44 אודי מוקדי /// מנכ"ל, נשיא ומייסד סייברארק התיבה הטובה

למה נבחר:

לאחר שהוביל בשנה שעברה את הנפקת סייברארק, החברה כבר שווה פי 3, ושלא כמו חברות סייבר רבות, היא גם מצליחה להיות רווחית

חשיפה לבאר שבע

בין היתר, חייבת סייברארק את ההצלחה שלה לתמיכה הפיננסית והאסטרטגית שקיבלה מ-JVP - קרן ההון סיכון השנייה בגודלה בישראל, שהוקמה על-ידי אראל מרגלית (כיום חבר כנסת מטעם המחנה הציוני).

הקרן, ששמה דגש בשנים האחרונות על תחום הסייבר עם חממה טכנולוגית שהקימה בבאר שבע, השקיעה בעבר בסייברארק 25 מיליון דולר כשזו הוקמה. השקעה זו כבר הניבה לה תשואה משמעותית: להנפקה הראשונה של סייברארק הגיעה JVP כשבאמתחתה 46.6% מהון המניות, ובהנפקה השנייה היא מכרה מניות תמורת כ-113 מיליון דולר, כשנתח נוסף נמכר בהנפקה השלישית תמורת כ-205 מיליון דולר.

כעת נותרהJVP עם החזקה של 17.7% ששווה, נכון לעכשיו, כ-265 מיליון דולר. או במילים אחרות, "החזר על הכסף" של פי 23 - נתון שבוודאי מעורר קנאה בקרב קרנות הון סיכון ישראליות אחרות.

לצד ההשקעה המוצלחת בסייברארק, שעזרה ל-JVP למצב את עצמה כקרן המתמחה בסייבר, החממה שהקימה בבאר שבע כבר מניבה פירות נוספים. הנה למשל, אקזיט ראשון ומוצלח למדי: CyActive שנמכרה לפייפאל האמריקאית תמורת 60 מיליון דולר, שנתיים בלבד לאחר הקמתה. CyActive גייסה רק 2 מיליון דולר מאז הקמתה, והקרן הגיעה לאקזיט כשבידיה 41.2%, כך שהיא קיבלה במכירה 25 מיליון דולר.

מלבד CyActive, השקיעה JVP דרך החממה בחמש חברות נוספות בתחום הסייבר, ולפי הקצב שבו נמכרות בשנה האחרונה חברות סייבר, לא נופתע אם החממה הבאר שבעית תוסיף להניב לה אקזיטים.

השאלון

1. ציין החלטה טובה שביצעת בקריירה שלך. "לשעוט קדימה ולבנות חברה בינלאומית גדולה, כשהצומת הכי ברור בדרך היה ב-2011 כשגייסנו משקיעים ארוכי טווח - גולדמן זאקס וקרן JVP". 2. והחלטה שאתה מצטער עליה. "ללמוד משפטים אחרי הצבא. ברגע שסיימתי את הלימודים והתחלתי לעבוד, הבנתי שזה לא מספיק מעניין אותי, שאני רוצה ליצור ולבנות דברים חדשים. למרות שכיום אני חושב שזו השכלה עסקית טובה". 3. ציין דבר אחד שאתה אוהב במדינה. "את התרבות שמעודדת יזמות - זה דבר שאני מציין ברחבי העולם בכל הזדמנות". 4. ודבר שהיית משנה בה. "את השכנים". 5. מה אתה עושה בשעות הפנאי שלך? "משפחה, אופני הרים וללוות בגיטרה את הבת שלי ששרה ג'אז ופופ". 6. מה המקום האהוב עליך בעולם לטיול? "מדבר אטקמה בצפון צ'ילה - שילוב קסום של פני ירח מוקפים בהרי געש, שמיים צלולים ופלמינגואים".

סייבר - זו המילה החמה השנה בוול סטריט, ובתעשיית הטק המקומית והעולמית כאחת. הפחד הגובר מכך שהאקר כלשהו ימוטט את הארגון שלך או יזיק לו קשות על-ידי חדירה למאגרי המידע שלו, הפך את תעשיית הסייבר למה שמסתמן כתעשיית הטק החשובה ביותר. חברות סייבר מוקמות בקצב שכבר קשה לעקוב אחריו, טכנולוגיות הסייבר השונות נהיות מורכבות יותר, וההון שמושקע בתעשייה זו רק גדל והולך.

