"המכרז מושחת, חח"י משלמת - והמערכת לא עובדת"

בכיר קנדי מדבר על זכיית סימנס במכרז של חברת החשמל ■ לפי מידע חדש שהגיע לרשות ני"ע, חברת החשמל שכנעה חברה קנדית להשתתף במכרז לרכישת מערכת בקרה ויצרה מצג-שווא של הליך תקין

משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי
משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי

החשדות מסתעפים בפרשת זכייתה של סימנס במכרז של חברת החשמל לרכישת מערכת בקרה: עד כה היה ידוע על חשדות לשוחד מצד סימנס, אך בימים האחרונים הגיע למחלקת החקירות של רשות ניירות ערך מידע חדש, ולפיו עולה חשד כי המכרז מלכתחילה היה למראית-עין בלבד.

לפי אותו מידע, בעוד שבמכרז הייתה הצעה זולה ועדיפה מבחינה טכנולוגית בסך 65 מיליון דולר, זכתה הצעתה היקרה היותר (75 מיליון דולר) של סימנס למערכת בקרה ושליטה על קווי מתח גבוה בשם DMS. מאז נרכשה המערכת מקונצרן סימנס והופעלה ב-2010, התגלו בה תקלות וליקויים, הנבדקים לאחרונה על-ידי המבקרת הפנימית של חברת החשמל.

כעת החשד הוא שבכירים בחברת החשמל יצרו מצג-שווא כאילו התנהל הליך מכרזי תקין של התמודדות בין שני קונצרנים גדולים, סימנס מגרמניה ולבאלין (LAVALIN SNC) מקנדה, בעוד שלאמיתו של דבר הם קיבלו שוחד כדי להכריז על "זכייה" במכרז של סימנס.

כזכור, רשות ניירות ערך המליצה להעמיד לדין 6 בכירים בחברת החשמל באשמת קבלת שוחד מסימנס, מירמה, הפרת אמונים והלבנת הון בתמורה להעדפת סימנס במכרזי חברת החשמל. ההמלצות הללו נוגעות בעיקר לפרשת רכישת הטורבינות, שבה גם הורשע דן כהן.

הפרקליטות הכינה טיוטות של כתבי אישום וחשדות וערכה לאחרונה שימועים. אך לאחרונה הצטרפו לפרשה זו גם החשדות הקשורים למערכת ה-DMS. זאת, בין השאר, לאור העובדה שסימנס הודתה ששילמה בישראל שוחד בסך 20 מיליון דולר - סכום גדול בהרבה מהמידע הקיים לגבי השוחד שניתן בפרשת הטורבינות, וכן לאור החשדות שהגיעו לאחרונה אל חוקרי רשות ניירות ערך לגבי בעלי תפקידים נוספים בחברת החשמל.

"לסימנס לא הייתה מערכת עובדת"

בתחילת הליכי המכרז הבינלאומי בשנת 2002 הודיעו שני קונצרנים על השתתפות בו - סימנס וקונצרן הענק א.ב.ב (ABB) משווייץ. הקונצרן השווייצרי החליט בשלב מוקדם יחסית לפרוש מהמרוץ בנימוקים שלא פורסמו, וחברת החשמל נקלעה לבעיה: היא נותרה עם מציע יחיד במכרז בינלאומי גדול.

חברת החשמל שלחה שני מנהלים בכירים להנהלת הקונצרן לבאלין כדי לשכנע את החברה להשתתף במכרז - האחד הוא מי שהיה מנהל אגף אספקה ויו"ר ועדת המכרזים, אשר כהן, שהורשע בקבלת שוחד בנושא אחר ונפטר בעודו מרצה עונש מאסר, והשני הוא מי שהיה מנהל תחום קשר ואלקטרוניקה בחברת החשמל, דוד ניצן.

"לא הייתה לנו פעילות בישראל, וההחלטה הראשונה שלנו הייתה לא להשתתף במכרז", אומר ל"גלובס" מנהל בכיר בלבאלין שהיה מעורב במכרז. "חברת החשמל הישראלית שלחה שני פקידים לשכנע את מועצת המנהלים שלנו להשתתף במכרז. לנו כבר הייתה מערכת עובדת שהוכיחה את עצמה, ומכרנו אותה לכמה ארצות. לסימנס לא הייתה מערכת כזאת, וזה לא היה הגיוני שהם יוכלו להתחרות, כי כדי לספק מערכת הם היו צריכים להשקיע המון בתוכנה. לאור זאת החלטנו שבכל אופן, כיוון שיש לנו יתרון כזה אדיר, נלך למכרז.

"אנחנו הצענו את המערכת ב-65 מיליון דולר. הם לקחו את ההצעה של סימנס, וטענו שההצעה שלהם הרבה יותר זולה משלנו. הם לא הראו לנו את ההצעה של סימנס, ורק לאחרונה נודע לנו שהם שילמו לסימנס 75 מיליון דולר.

"זה לא היה מצב של שתי חברות ומוצר אחד בינוני ואחד טוב מאוד. זה כאילו לקחת חברה ישראלית שמייצרת אופניים להתחרות נגד מרצדס על בניית מכונית. זו האנלוגיה. זה משהו סופר קיצוני מה שהם עשו. נראה היה לנו שלא ייתכן שהם יכולים לתת את זה לסימנס. לפי המפרט הספציפי מאוד שהם הציגו, אתה חייב להראות שיש לך מערכת עובדת, ולסימנס לא הייתה מערכת עובדת. מילא שהמכרז מושחת, וזה שהחברה משלמת יותר כסף - אבל המערכת לא עובדת".

ניצן: "הייתי סמל ליושר"

דוד ניצן, שפרש בינתיים לפנסיה, מסר בתגובה: "עבדתי 21 שנה בחברת החשמל. במשך שנות עבודתי לא הייתי מעורב, באופן ישיר או עקיף, בכל מעשה לא נאות או לא תקין או לא חוקי. הייתי סמל ליושר, הגינות ושקיפות בכל החלטותיי בפני ההנהלה, הדירקטוריון והספקים. אני מוכר כמי שמטיף ונלחם לקיום ערכי התנהגות ברמה הגבוהה ביותר בכל תחום ומול כל גוף או פרט בודד. מעבר לכך אינני מעוניין להגיב".

מחברת החשמל נמסר: "לפי פרסומים באמצעי התקשורת, רשות ניירות ערך והפרקליטות בוחנים בימים אלה חשדות כנגד כשרות זכייתה של סימנס בהליך לרכישת מערכת ה-DMS. לחברה אין ידיעה על אודות החקירה וממצאיה, וממילא אין באפשרותה להתייחס לגופן של טענות. עם זאת, ראוי לציין שחברת החשמל פועלת על-פי מדיניות של אפס סובלנות מחמירה כלפי כל סטייה מטוהר המידות".