מנכ"ל משרד החוץ: "ארה"ב חסרת סבלנות מעיכוב מתווה הגז"

(עדכון) דורי גולד בוועדת הכלכלה: "עיכוב בפיתוח לווייתן פוגע באינטרסים האמריקאים וביחסי ישראל-ארה"ב; יש כבר סימנים של חוסר סבלנות בצד האמריקאי" ■ יחימוביץ': "ישראל היא ביצת זהב עבור נובל"

נמשכים הדיונים על מתווה הגז בוועדת הכלכלה. הבוקר דיבר מנכ"ל משרד החוץ ד"ר דורי גולד, ואמר כי "פיתוח הגז של ישראל מהווה הזדמנות חשובה בשיפור מעמדה האסטרטגי של ישאל וכניסה למועדון יוקרתי של יצואני אנרגיה. עיכוב בהתנעת התהליך יגרום נזק לאינטרסים של ישראל. ירדן זקוקה לאנרגיה כדי לפתח יציבות שלטונית. יש לנו הסכם כוונות לייצוא גז בין חברות הגז בישראל לחברת החשמל הירדנית. הוא מהווה עוגן מרכזי בפיתוח הכלכלה הירדנית. למרות שזה לא הסכם מחייב, אי ביצוע של פיתוח הגז וחסימה של הגז הישראלי לירדן לא יהיה טוב ליחסים שלנו עם הממלכה ההאשמית".

לדבריו, "הנהגת המדינה דחפה את החתימה על ההסכם והיו קולות חזקים באופוזיציה. הם יצרו התנגדות ליחסים עם ישראל. בכל זאת ההנהגה הירדנית דחפה להגיע להסכם הזה תוך סיכון פוליטי. האספקה תסייע לירדן לצאת מהמשבר הכלכלה. אם ישראל לא תייצא גז לירדן, היא תפנה לחלופה שאיננה חיובית לישראל. ב-2003 שמענו את איראן שאומרת שתהיה מוכנה לספק גז לירדן דרך עיראק. בנובמבר 2015 חתמה איראן להכפיל את ייצוא הגז לעיראק עד 2017".

גולד הוסיף, כי "ארה"ב היא שושבינה מרכזית בדחיפת הצדדים לחתימה על מכתבי כוונות", אך כי גם "שמה דגש על יישומה". לטענתו, "עיכוב בפיתוח לווייתן פוגע באינטרסים האמריקאים וכך גם ביחסים המדיניים והכלכליים בין ישראל עם ארה"ב. יש כבר סימנים של חוסר סבלנות בצד האמריקאי".

עוד הוא הוסיף לדבר על העניין שמביעה אירופה בגז מהמזרח התיכון: "באירופה קיים עניין בפיתוח השדות ויצוא הגז הישראלי. פיתוח מאגר לוויתן יהווה פיתוח משמעותי ביחסים עם קפריסין ויוון. חברת אדיסון האיטלקית הציעה כבר להניח צינור מלווייתן ואפרודיטה ליוון ומשם לאיטליה. הם מבקשים לקבל מימון מהאיחוד האירופי לפרויקט הזה. באירופה יש בעיות אנרגיה לא פשוטות. אם נגיע לפיתוח גז ישראלי, גז מקפריסין וגז ממצרים - האזור שלנו יהפוך להיות חשוב ביותר לביטחון האנרגטי של האירופאים".

המנכ"ל סיים את דבריו בטענה כי תדמיתה של ישראל בעולם נפגעה כתוצאה מעיכוב פיתוח השדות. "יציבות כלכלית ומשיכת משקיעים הינם בגדר אינטרס מדיני, אסטרטגי וכלכלי. ישראל מחפשת משקיעים חדשים בגז. עיכוב נוסף יגרום לעזיבה של חברות את ישראל". 

נציג אגף כלכלה במשרד החוץ שעוסק בדיפלומטיית אנרגיה, רון אדם, הצטרף לדבריו של גולד וטען כי לישראל יש אינטראקציה שבועית עם ירדן "הם זקוקים לאנרגיה דחוף. הם עושים שמיניות באוויר כדי לקבל אנרגיה".

עוד הוסיף כי ישראל מעוניינת להיות חלק ממועדון יצואני הגז, ולא רק ממועדון יצרני הגז "רוסיה משחקת עם דיפלומטיית אנרגיה וגם ארה"ב תהפוך להיות יצואנית". לטענתו, מחלקת המחקר במשרד החוץ הקימה צוות מיוחד שעוקב אחרי מגמות בתחום האנרגיה וכי "נוצר חשש שישראל לא תהיה רלוונטית יותר".

"ישראל זו ביצת זהב עבור נובל"

ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה את נציגי משרד החוץ וטענה כי "נובל לא תעזוב אותנו בגלל האקלים העסקי. ישראל זו ביצת  זהב עבור נובל, לכן זאת אמירה שאין מאחוריה דבר חוץ מסיסמאות".

יחימוביץ' הוסיפה עוד כי החלופה של ירדן היא לא איראן, אלא מצרים בה נמצא מאגר הגז הענק Zohr: "כל מי שמתעסק בזה יודע את זה. גז מאיראן לירדן זה דרך דאע"ש וזה מופרך. לכן הדיבור על איראן כמאיימת זה מופרך ולא שנוי במחלוקת ממילא. אמרתי רק עשירית מהדברים הלא מדויקים שאמרתם".

בשלב זה פרץ ויכוח בין ח"כ דוד ביטן ליחימוביץ'. ביטן דרש מיחימוביץ' להתנצל על כך שהיא מעליבה את המומחים מטעם משרד החוץ, וזו טענה כי הם אלו שצריכים להתנצל.

ביטן הוסיף כי קטאר היא התומכת הראשונה בטרור העולמי כולל במצרים ובירדן "זה אינטרס של ישראל לנתק את קטאר. אני לא מבין את השמאל, אתם אומרים שצריך לוותר על יו"ש ועל הכותל כדי להגיע לשלום, אבל גם היחסים הכלכליים חשובים ויש הזדמנות לחזק אותם. בישראל יש 2-3 חברות שמצאו גז לכן יש מונופול, אנחנו לא דומים לארה"ב ואי אפשר להשוות. תורידו את האטמים מהאוזניים ריבונו של עולם".

צבי מזאל, לשעבר שגריר ישראל במצרים טען, כי "בשלב זה שום דבר לא בטוח. בשלב זה לא נחתמו שום הסכמים, נשלחו רק מכתבי הסכמות לא מחייבים ולא התקבל שום אישור מממשלת מצרים. ממשלת מצרים ממתינה".

עוד הוסיף, כי בזמן כהונתו כשגריר, לא הייתה מוכנה מצרים לרכישת גז ישראלי. "הם רומזים לנו שהם רוצים לעשות ביזנס אבל בשקט אומרים שלא יעשו עסקים עם ישראל אלא רק שחברות פרטיות מישראל יעשו עסקים עם חברות פרטיות מצריות. יש תביעה של EMG בבוררות על הפסקת אספקת הגז. מצרים אשמה בעסק הזה. המצרים רומזים שלא יהיה שום הסכם, אם EMG לא תבטל את התביעה".