדות הכדורגל העולמי, שמתכנסים בציריך לצורך טיפול בהליכי הרפורמה בארגון - כי פרשיות השחיתות שהתפוצצו בחודש מאי האחרון, אשר הובילו לעלייה אדירה בהוצאות המשפטיות, ביחד עם ירידת הכנסה ממספר ספונסרים שניתקו את הקשר המסחרי, בשל החקירות שמתנהלות על-ידי הרשויות השווייצריות והאמריקאיות כנגד פיפ"א ואנשיה - יגרמו למינוס התפעולי השנתי להצטבר לכדי כ-100 מיליון דולר.

יש לציין כי פיפ"א תמיד מציגה תוצאות כלכליות פחות טובות בשנה שלאחר גביע העולם, בה נרשמת תמיד ירידה בהכנסות. כך למשל ב-2007, שנה לאחר המונדיאל בגרמניה - צנח הרווח התפעולי ב-80%, אל 49 מיליון דולר "בלבד"; ב-2011, בשנה שלאחר הגביע העולמי בדרום אפריקה - עמד הרווח על 36 מיליון דולר (צניחה של 82%).

אבל ב-2015, כאמור, שנה אחת לאחר המונדיאל בברזיל - השורה התחתונה תהיה לראשונה מזה 14 שנה שלילית: ב-2001 פשטה רגל סוכנות השיווק ISL, שותפה מסחרית חשובה של פיפ"א באותה תקופה - והכניסה את פיפ"א למשבר כלכלי, שאף דרש ממנה לקחת הלוואת גישור של למעלה מ-150 מיליון דולר.

את שנת המונדיאל 2014 סיימה פיפ"א ברווח תפעולי של 141 מיליון דולר. הרזרבות שלה בבנק נאמדו נכון לסוף דצמבר 2014 ב-1.52 מיליארד דולר.   

בתוך כך, גל מעצרים נוסף של אנשי פיפ"א התרחש הבוקר בציריך: על-פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", המשטרה השווייצרית, במסגרת שיתוף פעולה מתמשך עם משרד המשפטים האמריקאי - פשטה על בית המלון בציריך Baur au Lac בו בוצעה גם הפשיטה הקודמת על בכירי הארגון ב-27 במאי, שכזכור הובילה להגשת כתבי אישום בארה"ב נגד 18 חברי פיפ"א ושותפים עסקיים של הארגון מתחומי שיווק זכויות השידור והספונסרשיפ.

שני עצורים מהבוקר ששמם כבר נחשף: אלפרו האוויט מהונדורס, נשיא קונפדרציית Concacaf (התאחדות הכדורגל של צפון אמריקה, מרכז אמריקה והקאריביים); וחואן אנחל נאפוט, נשיא ה-Conmebol (הקונפדרציה של דרום אמריקה). שניהם משמשים כחברי הוועד המנהל של פיפ"א, בו הם יושבים על תקן סגני נשיא. על-פי הדיווח ב"טייימס", בסך הכל צפויים להיות מוגשים 12 כתבי אישום בגל המעצרים הנוכחי. 

ספ בלאטר, הנשיא המתפטר של פיפ"א, שהושעה ממנה על-ידי ועדת האתיקה של ההתאחדות העולמית - אינו בין העצורים; כמו במאי, גם הפעם החשדות נגד העצורים כוללים, בין היתר - סחיטה, שוחד והלבנות הון.