בגזרה הישראלית, בלטה לחיוב בשנה האחרונה חברת סייברארק (CyberArk), שאפשר להגדיר אותה ללא קושי כאחת מהצלחות הסייבר המקומיות הגדולות של העשור האחרון. סייברארק הונפקה לראשונה בשוק ההון האמריקאי בספטמבר 2014 לפי מחיר של 16 דולר למניה, קפצה למחיר שיא של 76 דולר (וניצלה את רמות השיא כדי לבצע שתי הנפקות משניות גדולות), ונכון לסוף נובמבר היא נסחרה לפי מחיר של 43 דולר. מחיר זה משקף לה שווי נאה של כ-1.35 מיליארד דולר, פי שלושה מהשווי שלפיו הונפקה.

האיש מאחורי הצלחת החברה הוא אודי מוקדי, המייסד והמנכ"ל. מוקדי, ירושלמי גאה במקור, בכלל היה אמור להיות עורך דין. לאחר לימודיו בגימנסיה העברית בירושלים, התגייס ל-8200, יחידת המודיעין שממנה צמחו רוב יזמי חברות אבטחת המידע הישראליות, ובהמשך החל תואר במשפטים. אלא שאת מקצוע עריכת הדין הוא נטש עד מהרה, ובמקום זאת חבר לאלון כהן, חברו מהגימנסיה, ויחד הם הקימו את סייברארק.

ב-2001 מוקדי ארז מזוודה ועשה רילוקיישן לבוסטון כדי להיות כמה שיותר קרוב לשוק של החברה. אבל סייברארק, וזו נקודה מהותית עבור מוקדי - בעל אזרחות הכפולה, ישראלית ואמריקאית - התאגדה כחברה ישראלית ומשלמת את עיקר מסיה כאן. השותף כהן פרש בינתיים מהחברה.

סייברארק מתמחה בהגנה על מידע ארגוני מתוך הארגון עצמו ולא מבחוץ. את ההגנה שלה מבצעת החברה על ידי ניהול וניטור של חשבונות מועדפים (Privileged Accounts), חשבונות בעלי הרשאות גבוהות שמאפשרות גישה למידע מאוד רגיש, כשהמטרה היא למנוע הדלפה של מידע כזה למישהו מחוץ לארגון. הייחוד של החברה, מלבד התמחותה הטכנולוגית הזאת, הוא הפוקוס שהיא שמה על השורה התחתונה שלה, ולכך אחראי מוקדי. סייברארק, כמו הרבה חברות צמיחה דוגמתה, יכולה הייתה להקריב את השורה התחתונה (כלומר, להפסיד) כדי להאיץ את צמיחתה דרך השקעה גדולה יותר במאמצי שיווק ומכירה, אולם מוקדי בוחר שלא לעשות זאת.

"כשאתה מוכר אבטחת מידע, האותנטיות שלך בעיני הלקוח טמונה בחלקה ביכולת שלך להיות רווחי ויציב פיננסית", הוא הסביר בעבר בראיון ל"גלובס". "לא רצינו להיות רווחיים רק לפני ההנפקה, אלא רווחיים נקודה". ואכן, החברה, שהוקמה לפני 16 שנה רווחית זה למעלה מחמש שנים.

את השנה הנוכחית היא אמורה לסיים עם הכנסות של כ-145 מיליון דולר (צמיחה שנתית ממוצעת של 42%) ורווח נקי של כ-23-22 מיליון דולר. רווחיות זו, וההנפקות שביצעה, סייעו לה לייצר קופת מזומן נדיבה שמאפשרת לה לצאת למסע קניות, וזה אכן מה שהחברה החלה לעשות באחרונה. כשבקופתה כמעט 300 מיליון דולר, סייברארק ביצעה עד כה שתי רכישות בשווי כולל של 50 מיליון דולר, וסביר מאוד להניח שהן לא תהיינה האחרונות.