הותר לפרסום: נעצרו חשודים בפיגוע ההצתה בכפר דומא

כ-4 חודשים לאחר הפיגוע שבו נשרפו הפעוט עלי דוואבשה והוריו סעד וריהאם, הותרה לפרסום התפתחות בפרשה: בימים האחרונים נעצרו צעירים החשודים בהשתייכות להתארגנות טרור יהודית ובביצוע פיגועי טרור

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

בית משפט השלום בפתח-תקווה התיר היום (ה') לפרסום כי נעצרו חשודים בפיגוע של הצתת הבית של משפחת דוואבשה בכפר דומא בחודש יולי השנה.

בימים האחרונים פורסם כי חלה התפתחות משמעותית בפרשה, אולם צו איסור גורף הוטל על פרטי החקירה.

בין העצורים חשודים המוכרים למשטרה, חלקם אף מאירועים לאומניים אחרים, שנעצרו והורחקו בעבר במסגרת צווים מינהליים.

החקירה נמצאת תחת ייעוץ משפטי צמוד של פרקליט המדינה, שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

"בימים האחרונים נעצרו לחקירה על-ידי גורמי הביטחון צעירים החשודים בהשתייכות להתארגנות טרור יהודית ובביצוע פיגועי טרור. במסגרת החקירות נבדקים חשדות קונקרטיים סביב הפיגוע הקשה שאירע בכפר דומא", נומק בהחלטת השופט ארז נוריאל להסיר את הצו.

עוד נכתב: "מהלכי החקירה מתבצעים תוך שיתוף פעולה בין שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. שאר פרטי החקירה, לרבות זהות העצורים, הם תחת צו איסור פרסום".

מאז גל המעצרים שהחל בימים האחרונים פועלים במערכת הביטחון מסביב לשעון על-מנת למצות את החקירה. הימים הראשונים שבהם נתון חשוד במעצר הם הקריטיים ביותר עבור החוקרים, ובמקרה של טרור יהודי - שבהם החשודים בוחרים לרוב לשתוק - מתעצם העניין.

על כן, בשב"כ נוקטים במקרים שכאלה אמצעים חריגים המתאפשרים הודות לסעיפים המיועדים למאבק בטרור: מניעת מפגש של החשודים עם עורכי דינם, על-מנת שלא ייעצו להם משפטית לשמור על זכות השתיקה, וכן על-מנת למנוע העברת מסרים בין החשודים וחשודים פוטנציאליים, ועל-ידי כך למנוע את שיבוש החקירה.

האמצעי הקיצוני ביותר שננקט עד כה בתיק היה הארכת מעצרו של אחד העצורים, שנחשב לחשוד המרכזי בפרשת ההצתה, שלא בפניו. בשל חריגות העניין והצורך בבקרה שיפוטית, המעצר הוארך בבית המשפט העליון ולא בבית משפט שלום, כשזמן המעצר המוארך היה 72 שעות, שבהן החשוד לא ראה בית משפט או את עורכי דינו.

עו"ד איתמר בן-גביר, המייצג את אחד החשודים בפרשה, אמר כי השב"כ והמשטרה פוגעים באופן מהותי בזכויותיו של מרשו. "לאט-לאט אנחנו הופכים להיות כמו ארגנטינה. לא מאפשרים לראות אותו, לא מביאים אותו לדיונים בבית המשפט, מסתירים אותו במרתפי השב"כ, וזאת לאחר שהסתבר שבמהלך מעצרו הוא הוכה והותקף. ככה לא מנהלים משטר דמוקרטי".

בא-כוחם של חלק מהחשודים, עו"ד חי הבר, אמר לאחר הסרת צו איסור הפרסום: "לאחר 8 ימים שבהם מרשי מצוי עצור מבלי שראה את עורך דינו או את בני משפחתו ואף שופט, הותר לציבור לדעת כי במדינה המתיימרת להיות דמוקרטית ניתן הלכה למעשה 'להעלים' אנשים, מבלי שאף גורם יוכל לבקר את פעילות גורמי החקירה. אני סבור כי ככל שהתמונה תתבהר, ניתן יהיה להבין כי הודעות של רשויות החקירה בדבר התקדמות בחקירה כזו או אחרת הן חסרות אחיזה במציאות".